Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del
Offentligt
2908748_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. september 2024
Politikontoret
Emma Holst Villumsen
2024-10935
3434095
Besvarelse af spørgsmål nr. 103 (Alm. del) fra Folketingets
Grønlandsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 103 (Alm. del), som
Folketingets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. august
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, ministeren vil gøre det muligt for grønlandske borgere at opnå europæisk våbenpas
Spørgsmål nr. 103 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Grundet manglende adgang til europæisk våbenpas kan
grønlandske skiskydningsatleter ikke medbringe deres våben til
konkurrencer i Europa. Vil ministeren gøre det muligt for
grønlandske borgere at opnå europæisk våbenpas, så de kan
deltage ligeligt med danske atleter i internationale
konkurrencer?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at det europæiske våbenpas er en
rejselegitimation, der giver mulighed for at rejse med de i våbenpasset
registrerede rifler, piber, haglgeværer, kombinationsvåben, pistoler og
revolvere samt ammunition i rimeligt omfang i forbindelse med jagt eller
konkurrenceskydning i Europa.
Det europæiske våbenpas er reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) nr. 2021/555 af 24. marts 2021 om kontrol med erhvervelse
og besiddelse af våben (kodifikation) (herefter ”våbendirektivet”).
Direktivet er en kodifikation bl.a. af det tidligere gældende Rådets direktiv
af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben (91/477/EØF).
Formålet med våbendirektivets regler var bl.a. at fastsætte fælleseuropæiske
mindstekrav, som medlemsstaterne skulle indføre, for så vidt angår
erhvervelse og besiddelse af de forskellige kategorier af skydevåben, og at
fastsætte bestemmelser om betingelserne for overførsel af skydevåben
mellem medlemsstaterne, samtidig med at der blev fastlagt mere fleksible
regler for jagt og konkurrenceskydning.
Reglerne om det europæiske våbenpas er udmøntet i bekendtgørelse nr. 972
af 9. december 1992 med senere ændringer om erhvervelse, besiddelse og
transport af skydevåben for personer bosiddende i et EF-land (herefter
”våbenpasbekendtgørelsen”). Bekendtgørelsen er udstedt i medfør af § 6 a i
våbenloven, jf. bekendtgørelse nr. 1736 af 26. august 2021 af lov om våben
og eksplosivstoffer med senere ændringer, der ikke gælder for Grønland.
Det følger af våbenpasbekendtgørelsen § 9, stk. 1, at politiet kan udstede
europæisk våbenpas til personer, der er bosiddende her i landet, og som
lovligt er i besiddelse af jagt- eller konkurrenceskydevåben. Det følger
desuden af våbenpasbekendtgørelsen § 9, stk. 2, at politiet undtagelsesvist
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, ministeren vil gøre det muligt for grønlandske borgere at opnå europæisk våbenpas
kan udstede våbenpas til personer, der ikke er bosat her i landet, men som i
medfør af den danske våbenlovgivning er i besiddelse af jagt- eller
konkurrenceskydevåben, der opbevares her i landet.
Da Grønland ikke er medlem af EU eller EØS, er Grønland ikke omfattet af
reglerne om det europæiske våbenpas, herunder de fleksible regler for jagt
og konkurrenceskydning. Dette indebærer således, at personer bosat i
Grønland ikke kan ansøge om et europæisk våbenpas, medmindre den
pågældende er i besiddelse af jagt- eller konkurrenceskydevåben, der
opbevares her i landet, jf. våbenpasbekendtgørelsens § 9, stk. 2.
Personer, der er bosat i Grønland, og som ønsker at ind- eller udføre jagt-
eller konkurrenceskydevåben fra Grønland, må i stedet iagttage reglerne i
våbenlov for Grønland, jf. lov nr. 1008 af 19. december 1992 med senere
ændringer, samt våbenlovgivningen i det land, som den pågældende ønsker
at rejse til.
Side 3/3