Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2865659_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 11. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 156 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 156:
Vil ministeren kommentere artiklen »Varetægtsfængslet efter overfald: Bevæbnet
med machete trængte unge ind på skole og angreb elever«, bragt på stiften.dk den
6. april 2024, herunder sætningen: »De to 15-årige, der lige nu sidder i grundlovs-
forhør, og de tre medgerningsmænd blev anholdt fredag eftermiddag, men efter-
som medgerningsmændene er under den kriminelle lavalder er alle tre efter afhø-
ring blevet løsladt«, og vil ministeren på baggrund heraf redegøre for de fem per-
soners nationalitet og opholdsgrundlag, herunder for om de har erhvervet dansk
indfødsret ved erklæring eller naturalisation som hovedpersoner, bipersoner eller
efterkommere heraf, og i bekræftende fald redegøre for lovgrundlaget herfor og
deres oprindelige nationaliteter? Vil ministeren endvidere redegøre for, om de in-
volverede gerningsmænd, der er under den kriminelle lavalder, har udenlandsk
statsborgerskab, og om de kan få dansk indfødsret uden forelæggelse for Folketin-
gets Indfødsretsudvalg, og i givet fald om det efter ministerens holdning er hen-
sigtsmæssigt at deres sager ikke forelægges for Indfødsretsudvalget, hvis de ansø-
ger om dansk indfødsret?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
lets første led indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigs-
advokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har anmodet Statsadvokaten i Viborg om en udtalelse.
Statsadvokaten i Viborg har anmodet Østjyllands Politi om en udtalelse.
Østjyllands Politi har oplyst, at sagen vedrører vold efter straffelovens §
244 og trusler efter straffelovens § 266 begået på en skole den 5. april
2024 af fem maskerede gerningsmænd. Østjyllands Politi foretog
Side
1/3
13. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5751
2678496
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om kommentar til artiklen »Varetægtsfængslet efter overfald: Bevæbnet med machete trængte unge ind på skole og angreb elever«, bragt på stiften.dk 6/4-24
samme dag anholdelse af to 15-årige (S1-S2) og frihedsberøvelse af tre
14-årige (S3-S5).
S1 og S2 blev den 6. april 2024 fremstillet i grundlovsforhør ved retten i
Aarhus, hvor de begge blev varetægtsfængslet efter retsplejelovens §
762, stk. 1, nr. 3 (påvirkningsrisiko). Grundlovsforhøret blev afholdt for
lukkede døre. Vestre Landsret stadfæstede den 9. april 2024 Retten i
Aarhus’
kendelse om varetægtsfængsling.
Østjyllands Politi har oplyst, at de pågældende er blevet løsladt den 19.
april 2024, idet Østjyllands Politi i forlængelse af anholdelsen og vare-
tægtsfængslingen foretog en lang række efterforskningsskridt. På denne
baggrund vurderede anklagemyndigheden, at der ikke længere forelå
bestemte grunde til at antage, at de to fængslede ville kunne påvirke
efterforskningen, og fængslingen fandtes derfor ikke længere nødven-
dig. De pågældende er fortsat sigtet i sagen, og sagen er fortsat under
efterforskning.
S3-S5
blev overdraget til de sociale myndigheder i Aarhus Kommune.””
2.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen oplyst identiteten på de i spørgsmålet
omtalte personer.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at der er tale om fire danske
statsborgere, der alle har erhvervet dansk statsborgerskab ved fødslen. Ministeriet
kan nærmere oplyse, at to af de pågældende personer er efterkommere af forældre
med dansk statsborgerskab af udenlandsk oprindelse, og at de øvrige to er af dansk
oprindelse. Lovgrundlaget for de pågældendes statsborgerskab er § 1 i lov om
dansk indfødsret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har om den sidste person indhentet oplys-
ninger fra Udlændingestyrelsen, der til brug for besvarelsen har oplyst, at den på-
gældende er irakisk statsborger meddelt opholdstilladelse i Danmark efter udlæn-
dingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, på baggrund af familiesammenføring med en herbo-
ende forælder.
3.
For så vidt angår spørgsmålet om muligheden for erhvervelse af dansk statsbor-
gerskab kan Udlændinge- og Integrationsministeriet generelt oplyse, at behandlin-
gen af ansøgninger om naturalisation sker efter de retningslinjer, som et flertal i
Folketinget er blevet enige om. Senest indgik Socialdemokratiet den 20. april 2021
sammen med Venstre, Det konservative Folkeparti og Liberal Alliance en aftale om
indfødsret, som er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om na-
turalisation.
Det fremgår af denne aftale blandt andet, at hvis en ansøger om dansk statsborger-
skab opfylder de almindelige betingelser for at erhverve dansk statsborgerskab ved
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om kommentar til artiklen »Varetægtsfængslet efter overfald: Bevæbnet med machete trængte unge ind på skole og angreb elever«, bragt på stiften.dk 6/4-24
lov, herunder vandelskravet, vil ansøgeren kunne optages på lov om indfødsrets
meddelelse uden at blive forelagt Folketingets Indfødsretsudvalg.
Med aftalen af 20. april 2021 blev vandelskravet skærpet, således at en ansøger,
der er idømt betinget eller ubetinget fængselsstraf eller foranstaltninger efter straf-
felovens kapitel 9, ikke kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Vandelskravet blev endvidere skærpet således, at karenstiden for ansøgere, der
flere gange har begået karensgivende strafbare forhold, fremover forlænges med,
hvad der svarer til karenstiden for hvert enkelt gentagelsestilfælde.
4.
Hvis en ansøger optaget på lovforslaget om indfødsrets meddelelse har børn un-
der 18 år, bliver disse naturaliseret sammen med ansøgeren i medfør af indføds-
retslovens § 6, stk. 2, jf. § 5, stk. 1, medmindre det i lovteksten udtrykkeligt er be-
stemt, at barnet ikke skal være omfattet af ansøgerens erhvervelse af dansk stats-
borgerskab, eller hvis betingelserne i indfødsretslovens § 5, stk. 1, eller § 6, stk. 2,
2. pkt., ikke er opfyldt.
Det følger af indfødsretslovens § 5, stk. 1, at barnet skal være ugift, under 18 år og
bosat her i riget. Barnet skal have en selvstændig gyldig opholdstilladelse eller et
gyldigt registreringsbevis. Desuden skal ansøgeren have del i forældremyndigheden
over barnet, og såfremt barnet er undergivet fælles forældremyndighed, skal den
anden forældremyndighedsindehaver have meddelt samtykke til, at barnet natura-
liseres sammen med ansøgeren, jf. forældreansvarslovens § 3, stk. 1.
Det følger desuden af indfødsretslovens § 6, stk. 2, 2. pkt., at barnet skal opfylde
det samme vandelskrav, som der stilles til forælderen. Det vil sige, at det i forbin-
delse med sagsbehandlingen påses ved opslag i Kriminalregistret, om bipersoner
over 15 år opfylder ovennævnte vandelskrav.
5.
Jeg mener på baggrund af ovenstående, at der på nuværende tidspunkt ikke er
anledning til at ændre reglerne om vandelskravet eller forelæggelsesadgangen for
Folketingets indfødsretsudvalg.
6.
Jeg kan i øvrigt henvise til min tidligere besvarelse af spørgsmål 62 (Alm. del,
2022-23 (2. samling) fra Folketingets Indfødsretsudvalg.
Kaare Dybvad Bek
/
Stine N. Cavalcante
Side
3/3