Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2882904_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 21. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 174 (alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 174:
Vil ministeren redegøre for, om der kan indføres en 10-års stopprøve, hvor udlæn-
dinge, der ikke har lært dansk og ikke har etableret en tilknytning til det danske
arbejdsmarked senest inden 10 år, automatisk fortaber deres opholdsgrundlag i
Danmark med besked om at rejse hjem til deres eget land?
Svar:
1.
Der stilles allerede forskellige krav vedrørende danskkundskaber og arbejdsmar-
kedstilknytning. I hvilket omfang og hvilke krav afhænger i første række af den på-
gældendes opholdsgrundlag.
Udlændinge, der meddeles opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, vil som
udgangspunkt få inddraget deres opholdstilladelse, hvis de ikke længere er i job.
Denne type opholdstilladelser udgjorde sidste år ca. 22 pct. af alle knap 97.000
meddelte opholdstilladelser, registreringsbeviser og registreringskort (registre-
ringsbeviser og registreringskort gives på EU-området og udgjorde sidste år ca. 43
pct. af alle tilladelser).
Ægtefællesammenførte udlændinge skal som det klare udgangspunkt bestå to
danskprøver for at kunne bevare opholdstilladelsen.
Det følger således af udlændingelovens § 9, stk. 33 og 34, at opholdstilladelse til en
ægtefælle eller fast samlever, medmindre ganske særlige grunde taler derimod,
skal betinges af, at den pågældende består en danskprøve på A1-niveau og en
danskprøve på A2-niveau inden for som udgangspunkt henholdsvis 6 måneder og
9 måneder. Det betyder, at opholdstilladelsen normalt vil blive inddraget, hvis ikke
den pågældende består de to danskprøver inden for fristerne.
18. juni 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 7918
2713048
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om der kan indføres en 10-års stopprøve, hvor udlændinge, der ikke har lært dansk og ikke har etableret en tilknytning til det danske arbejdsmarked senest inden 10 år, automatisk fortaber deres opholdsgrundlag i Danmark
Det er endvidere som det klare udgangspunkt et løbende krav for at bevare op-
holdstilladelsen, at den ægtefællesammenførte og dennes ægtefælle ikke modta-
ger visse ydelser. Det følger således af udlændingelovens § 9, stk. 5, 2. pkt., at en
opholdstilladelse som ægtefællesammenført, medmindre ganske særlige grunde
taler derimod, skal betinges af, at den ægtefællesammenførte og ægtefællen ikke
modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, f.eks. kontanthjælp, eller integrati-
onsloven.
Sidste år udgjorde opholdstilladelser til ægtefæller, faste samlevere og mindreårige
børn ca. 3 pct. af alle meddelte opholdstilladelser, registreringsbeviser og registre-
ringskort.
For flygtninge gælder der ikke tilsvarende krav til selvforsørgelse, beskæftigelse el-
ler danskkundskaber, og det vil være i strid med Danmarks internationale forplig-
telser at udsende en flygtning til et land, hvor den pågældende risikerer forfølgelse,
f.eks. under henvisning til den pågældendes manglende danskkundskaber eller
manglende tilknytning til arbejdsmarkedet.
Opholdstilladelser på grundlag af asyl mv. udgjorde sidste år alene lidt over 1 pct.
af alle meddelte opholdstilladelser, registreringsbeviser og registreringskort.
Det bemærkes, at nytilkomne udlændinge, herunder flygtninge, som modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, har pligt til at deltage i
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet i op til de første fem års ophold i Dan-
mark. Det betyder, at de skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og deltage i
danskundervisning og beskæftigelsesrettede indsatser. Hvis udlændingen efterføl-
gende ikke har opnået beskæftigelse inden for de første 5 år af opholdet i Danmark,
vil de blive omfattet af den aktive beskæftigelsesindsats.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 173 (alm. del) fra Ind-
fødsretsudvalget, stillet den 21. maj 2024.
2.
Alle udlændinge, herunder flygtninge, skal opfylde en række betingelser, herun-
der som udgangspunkt også betingelser om danskkundskaber og beskæftigelse, for
at kunne blive meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det er således som udgangspunkt en betingelse for at opnå tidsubegrænset op-
holdstilladelse, at udlændingen har bestået Prøve i Dansk 2 eller en danskprøve på
et tilsvarende eller højere niveau, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 7, jf. stk. 18.
Tidsubegrænset opholdstilladelse er endvidere som udgangspunkt betinget af, at
udlændingen har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig
erhvervsvirksomhed i mindst 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år forud for
meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse, og at udlændingen må antages
at være tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholds-
tilladelse vil kunne meddeles, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8 og 9, jf. stk. 6,
12-14 og 18.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om der kan indføres en 10-års stopprøve, hvor udlændinge, der ikke har lært dansk og ikke har etableret en tilknytning til det danske arbejdsmarked senest inden 10 år, automatisk fortaber deres opholdsgrundlag i Danmark
3.
Jeg er overordnet tilfreds med de regler, vi har i dag, og jeg synes, at vi stiller
rimelige og passende krav til de udlændinge, der ønsker at opnå eller bevare en
opholdstilladelse i Danmark eller ønsker en tidsubegrænset opholdstilladelse. Jeg
finder derfor ikke anledning til at ændre reglerne som foreslået.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem G. Akar
Side
3/3