Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2885953_0001.png
Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del - Bilag 174
Offentligt
Folketingets Indfødsretsudvalg
Intern redegørelse om forløbet i sagen om et overset
ændringsforslag uden for betænkningen til L 177 - Forslag til
lov om indfødsrets meddelelse
Folketingets Administration har den 28. maj kl. 19.18 modtaget en mail fra
Udlændinge- og Integrationsministeriet med et ønske om at stille et
ændringsforslag til behandlingen af L 177
Forslag til lov om indfødsrets
meddelelse. Den pågældende mail er sendt med titlen »FORTROLIGT IFU
Ændringsforslag til lovforslag om indfødsrets meddelelse (L 177)«. Mailen er
modtaget to dage inden 2. behandling af forslaget, og samme dag som
udvalget afgav betænkning.
Administrationens håndtering af fortrolige henvendelser fra ministerier
til Folketinget
Den pågældende henvendelse fra ministeriet er modtaget i en af Folketingets
fælles mailpostkasser ([email protected]). Postkassen fungerer som
ministeriernes fælles indgang for fortroligt materiale til Folketingets udvalg.
Når der modtages en mail i postkassen, vil systemet automatisk sende en
kvitteringsmail til afsenderen af henvendelsen, der bekræfter modtagelsen i
Folketingets Administration.
Et begrænset antal folketingsansatte har adgang til den fortrolige postkasse.
Når henvendelser om ændringsforslag modtages, vil den pågældende
assistent for det relevante udvalg i almindelighed omdele henvendelsen til
udvalget via Folketingets parlamentariske it-system »Tingdok«
1
og
videredistribuere mailen i Outlook til den pågældende udvalgssekretær med
henblik på videre foranstaltning. Når en henvendelse om ændringsforslag er
omdelt, vil den fremgå af ft.dk på selve lovforslaget. Her kan stilleren få
bekræftet, at henvendelsen er kommet til udvalgets kendskab.
19. juni 2024
Udvalgssekretariatet
J.nr.: 23-001476-3
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
1
TingDok er et elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystem, som indeholder alle
sager, dokumenter, møder m.v. vedrørende arbejdet i sal og udvalg. TingDok
understøtter således planlægning, gennemførelse og dokumentation af den
parlamentariske proces. TingDok er Folketingets parlamentariske kernesystem, og en
række af Folketingets andre systemer modtager data fra TingDok. Der er bl.a.
integration fra TingDok til Folketingets hjemmeside, hvortil alle dokumenter, møder
m.v. eksporteres.
Side 1 | 4
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren i forlængelse af orienteringen om et manglende ændringsforslag mener, at ministeren er uden ansvar for at følge sine ændringsforslag og lovforslag til dørs, når de ellers er oversendt til Folketinget
2885953_0002.png
Når udvalgssekretæren modtager et ændringsforslag via Outlook fra
assistenten, vil udvalgssekretæren kvalitetssikre stillerens ændringsforslag,
herunder sørge for eventuel lovteknisk gennemgang i Lovsekretariatet og en
korrekturlæsning i Folketingstidende. Herefter vil det blive frigivet på
Folketingets hjemmeside under det pågældende lovforslag.
For at kunne håndtere henvendelser m.v. uden for kontortid, er der en
vagtordning, der går på skift mellem assistenterne.
Hvis afsenderen af henvendelsen (ministeriet) har navngivet en bestemt
udvalgsforkortelse i titlen, vil den pågældende udvalgsassistent i
almindelighed modtage en automatisk genereret mail om, at der er modtaget
en mail i den fortrolige postkasse. I dette tilfælde vil »IFU« i titlen altså normalt
medføre, at systemet sender en mail til Indfødsretsudvalgets assistent. Dette
notifikationssystem var imidlertid ude af drift den 28. maj, da mailen blev
modtaget.
Langt de fleste henvendelser fra ministerier til Folketinget går via en anden
postkasse ([email protected]). Her har ministerierne mulighed for at sætte andre
modtagere af henvendelserne i kopi, f.eks. sende et besvaret
udvalgsspørgsmål direkte til et medlem samtidig med, at det sendes til
hovedpostkassen med henblik på omdeling i et udvalg. Praksis er forskellig
mellem ministerierne, men typisk vil f.eks. en besvarelse af et
udvalgsspørgsmål blive sendt til hovedpostkassen med kopi til spørgeren og
udvalgssekretæren. Når der er tale om fortrolige henvendelser, må ministeriet
ikke
sende materialet direkte til folketingsmedlemmer eller ansatte i
Folketinget, de skal benytte den fortrolige postkasse, hvor de kan sende en
krypteret og signeret mail.
