Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2829549_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. E-G
(lukket samråd)
Hvornår:
22. februar 2024 kl. 11.00
DET TALTE ORD GÆLDER
19. februar 2024
Tekst:
Samrådsspørgsmål E
Vil ministeren oplyse, om den tværministerielle arbejds-
gruppe, der blev nedsat med det formål at kortlægge mu-
lige løsningsmodeller for oplysning om vandel til brug for
behandlingen af naturalisationssager, der har afholdt to
møder i hhv. maj 2022 og juni 2022 har færdiggjort sit
arbejde, og i så fald, hvilke løsninger arbejdsgruppen pe-
ger på? Hvad er ministerens holdning til de forskellige løs-
ninger og vil ministeren tage initiativ til at igangsætte im-
plementeringen.
Sags nr.
Akt-id
2024 - 587
2575739
Samrådsspørgsmål F
Hvordan agter ministeren at retsforfølge de personer, som
skriver under på tro og love mod bedrevidende, som det
var tilfældet på netop vedtagne lovforslag om indfødsrets
meddelelse?
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-24, jf. samrådsspørgsmål E-G.
2829549_0002.png
2
Samrådsspørgsmål G
Hvordan agter ministeren at løse problemstillingen med
de erklæringer på tro og love om vandel som bortkommes,
hvor dette ikke opdages indenfor de 60 dage, hvor der er
mulighed for at genoprette dataen.
Tale:
Først og fremmest tak for spørgsmålene.
Der er bl.a. spurgt til løsning på udfordringerne i sam-
spillet mellem reglerne om sletning af oplysninger i
Kriminalregisteret og vandelskravet i naturalisations-
sager.
Da vi også tidligere har haft lejlighed til at drøfte dette
under et andet samråd, kommer der nok til at være en
vis grad af gentagelse i dag.
Som jeg tidligere har sagt, er det vigtigt, at vi ikke til-
deler dansk statsborgerskab til udlændinge, som har
begået alvorlig kriminalitet.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-24, jf. samrådsspørgsmål E-G.
3
Tildeling af dansk statsborgerskab er en stor tillidser-
klæring fra det danske samfund, og vi skal derfor stille
strenge krav til dem, der ønsker dansk statsborgerskab.
Derfor er jeg også tilfreds med, at vandelskravet i cir-
kulæreskrivelsen om naturalisation er blevet skærpet
væsentligt de senere år.
Det er vigtige budskaber, som er værd at gentage.
Men som spørgeren også er bekendt med,
kan
der være
tilfælde, hvor oplysninger om kriminalitet ikke læn-
gere fremgår af Kriminalregisteret, men hvor krimina-
liteten har betydning for behandlingen af naturalisati-
onssagerne.
Udfordringen er blevet mere aktuel i takt med de stram-
ningerne af vandelskravet.
Det er en problematik, som mine embedsmænd har
drøftet med deres kolleger i Justitsministeriet. Der har
i den forbindelse været afholdt to møder i 2022, som
jeg også redegjorde for på et samråd den 6. juni 2023.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-24, jf. samrådsspørgsmål E-G.
4
[besvarelse af samrådsspm. F-G].
I forlængelse af disse møder har Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet undersøgt muligheden for at oprette
et nyt register med oplysninger om strafbare forhold
om alle udlændinge i Danmark til brug for indfødsrets-
sager.
Jeg vil gerne for en god ordens skyld understrege, at
det ikke er vurderingen, at konventionerne spænder
ben for, at man kan oprette et sådant nyt register i en
eller anden form.
Men det er klart, at der er visse retlige rammer for,
hvordan sådan et register kan stykkes sammen. Det
gælder også i forhold til Danmarks internationale for-
pligtelser, herunder EU-reglerne om databeskyttelse.
Der vil f.eks. skulle tages stilling til, hvem der har ad-
gang til registret, de registreredes ret til indsigt i oplys-
ningerne og muligheden for klageadgang.
Hertil kommer en række mere praktiske udfordringer i
relation til udvikling af et sådant register, herunder om
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-24, jf. samrådsspørgsmål E-G.
5
det nye register kan arbejde sammen med Kriminalre-
gisteret.
