Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del
Offentligt
2865620_0001.png
13. maj 2024
J.nr. 2024 - 3428
Til Folketinget
Grønlandsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 46 af 15. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
GRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil redegøre for beskatning af afkast fra en grønlandsk pensionskasse i Danmark
2865620_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for beskatning af afkast fra en grønlandsk pensionskasse i Dan-
mark, og vil ministeren i forlængelse heraf se på en ændring af reglerne, såfremt afkast
fra grønlandske pensionskasser beskattes højere end afkast fra danske pensionskasser?
Svar
En person, der er fuldt skattepligtig til Danmark, er skattepligtig til Danmark af afkastet
af sine pensionsordninger. Det gælder både danske og udenlandske pensionsordninger.
Afkastet fra danske pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1,
dvs. pensionsordninger med løbende udbetalinger, ratepensioner og aldersopsparinger,
beskattes med 15,3 pct.
Afkastet fra danske pensionsordninger, som ikke er omfattet af pensionsbeskatningslo-
vens kapitel 1, beskattes efter pensionsbeskatningslovens § 53 A. Denne bestemmelse
gælder også udenlandske, herunder grønlandske, ordninger. Afkastet på ordninger omfat-
tet af pensionsbeskatningsloven § 53 A beskattes som kapitalindkomst hos ejeren af ord-
ningen. Det betyder, at afkastet fra en udenlandsk ordning indgår som anden kapitalind-
komst i den skattepligtige indkomst og bliver beskattet efter personskattelovens regler
med en sats på mellem ca. 25 pct. og 42 pct.
For den enkelte borger er der fordele og ulemper ved begge regelsæt.
En fordel ved en dansk pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1
er, at afkastet kun beskattes med 15,3 pct. Til gengæld kan pensionsordningerne først ud-
betales i forbindelse med pensionering, invaliditet eller død, og for ratepensioner og al-
dersopsparinger er der sat grænser for, hvor meget der årligt kan indbetales.
Afkastet fra en ordning, der beskattes efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, beskattes
som beskrevet ovenfor med højere satser, men til gengæld indeholder § 53 A ingen regler
for, hvor meget der kan indbetales, og hvornår udbetaling kan ske. Det svarer til vilkårene
for opsparing i frie midler i form af aktier og obligationer, som også beskattes med højere
satser end pensionsafkast af ordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.
En ligestilling af de to grundtyper af pensionsordninger vil derfor umiddelbart kræve, at
der samtidig indføres aldersgrænser m.v. og grænser for, hvor meget der kan indbetales på
en ordning, der beskattes efter pensionsbeskatningslovens § 53 A. Ellers vil § 53 A-ord-
ningerne få en urimelig konkurrencefordel ift. ordninger omfattet af pensionsbeskatnings-
lovens kapitel 1. Derudover vil det skulle afklares, om pensionsopspareren selv vil skulle
foretage den ofte ganske komplicerede opgørelse af pensionsafkastet, som pensionsinsti-
tutterne foretager for ordninger, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.
Regeringen har ikke aktuelle planer om at ændre reglerne for beskatning af afkast fra ord-
ninger, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A.
Side 2 af 2