I den konkrete sag har ministeriet ikke sendt henvendelsen til andre end den
rette hovedpostkasse til fortroligt materiale. Der er formelt ingen krav om, at
ministerierne parallelt med at oversende til
[email protected]
eller
[email protected]
notificerer det pågældende udvalgs sekretariat. Det betragtes imidlertid som
en god service, særligt når der er tale om ændringsforslag uden for
betænkningen, da der som udgangspunkt ikke er en forventning om
ændringsforslag efter betænkningsafgivelse. I sådanne tilfælde vil
udvalgssekretæren typisk kvittere for modtagelsen, hvilket vil give ministeriet
vished om, at Folketingets Administration er opmærksom på henvendelsen.
Side 2 | 4
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren i forlængelse af orienteringen om et manglende ændringsforslag mener, at ministeren er uden ansvar for at følge sine ændringsforslag og lovforslag til dørs, når de ellers er oversendt til Folketinget
Eksisterende foranstaltninger i Folketingets Forretningsorden m.v.
Ud over ovenstående mere systemtekniske foranstaltninger, findes der en
række foranstaltninger, som stillere af ændringsforslag kan bruge til at påse,
at Folketinget behandler lovforslaget og ændringsforslagene som tiltænkt af
stilleren.
Det fremgår af Folketingets Forretningsordens § 18, stk. 2, at ændringsforslag
uden for betænkningen ikke kan behandles uden at være offentliggjort på en
af Folketingets hjemmesider senest den foregående dag.
Der er således mulighed for, at stilleren af et ændringsforslag senest på
dagen for behandlingen kan påse, at ændringsforslaget er stillet og i den
tiltænkte form. I den konkrete sag har udlændinge- og integrationsministeriet
haft mulighed for at påse, at ændringsforslaget var stillet enten til 2.
behandling eller 3. behandling af lovforslaget.
Af Justitsministeriets Lovkvalitetsvejledning fremgår det af kapitel 10.7 om 2.
behandling, at
»
Hvis der vedtages ændringsforslag, offentliggøres der kort tid
efter afstemningen en version af lovforslaget, hvor de vedtagne
ændringsforslag med tilhørende konsekvensændringer er indarbejdet (den
såkaldte indredaktion). Det ansvarlige fagministerium bør hurtigst muligt
foretage en kontrol af, om indredaktionen svarer til intentionerne med de
vedtagne ændringsforslag.«
Endvidere fremgår det af Lovkvalitetsvejledningen under kapitel 10.7 om 2.
behandling og 10.0 om 3. behandling, at det enkelte fagministerium sørger
for, at den ansvarlige minister er forberedt inden hhv. 2. og 3. behandling af et
lovforslag i Folketinget. Under behandlingerne har embedsmænd fra det
pågældende ministerium mulighed for at være til stede og overvære
Folketingets behandlinger og i den forbindelse mulighed for at gøre
opmærksom på eventuelle uoverensstemmelser, eksempelvis ved manglende
behandling af et ændringsforslag.
Folketinget bliver af ministeriet gjort opmærksom på henvendelsen den
4. juni efter 3. behandling
Tirsdag den 4. juni kl. 13.16 og umiddelbart efter 3. behandling af L 177
modtager Indfødsretsudvalgets sekretær en SMS fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet, der beder sekretæren ringe angående et
ændringsforslag til lovforslaget, der skulle være sendt til Folketinget den 28.
maj. Sekretæren ringer herefter til ministeriet, der oplyser, at en mail er sendt
fra ministeriet til Folketinget den 28. maj om aftenen.
Sekretæren har ikke adgang til den pågældende postkasse, men beder
ministeriet genfremsende mailen for at få afklaret, hvilken mail det drejer sig
Side 3 | 4
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren i forlængelse af orienteringen om et manglende ændringsforslag mener, at ministeren er uden ansvar for at følge sine ændringsforslag og lovforslag til dørs, når de ellers er oversendt til Folketinget
om. Parallelt får sekretæren via en kollega, der har adgang til den
pågældende postkasse, bekræftet, at Folketinget har modtaget den
pågældende mail den 28. maj kl. 19.18.
Den pågældende mail vises i Outlook indbakken på det tidspunkt som
værende læst (uden fed markering, hvilket normalt betyder, at henvendelsen
er håndteret), men den er ikke registreret i Folketingets it-system Tingdok.
Hvornår mailen er læst, af hvem, og hvorfor vedkommende ikke har sendt
mailen videre eller registreret den i Tingdok er uvist, men det skyldes
formentlig en menneskelig fejl og en misforståelse blandt de begrænsede
antal folketingsansatte, der har adgang til den fortrolige postkasse.
Side 4 | 4