Det er fortsat noget, som undersøges i ministeriet, og
der ligger altså endnu ikke en løsning klar til at blive
implementeret.
Og jeg må skuffe spørgeren med, at jeg heller ikke i
dag kommer til at redegøre nærmere for eventuelle løs-
ningsmodeller.
Som jeg også nævnte under samrådet tidligere på må-
neden [samrådsspørgsmål D], er det noget, jeg drøfter
med den nuværende aftalekreds bag indfødsretsaftalen.
Men jeg vil selvfølgelig orientere udvalget, når der er
fundet en afklaring på, hvordan problematikken skal
håndteres.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-24, jf. samrådsspørgsmål E-G.
6
[Samrådsspørgsmål F om retsforfølgning for afgivelse af
falsk erklæring mv.]
Der er også i dag stillet spørgsmål til konsekvenserne
af, at en ansøger mod bedrevidende skriver under på
tro og love-erklæringer i forbindelse med ansøgninger
om indfødsret.
Der er – afhængigt at den konkrete sag – flere mulig-
heder for at retsforfølge i en sådan situation.
Jeg kan generelt oplyse, at en ansøger i forbindelse
med sin ansøgning om dansk statsborgerskab på tro og
love skriver under på, at alle oplysningerne i ansøg-
ningsskemaet og eventuelle bilag er korrekte.
Oplysningerne afgives under strafansvar.
Indfødsretskontoret er opmærksom på dette og politi-
anmelder løbende ansøgere, der har afgivet falsk erklæ-
ring i forbindelse med ansøgningen, og hvor det har be-
tydning for, om ansøgeren opfylder betingelserne for
naturalisation, herunder vandelskravet [overtrædelse af
straffelovens § 161].
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-24, jf. samrådsspørgsmål E-G.
7
I en sådan situation vil ansøgeren selvsagt ikke blive
optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, før
politiet har taget stilling til sagen.
Og hvis sagen ender ud i en sanktion mod ansøgeren,
vil den pågældende enten være omfattet af karens- eller
udelukkelsesreglerne i cirkulæreskrivelsen alt efter, om
der er tale om en bøde eller fængselsstraf.
Hvis en ansøger
er blevet
dansk statsborger, og den på-
gældende ikke havde oplyst om, at den pågældende
havde begået kriminalitet, som ville have afskåret ved-
kommende fra at få dansk statsborgerskab, vil der være
tale om erhvervelse af indfødsret ved svig.
I en sådan situation vil ministeriet altid vurdere, om der
er grundlag for at indlede en frakendelsessag.
Hvis det er tilfældet, anmoder ministeriet politiet om at
gå videre med en sag.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-24, jf. samrådsspørgsmål E-G.
8
I sidste ende vil det være domstolene, der træffer afgø-
relse om eventuel frakendelse af det danske statsbor-
gerskab.
[Samrådsspørgsmål G]
I forholdet til spørgsmålet om opbevaring af back up i
mere end 60 dage kan jeg oplyse, at ansøgninger om
naturalisation som det helt klare udgangspunkt skal
indgives via digital selvbetjening.
Sådan har det været siden 2016.
Som systemet er sat op, kan ansøgningen [som ud-
gangspunkt] ikke sendes videre til ministeriets sagsbe-
handlingssystem, uden at der er udfyldt en tro og love-
erklæring.
Ansøgningerne er omfattet af Statens IT’s standard-
back up-model, hvor der er dagligt back-up, og hvor
back-up data opbevares i 60 dage.
Også tro og loveerklæringer, der indsendes på et fysisk
ansøgningsskema, bliver indscannet og gemt digitalt i
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-24, jf. samrådsspørgsmål E-G.
9
ministeriets sagsbehandlingssystem, hvor de lagres,
indtil de sendes på [digitalt] arkiv.
Ministeriet er ikke bekendt med, at erklæringer, der er
lagret digitalt, er bortkommet.
Jeg kan derfor ikke se, at der skulle være en generel
problemstilling om, at erklæringer i naturalisationssa-
ger bortkommer, eller at det er et problem, at back-up
data ikke lagres i mere end 60 dage.
Tak for ordet.