Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del
Offentligt
2873801_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2024
Nordatlantkontoret
Rune Kistrup
2024-05894
3273434
Besvarelse af spørgsmål nr. 52 (Alm. del) fra Folketingets
Grønlandsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 52 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU).
Peter Hummelgaard
/
Lennart Houmann
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om grønlandske kommunefogeders nuværende løn- og arbejdsvilkår i Grønland
Spørgsmål nr. 52 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Hvordan vurderer ministeren kommunefogedernes rolle og
ansvar i forhold til lignende embedsmænd såsom sognefogeder
og landbetjente i det danske system? Kan ministeren
tydeliggøre, hvilke opgaver og beføjelser kommunefogederne i
Grønland har i forhold til disse andre stillinger, og hvordan
deres arbejde adskiller sig fra eller ligner hinanden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at det er svært at sammenligne
forholdene for kommunefogeder i Grønland med forholdene for
f.eks. sognefogeder i Danmark, da arbejdsforholdene er meget
forskellige, blandt andet på grund af geografi, demografi,
vejrforhold osv. Der er dog også en række ligheder mellem
kommunefogedernes og sognefogedernes rolle og ansvar.
Kommunefogeder i Grønland beskikkes i henhold til den
grønlandske retsplejelov og bistår politiet i udøvelsen af den
stedlige politimyndighed. Beskikkelse af kommunefogeder kan
ske i byer eller bygder, hvor der ikke er stationeret fast politi.
Kommunefogeden tildeles politimyndighed, men har ikke
samme ansvar, beføjelser og kompetencer som uddannede
polititjenestemænd. Kommunefogeden får udleveret uniform,
håndjern, stav og peberspray, men bærer ikke våben og har kun
i begrænset omfang opgaver, der kræver en egentlig politifaglig
uddannelse. Det er således kommunefogedens opgave at
opretholde ro og orden i byen eller bygden, føre kontrol med, at
love og andre retsregler overholdes og yde bistand til politiet i
forbindelse med forbrydelser, som f.eks. at sikre gerningssteder,
beviser
og
koster
og
foretage
anholdelser
og
detentionsanbringelser. Gerningsstedsundersøgelser og mere
komplicerede efterforskningsskridt varetages af uddannede
polititjenestemænd. Derudover varetager kommunefogeden en
række andre opgaver som f.eks. inddrivelse af bøder,
forkyndelser og udsættelse af lejere.
Arbejdet som kommunefoged er et bierhverv, som
kommunefogeden varetager ved siden af sit civile
hovederhverv. Der kræves ikke en forudgående, særlig
uddannelse for at blive beskikket som kommunefoged.
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om grønlandske kommunefogeders nuværende løn- og arbejdsvilkår i Grønland
Sognefogeder i Danmark beskikkes i henhold til den danske
retsplejelov og bistår politiet i udøvelsen af den stedlige
politimyndighed på en række af de små danske øer.
Sognefogeden tildeles politimyndighed, men har som
kommunefogeden ikke samme ansvar, beføjelser og
kompetencer som uddannede polititjenestemænd og bærer
heller ikke våben. Typisk vil sognefogeden foretage de
nødvendige og uopsættelige skridt i forbindelse med anmeldelse
af f.eks. færdselsuheld, spirituskørsel, brande, dødfundne,
husspektakler, dyresager og søhavari. Endvidere klarer de
nabotvistigheder, foretager forkyndelser og stævninger mv.
Landbetjente i Danmark er uddannede polititjenestemænd og
har alene af den grund et større ansvar og videre beføjelser end
en kommune- eller sognefoged. Jobbet som landbetjent er
således ikke et bierhverv, men en hovedbeskæftigelse.
Landbetjente forefindes på nogle få danske øer og i få
landområder, men landbetjentenes arbejdsområde er
efterhånden indlemmet i opgaverne under lokalpolitiet, da der
her er mulighed for at trække på flere forskellige politifaglige
kompetencer og ressourcer.”
Side 3/3