Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2885016_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 30. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 182 (Alm.
del) efter ønske fra Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 182:
Hvad er formålet med at oplyse navn, fødselsår, fødselsland, bopælskommune og
statsborgerskab på forslag til lov om indfødsrets meddelelse og vil ministeren rede-
gøre for, hvorfor alle informationerne er nødvendige?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det følger af grundlovens
§ 44, stk. 1, at ingen udlænding kan få dansk indfødsret uden ved lov. Det følger
således forudsætningsvis af grundlovens § 44, stk. 1, at der ved erhvervelse af dansk
indfødsret ved lov offentliggøres personoplysninger med henblik på identifikation
af den enkelte ansøger.
Offentliggørelsen af den enkelte ansøgers personoplysninger i form af navn, bo-
pælskommune, fødeår, fødeland og hidtidige statsborgerskab tjener således et
identifikationshensyn, der både er relevant for lovgivningsprocessen ved Folketin-
gets behandling af lovforslag om indfødsrets meddelelse, ligesom det giver den al-
mene befolkning mulighed for at vide, hvem der tildeles dansk indfødsret.
2.
Jeg finder det derfor hensigtsmæssigt, at disse oplysninger fremgår af et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse.
21. juni 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
70 80 24 50
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 8618
2723218
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
1/1