Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2828130_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål C
(Alm. del) IFU
Hvornår:
20. februar 2024 15.00-16.00
DET TALTE ORD GÆLDER
3. januar 2024
Tekst:
Vil ministeren i forlængelse af prognosen for sagsbehand-
lingstiderne i 2024, jf. IFU alm. del – bilag 56, fremlægge
sine bud på tiltag, der kan nedbringe sagsbehandlingstiden
for indfødsretsansøgninger? Vil ministeren i forlængelse
heraf tilkendegive, om ministeren finder den nye prog-
nose, hvor sagsbehandlingstiden i 2024 forventes at være
20 måneder, tilstrækkelig, efter flere års politisk fokus på
de lange sagsbehandlingstider og ministeriets tiltag i 2023
såsom indlån og rekruttering af nye medarbejdere, effek-
tivisering af sagsgange og etablering af en fasttrack-ord-
ning, der skulle bidrage til ministeriets målsætning om at
nedbringe sagsbehandlingstiden til 12 måneder i 2024, jf.
IFU alm. del – bilag 57 (folketingsåret 2022-23, 2. sam-
ling)?
Sags nr.
Akt-id
2023 - 20051
2563077
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspørgsmål C?
2828130_0002.png
2
Tale
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Indfødsretten er en af de bærende søjler på udlændin-
geområdet, og derfor er det også nødvendigt med
stramme, men retfærdige regler.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at administrationen på
området er fornuftig.
Når man søger om dansk indfødsret – efter man har
gjort en stor indsats for at leve op til reglerne – skal der
naturligvis også være en fornuftig sagsbehandlingstid.
Jeg medgiver, at sagsbehandlingstiden for sager om
indfødsret i flere år har været lang. Også for lang.
Det er der blevet – og bliver fortsat – arbejdet målrettet
på at ændre på.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspørgsmål C?
3
I starten af 2023 orienterede jeg i forbindelse med de
kvartalvise orienteringer til udvalget om sagsbehand-
lingstiden om, at ministeriet ville iværksætte en række
tiltag for at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Det blev samtidig tilkendegivet, at det var forventnin-
gen, at disse tiltag ville kunne medføre en væsentlig
nedbringelse af sagsbehandlingstiden, så den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid ville blive nedbragt til 12
måneder i 2024.
[Tidligere forventning på 12 måneder i 2024]
Den målsætning har desværre vist sig ikke at være re-
alistisk.
Det skyldes bl.a., at Indfødsretskontoret har anvendt
flere ressourcer end forudsat på bl.a. sagsbehandling
før og efter kommunalbestyrelsernes afholdelse af
grundlovsceremonier og på implementering af beskæf-
tigelseskravet.
Derudover har nogle af tiltagene, f.eks. kortere indlån
af medarbejdere, ikke haft den forventede effekt.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspørgsmål C?
4
Endelig har man i 2023 endnu ikke kunnet se den fulde
effekt af de tiltag, der er iværksat med henblik på at
optimere driften.
Indfødsretskontoret har som nævnt haft et vedvarende
fokus på optimering og forbedring af sags- og arbejds-
gange.
Konkret er der udarbejdet bedre vejledninger og manu-
aler til medarbejderne med henblik på at sikre høj kva-
litet i sagsbehandlingen og øget effektivitet. Dette ar-
bejde pågår fortsat.
Der er desuden i efteråret 2023 foretaget en omorgani-
sering i kontoret, der har skabt større specialisering og
fokus på de enkelte sagstyper. Det er vurderingen, at
omorganiseringen også har skabt bedre rammer for
fastsættelsen af målsætninger for produktionen.
[Forventningen for produktionen i 2024]
Det er på den baggrund forventningen, at Indfødsrets-
kontoret i 2024 vil kunne producere ca. 5.400 naturali-
sationssager. [det er ca. 400 sager færre end der blev
produceret i 2023]
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspørgsmål C?
5
I vurderingen er det bl.a. indgået, at kravet om beskæf-
tigelse har gjort sagsbehandlingen væsentligt mere
krævende. Sagsbehandlingen er altså blevet mere kom-
pleks.
Derudover vil opgaverne ved det såkaldte lovtjek og
understøttelse af ceremoniopgaven i kommunerne
vokse betydeligt i 2024 som følge af den øgede pro-
duktion i 2023. Jo flere ansøgere, der optages på et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse, jo mere arbejde ge-
neres altså for kontoret efterfølgende.
Det er derfor desværre ikke muligt at producere flere
sager end det seneste år.
Men det er værd at hæfte sig ved, at produktionsmålet
for 2024 betyder, at der forventes en væsentlig øget
produktion pr. medarbejder. Det skyldes, at vi forven-
ter at se frugten af nogle af de sagsoptimerende tiltag.
Det er jeg selvsagt meget tilfreds med.
Med øje for dette mener jeg, at den forventede sagsbe-
handlingstid i 2024 er tilstrækkelig.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspørgsmål C?
6
[Aktuel status]
Når man ser på de seneste tal [som fremgår af oriente-
ringen om sagsbehandling af naturalisationssager for 4.
kvartal] ser det fornuftigt ud.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet med
ca. to måneder sammenlignet med samme kvartal i
2022.
Også antallet af verserende sager og antallet af sager,
der har verseret i mere end 12 måneder, er faldet. Det
skyldes en kombination af flere faktorer.
Vi ser nu, at der bliver behandlet flere sager, end der
bliver indgivet.
Tallene skal selvfølgelig længere ned, men det tager tid
og ressourcer at indføre nye sagsgange. Og det tager
naturligvis tid, før man kan se de fulde effekter af dem.
Men jeg synes, at tallene viser, at der er mange positive
takter. Jeg er derfor optimistisk i forhold til, at vi er på
rette vej, og jeg mener, at vi nu skal give tid til, at de
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspørgsmål C?
7
forskellige tiltag kan vise deres betydning for sagsbe-
handlingen.
Jeg har derfor ikke planer om at iværksætte yderligere
tiltag nu.
Tak for ordet.