Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del
Offentligt
2859627_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Grønlandsudvalget
Dato: 01-05-2024
Enhed: Psykiatri og Misbrug
Sagsbeh: nff
Sagsnr.:2024 - 4750
Dok. nr.: 138063
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 44 (alm. del), som Grønlandsudvalget har
stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. april 2024. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Spørgsmål nr. 44:
”Vil
ministeren redegøre for drabet på en grønlandsk patient på retspsykiatrisk
afdeling på Aarhus Universitetshospital den 26. marts 2024, og herunder hvordan en
patient, som afsoner en anbringelsesdom for drab og drabsforsøg, kan medbringe en
kniv efter udgang? Er det ministerens opfattelse, at sikkerheden på nuværende
tidspunkt er tilstrækkelig, og hvad agter ministeren at gøre for at undgå lignende
sager i fremtiden?
Svar:
Jeg vil indledningsvist henvise til, at jeg desværre ikke kan udtale mig konkret om den
tragiske sag på den retspsykiatriske afdeling på Aarhus Universitetshospital.
Jeg kan i forhold til reglerne for udgang for retspsykiatriske patienter henvise til et
bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Reglerne om udgangstilladelse til retspsykiatriske patienter findes i bekendtgørelse
nr. 200 af 25. marts 2004 om udgangstilladelse mv. til personer,
der er anbragt i hospital eller institution i henhold til strafferetlig afgørelse
eller i medfør af farlighedsdekret. Reglerne fastsættes af justitsministeren
efter forhandling med social- og boligministeren samt indenrigs- og
sundhedsministeren.
For så vidt angår tilfælde, hvor en person er dømt til anbringelse i hospital
eller sygehusafdeling for sindslidende med undtagelse af Sikringsafdelingen,
følger det af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 3, at overlægen træffer
afgørelse om udgang uden for hospitalets område af højst tre timers varighed
inden for samme døgn. Statsadvokaten kan træffe afgørelse om udgang i
videre omfang end det, der følger af bekendtgørelsens udgangspunkt, jf.
bekendtgørelsens § 2, stk. 3.
Det fremgår desuden af bekendtgørelsen, at der ved afgørelsen af, om der
bør gives tilladelse til udgang
ud over behandlingsmæssige hensyn
navnlig
lægges vægt på hensynet til retssikkerheden, herunder de forhold, som
har begrundet dom til anbringelse i stedet for mindre indgribende foranstaltninger,
jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1. Tilladelse til udgang betinges endvidere
af, at den dømte under udgangen ikke begår strafbare forhold eller i
øvrigt misbruger udgangstilladelsen. Tilladelsen kan desuden betinges af
andre vilkår, som findes formålstjenlige for at undgå misbrug, jf. bekendtgørelsens
§ 3, stk. 2.”
GRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om ministeren vil redegøre for drabet på en grønlandsk patient på retspsykiatrisk afdeling på Aarhus Universitetshospital den 26. marts 2024
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt sikkerheden er tilstrækkelig, kan jeg for
det første oplyse, at psykiatrilovens § 19 a, stk. 2-3, giver mulighed for, at
retspsykiatriske afdelinger rutinemæssigt kan anvende krops- og bagagescannere på
patienter og personer, som søger adgang til den retspsykiatriske afdeling, for at sikre,
at farlige genstande eller ulovlige medikamenter ikke bliver indført på afdelingen.
Det bemærkes, at der med
Aftale om en Bedre Psykiatri
fra november sidste år er
afsat i alt 100,0 mio. kr. i 2024 til en tryghedspakke. Midlerne skal bidrage til at
forbedre og højne sikkerheden for medarbejdere og patienter i både den regionale
behandlingspsykiatri og den kommunale socialpsykiatri. Regioner og kommuner kan
anvende midlerne til konkrete tryghedsskabende indsatser efter lokale behov med
henblik på at klæde medarbejderne i psykiatrien bedre på til at håndtere
konfliktfyldte situationer. Det kan fx være videreuddannelse og kompetenceudvikling
af medarbejdere, fx i form af selvforsvarskurser med fokus på deeskalerende
kommunikation og frigørelsesteknikker, udbredelse og styrkelse af brugen og
rækkevidden af overfalds- og pejlingssystemer, samt brug af elektroniske låse samt
videreuddannelse i konflikt- og afværgeforanstaltninger.
Derudover har regeringen stillet forslag om en ændring af psykiatriloven, hvor der
bl.a. stilles forslag om, at retspsykiatriske afdelinger og ambulatorier rutinemæssigt
kan anvende metaldetektorer. Formålet med forslaget er netop at højne sikkerheden
på afdelinger og ambulatorier for personale og medpatienter. Lovforslaget blev 1.
behandlet i Folketinget den 2. april 2024, og såfremt lovforslaget vedtages, vil det
efter planen træde i kraft den 1. juni 2024.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2