Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2841717_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 27. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 132
(alm. del) efter ønske fra Indfødsretsudvalget til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 132:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det generelt tager længere tid at behandle en
ansøgning, hvis ansøgeren har bopæl på Færøerne eller i Grønland, herunder hvilke
konkrete elementer i sagsoplysningen, der er mere ressourcekrævende?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at ansøgninger om dansk stats-
borgerskab som udgangspunkt skal indgives via digital selvbetjening, og at ministe-
riet som udgangspunkt i forbindelse med sagsbehandlingen kommunikerer digitalt
med ansøgerne.
Det bemærkes, at ansøgere med bopæl i Grønland ikke i alle tilfælde har Digital
Post eller MitID, hvorfor de i praksis ikke ansøger via den digitale løsning. Ansøgere
med bopæl på Færøerne har ikke Digital Post eller MitID. Begge ansøgergrupper
kan i stedet indgive ansøgning på et papirbaseret ansøgningsskema hos politiet i
Grønland eller på Færøerne. Det betyder også, at Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet i de fleste tilfælde ikke kan kommunikere digitalt med ansøgere med bo-
pæl i Grønland eller på Færøerne. Ministeriet anvender således i høj grad alminde-
lig post, når en ansøger med bopæl i Grønland eller på Færøerne skal partshøres i
forbindelse med sagsbehandlingen. Det samme gør sig gældende, når der skal ind-
hentes yderligere oplysninger til brug for sagen. Ministeriet meddeler i den forbin-
delse ansøgerne længere høringsfrister, idet anvendelsen af almindelig post i disse
tilfælde tager længere tid.
Det bemærkes hertil, at oplysninger til brug for behandling af beskæftigelseskravet
for ansøgere med bopæl i Grønland og på Færøerne, herunder oplysninger fra hen-
holdsvis det grønlandske og færøske skattevæsen, ansættelseskontrakter, lønsed-
ler mv., også i langt de fleste tilfælde indhentes fra ansøgeren ved almindelig post.
Det gælder både i forbindelse med sagsoplysningen og efterfølgende i forbindelse
med det såkaldte lovtjek, hvor det aktuelle beskæftigelseskrav vurderes.
Side
1/2
21. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 3724
2635089
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor det generelt tager længere tid at behandle en ansøgning, hvis ansøgeren har bopæl på Færøerne eller i Grønland, herunder hvilke konkrete elementer i sagsoplysningen, der er mere ressourcekrævende?
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at disse særlige forhold
medfører, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid aktuelt er længere for ansøg-
ninger, hvor ansøgeren har bopæl i Grønland eller på Færøerne.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2