Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del
Offentligt
2820466_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 9. januar 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 75, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Trine Pertou Mach (EL).
Spørgsmål nr. 75:
Har regeringen sikret sig, at der i forbindelse med fremtidige aktiviteter
i Danmark inden for rammerne af Aftale om forsvarssamarbejde mellem
regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater, under-
skrevet 21. december 2023 i Washington, ikke kan opstå en situation,
hvor en amerikansk statsborger stationeret i Danmark forsøger at und-
drage sig dansk retsforfølgning for en meget alvorlig trafikforseelse ved
at udrejse til USA og påberåbe sig diplomatisk immunitet, sådan som det
skete i sagen om trafikdrabet på den engelske teenager Harry Dunn i
2019? Der henvises til artiklen ”Harry Dunn: Anne Sacoolas gets suspen-
ded jail
term for fatal crash” på https://www.bbc.com/news/uk-england-
northamptonshire-63891657.
Svar:
Amerikanske statsborgere, der opholder sig i Danmark i henhold til for-
svarssamarbejdsaftalen, vil ikke have mulighed for at påberåbe sig di-
plomatisk immunitet. Men regeringen kan i sagens natur ikke sikre, at
amerikanske statsborgere ikke vil forsøge at unddrage sig dansk retsfor-
følgelse. Det er dog vigtigt at påpege, at både Danmark og USA er rets-
samfund. Forbrydelser, der er strafbare i både Danmark og USA, skal
retsforfølges, uanset om gerningspersonen befinder sig i Danmark eller
USA.
Efter gældende NATO-regler udøver USA strafferetlig jurisdiktion over
medlemmer af styrken eller det civile element, der begår forbrydelser i
Danmark som led i tjenesten eller mod medlemmer af styrken, det civile
element, deres pårørende, amerikansk ejendom eller sikkerhed. Dan-
mark udøver som udgangspunkt strafferetlig jurisdiktion over medlem-
mer af styrken eller det civile element i alle andre tilfælde. Danmark
udøver desuden strafferetlig jurisdiktion over pårørende til de nævnte.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 12, stk. 1, frafalder Danmark
som udgangspunkt sin fortrinsret til at udøve strafferetlig jurisdiktion
over medlemmer af styrken eller det civile element i alle tilfælde. Det vil
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
6. februar 2024
TIJ
2024/000367
698569
1
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om regeringen har sikret sig, at der i forbindelse med fremtidige aktiviteter i Danmark inden for rammerne af forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA, ikke kan opstå en situation, hvor en amerikansk statsborger stationeret i Danmark forsøger at unddrage sig dansk retsforfølgning for en meget alvorlig trafikforseelse ved at udrejse til USA og påberåbe sig diplomatisk immunitet
således som udgangspunkt være USA, der udøver strafferetlig jurisdik-
tion over medlemmer af styrken eller det civile element for alle strafbare
forhold begået i Danmark. Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 12,
stk. 1, 3. pkt., kan Danmark dog vælge at overtage udøvelsen af den
strafferetlige jurisdiktion i konkrete tilfælde af særlig vigtighed for Dan-
mark. Det vil som udgangspunkt fortsat være Danmark, der udøver
strafferetlig jurisdiktion over pårørende til medlemmer af styrken eller
det civile element, der befinder sig på dansk territorium. Det fremgår af
forsvarssamarbejdsaftalens artikel 12, stk. 3, at de almindelige domstole
i Danmark har jurisdiktion, når et medlem af de amerikanske styrker
eller en pårørende retsforfølges af de danske myndigheder.
Det fremgår desuden af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 12, stk. 4, at
medlemmer af de amerikanske styrker og pårørende ikke kan retsforføl-
ges in absentia uden deres samtykke.
Det fremgår endvidere af forsvarssamarbejdsaftales artikel 12, stk. 7, at
det er Parternes hensigt at vedtage nødvendige gensidigt fastlagte pro-
cedurer til fremme af deres samarbejde i henhold til denne artikel.
Det fremgår ydermere af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 13, stk. 2,
at i overensstemmelse med gensidigt fastlagte procedurer skal et med-
lem af de amerikanske styrker eller en pårørende, som efterforskes eller
venter på at blive stillet for retten af de danske myndigheder, efter an-
modning fra de amerikanske militære myndigheder forblive eller place-
res under de amerikanske militære myndigheders kontrol, indtil sagen
(herunder en eventuel ankesag) er endeligt afsluttet, og de danske myn-
digheder skal tage de nødvendige skridt for at sikre dette. I sådanne
tilfælde skal de amerikanske militære myndigheder sikre, at medlemmet
af styrken er til stede under sådanne sager, og efter bedste evne sikre,
at et medlem af det civile element eller en pårørende er til stede under
enhver sag ved de danske myndigheder, hvor den pågældendes tilste-
deværelse er påkrævet. Hvis en dansk retssag endnu ikke er afsluttet
inden for et år fra dens indledning, bortfalder de amerikanske militære
myndigheders forpligtelser efter denne bestemmelse. Denne frist kan i
særlige tilfælde forlænges efter aftale mellem de amerikanske militære
myndigheder og de rette danske myndigheder.
Spørgsmål vedrørende den nærmere implementering af forsvarssamar-
bejdsaftalen vil skulle afdækkes nærmere i den forestående lovgivnings-
proces.
Der henvises i øvrigt til min tidligere besvarelse af FOU spørgsmål nr. 39
(Alm. del).
Sagsnr.: 2024/000367
Dok.nr.: 698569
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om regeringen har sikret sig, at der i forbindelse med fremtidige aktiviteter i Danmark inden for rammerne af forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA, ikke kan opstå en situation, hvor en amerikansk statsborger stationeret i Danmark forsøger at unddrage sig dansk retsforfølgning for en meget alvorlig trafikforseelse ved at udrejse til USA og påberåbe sig diplomatisk immunitet
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2024/000367
Dok.nr.: 698569
Side 3 af 3