Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2906365_0001.png
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. september 2024
Databeskyttelseskontoret
Ane Caroline Meyer Nilsson
2024-03735
3285861
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 143 (Alm. del) fra Folketingets
Indfødsretsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 143 (Alm. del), som
Folketingets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. marts
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm. 626 vil redegøre nærmere for slettefristerne for rets- og dombøger i den omtalte digitale ’særakt’, samt redegøre for om man nemt og enkelt efter datasystemets opbygning vil kunne udskrive en sådan særakt for ansøgere om tidsubegrænset opholdstilladelse og dansk indfødsret til brug for sagsbehandlingen i Udlændingestyrelsen og Indfødsretskontoret?
Spørgsmål nr. 143 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm. 626
redegøre nærmere for slettefristerne for rets- og dombøger i den
omtalte digitale ’særakt’, samt redegøre for om man nemt og
enkelt efter datasystemets opbygning vil kunne udskrive en
sådan særakt for ansøgere om tidsubegrænset opholdstilladelse
og dansk indfødsret til brug for sagsbehandlingen i
Udlændingestyrelsen og Indfødsretskontoret?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at de retshåndhævende myndigheders
håndtering af den digitale særakt, som knytter sig til aktiviteter
på det strafferetlige område, er reguleret i lov nr. 410 af 27. april
2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger (retshåndhævelsesloven) samt cirkulære nr.
9048 af 2. februar 2021 om den digitale særakt.
Cirkulærets §§ 2 og 3 indeholder en opremsning af de
oplysninger, som er indeholdt i den digitale særakt. Det følger
videre af cirkulærets § 6, stk. 1, at de oplysninger, som efter § 2
er indeholdt i den digitale særakt, slettes senest 30 år efter det
seneste af følgende tidspunkter: 1) endelig løsladelse fra
afsoning af frihedsstraf, 2) udløb af prøvetid efter
prøveløsladelse, 3) endelig ophævelse af retsfølger efter
straffelovens §§ 68-70, 4) ophør af frakendelse eller udskydelse
af rettigheder eller pålæg eller 5) endelig afgørelse, der ikke
omfattes af de under 1-4 nævnte tilfælde. Endelig følger det af
cirkulærets § 6, stk. 2, at oplysningerne nævnt i § 6, stk. 1, slettes
ved den registreredes død.
Den digitale særakt føres med det formål at retsforfølge
strafbare handlinger, jf. cirkulærets § 1, og understøtter
anklagemyndighedens behandling af konkrete straffesager. Det
fremgår således af cirkulærets § 8, at Rigspolitiet deler den
digitale særakt med Rigsadvokaten (anklagemyndigheden), når
dette er nødvendigt til brug for behandling af konkrete
straffesager, herunder med henblik på at understøtte
vurderingen af påtale, påstand, straf og andre retsfølger.
Rigspolitiet har indhentet en udtalelse fra Politiets
Administrative Center ved Midt- og Vestjyllands Politi (PAC),
der har vurderet, at det vil være teknisk muligt at dele den
digitale særakt med andre offentlige myndigheder. Det vil f.eks.
Side 2/3
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm. 626 vil redegøre nærmere for slettefristerne for rets- og dombøger i den omtalte digitale ’særakt’, samt redegøre for om man nemt og enkelt efter datasystemets opbygning vil kunne udskrive en sådan særakt for ansøgere om tidsubegrænset opholdstilladelse og dansk indfødsret til brug for sagsbehandlingen i Udlændingestyrelsen og Indfødsretskontoret?
kunne ske ved, at særakten efter anmodning konverteres til en
fil, som kan sendes på sikker mail til myndighederne.”
2.
Justitsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at den digitale særakt
indeholder relevante oplysninger om en sigtet eller tiltalt i en straffesag og
føres med det formål at retsforfølge strafbare handlinger. I forbindelse med
digitaliseringen af særakten vurderede Justitsministeriet, at der var behov
for at regulere ordningen ved et cirkulære, da særakten indeholder en
betydelig mængde følsomme personoplysninger til brug for behandlingen
af en straffesag.
Videregivelsen af oplysningerne i den digitale særakt til andre offentlige
myndigheder vil bero på en konkret vurdering af, om videregivelsen er i
overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige og
databeskyttelsesretlige regler. I denne vurdering vil der bl.a. skulle tages
højde for, om behandlingen sker til et formål, der er uforeneligt med det
formål, som personoplysningerne oprindeligt blev indsamlet til, samt om
videregivelsen vil være nødvendig og proportional.
3.
Justitsministeriet vil i samarbejde med Udlændinge- og
Integrationsministeriet igangsætte et arbejde med at undersøge, om der er
grundlag for systematisk at dele den digitale særakt med
udlændingemyndighederne til brug for behandling af sager om
tidsubegrænset opholdstilladelse og erhvervelse af dansk indfødsret.
Side 3/3