Granskningsudvalget 2023-24
GRA Alm.del
Offentligt
2882122_0001.png
Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling)
UFO Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
1. juni 2023
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2023-0032/23-0102
Dok.:
2838343
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del), som Folketingets
Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 8. maj
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRA, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en eventuel ophævelse af ministerundtagelsesbestemmelsen i § 4, stk. 4, i lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Spørgsmål nr. 7 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Forretningsor-
denen:
”Vil
ministeren kommentere forslaget fra Jørn Vestergaard om
at lade kommissioner vurdere det retlige ansvar for ministre og
redegøre for, om der er noget juridisk til hinder herfor, og vil
ministeren ligeledes redegøre for, hvilke fordele og ulemper der
vil være ved forslaget, jf. artiklen »Efter minksagen åbner par-
tier for opgør om vurderinger af ministres ansvar« fra Jyllands-
Posten den 7. maj 2023?”
Svar
:
Det fremgår af § 4, stk. 4, 2. pkt., i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner, at en undersøgelseskommission ikke kan få til
opgave at foretage retlige vurderinger til belysning af spørgsmålet om mi-
nistres ansvar (den såkaldte ministerundtagelsesregel). Bestemmelsen fin-
der tilsvarende anvendelse for en granskningskommission, jf. lovens § 1 b.
Om baggrunden for bestemmelsen kan der henvises til betænkning nr.
1315/1996 om undersøgelsesorganer, side 51 f., hvoraf bl.a. følgende frem-
går:
”Det
er den helt overvejende opfattelse blandt udvalgets flertal,
at en undersøgelseskommission
som undersøgelsesretterne ef-
ter den gældende ordning
ikke bør tage stilling til, om konsta-
terede forhold fra en ministers side kan begrunde, at et retligt
ansvar søges gjort gældende over for ministeren. En undersøgel-
seskommission bør således ikke vurdere, om ministeransvarlig-
hedsloven (eller andre relevante ansvarsregler) må antages at
være overtrådt, og endnu mindre, om der kan antages at være
grundlag for rigsretstiltale (eller politisk ansvar).
Efter denne opfattelse bør en undersøgelseskommission heller
ikke
uden at tage stilling til de lige nævnte spørgsmål
kunne
bemyndiges til at tage stilling til det mere begrænsede, generelt
formulerede spørgsmål om, hvorvidt der er grundlag for at an-
tage, at en minister har »begået fejl eller forsømmelser«. Græn-
sen mellem sådanne fejl m.v. og overtrædelse af ministeransvar-
lighedsloven er ganske flydende.
Den foreslåede begrænsning af undersøgelseskommissionernes
virksomhed med hensyn til ministre skal naturligvis ses i sam-
menhæng med, at det i praksis efter grundloven alene tilkommer
Folketinget at tage stilling til spørgsmålet om ministerens poli-
tiske ansvar eller om rejsning af sag med henblik på ministerens
Side 2/3
GRA, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en eventuel ophævelse af ministerundtagelsesbestemmelsen i § 4, stk. 4, i lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
retlige ansvar, jf. grundlovens §§ 15-16. Der er ingen klar
grænse mellem grundlaget for politisk ansvar og grundlaget for
retligt ansvar. Eventuelle retsstridige forhold vil være politisk
farvede, og det praktiske sanktionsspørgsmål vil normalt være
et spørgsmål om politisk ansvar.
Der er således tale om spørgsmål, som undersøgelseskommissi-
oner dels typisk vil være mindre egnede til at bedømme, dels
ligeså typisk ikke kan bedømme uden risiko for at blive aktører
i en politisk konflikt.
Undersøgelseskommissionens opgave bør for så vidt angår mi-
nistre således alene være at undersøge og klarlægge de faktiske
omstændigheder, der har relevans for Folketingets egen stilling-
tagen til spørgsmålet om ministres politiske og/eller retlige an-
svar. I den forbindelse kan subjektive forhold vedrørende mini-
steren også undersøges og klarlægges, f.eks. hvilken viden mi-
nisteren må antages at have haft med hensyn til de oplysninger,
der blev videregivet til Folketinget. Som nærmere beskrevet i
kapitel 4, afsnit 4, bør det overlades til Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen (eventuelt gennem nedsættelse af et fast un-
derudvalg)
på grundlag af en undersøgelseskommissions klar-
læggelse af det faktiske begivenhedsforløb
at udarbejde ind-
stillinger til Folketinget vedrørende vedkommende ministers
eventuelle politiske eller retlige ansvar.
Et mindretal (Eva Smith, Jon Stokholm og Hellen Thorup) er
enig i, at undersøgelseskommissioner ikke bør foretage en retlig
vurdering af ministres ansvar. For mindretallet er dette en sim-
pel konsekvens af, at undersøgelseskommissioner så vidt muligt
skal undlade at foretage retlige vurderinger. […]”
Generelt er jeg skeptisk over for initiativer, der kan bidrage til en unødven-
dig retliggørelse af det ansvar, ministre har over for Folketinget. Jeg har som
bekendt inviteret Folketingets partier til en drøftelse af bl.a. opfølgning på
Dybvad-udvalgets rapport og øvrige emner relateret hertil, hvor spørgsmålet
om afskaffelse af ministerundtagelsesreglen også vil kunne drøftes.
Side 3/3