Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del
Offentligt
2809383_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 15. december 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 36, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 36:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Fredsinitiativet vedrørende
amerikanske baser på dansk jord, jf. FOU alm. del
bilag 40 og herunder
besvare de spørgsmål, der rejses i henvendelsen?
Svar:
Tove Jensen, Jan Mathisen og Birgit Sørensen fra Fredsinitiativet har stil-
let en række spørgsmål til Forsvarsudvalget vedrørende den bilaterale
forsvarssamarbejdsaftale mellem Danmark og USA. Spørgsmålene be-
svares nedenfor.
1. Suverænitetsafgivelse: Er Forsvarsudvalget oplyst om, at aftalen be-
tyder afgivelse af suverænitet dvs. i denne sag delvis opgivelse af
den danske stats selvstændighed i forsvars og sikkerhedspolitiske
spørgsmål?
Det fremgår af aftalens artikel 1, stk. 2, at alle amerikanske aktiviteter
på dansk jord skal ske med fuld respekt for Danmarks suverænitet,
dansk lovgivning og Danmarks internationale forpligtelser.
2. Våbentyper? USA kan medtage Atomvåben, klyngebomber og andre
våbensystemer, som FN har vedtaget forbudstraktater imod fordi de
er unødvendigt skadevoldende eller rammer i flæng? Er der i aftalen
taget forbehold for, at det må være en del af aftalen, som indgås,
hvilke våbentyper, der kan og må være tale om?
Intet i denne aftale ændrer dansk politik i forhold til oplagring eller de-
ployering af atomvåben på dansk territorium.
Det fremgår specifikt af aftalens artikel 1, stk. 2, at alle aktiviteter i
henhold til aftalen skal udføres med fuld respekt for Danmarks suveræ-
nitet, grundlov og forfatningsmæssige sædvane, lovgivning samt folke-
retlige forpligtelser, herunder i forhold til oplagring af visse våbentyper
på dansk territorium. Det gælder også i forhold til overholdelsen af Ot-
tawa- og Oslo-konventionerne, som Danmark har underskrevet, og som
forbyder brug, produktion, oplagring og overførsel af henholdsvis perso-
nelminer og klyngevåben.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
11. januar 2024
TANA
2023/010288
688336
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen fra Foreningen Fredsinitiativet vedrørende amerikanske baser på dansk jord
3. Jurisdiktionen? Vil amerikanske soldater vil være underlagt ameri-
kansk lov både når de færdes på basen og alle andre steder i landet?
Hvis amerikanske soldater begår grov kriminalitet som for eksempel
manddrab mod en dansk statsborger? Vil de amerikanske soldater i
forbindelse med deres ophold i landet lære om dansk lovgivning
for
eksempel om den danske samtykkelov i forbindelse med seksuelle
forbrydelser?
Det kan oplyses, at efter gældende NATO-regler retsforfølger USA ame-
rikanske soldater elle civilt ansatte, der begår forbrydelser i Danmark
som led i tjenesten eller mod amerikanske soldater, deres familiemed-
lemmer, civilt ansatte, amerikanske ejendom eller sikkerhed. Danmark
retsforfølger som udgangspunkt amerikanske soldater eller civilt ansatte
i alle andre tilfælde.
Med aftalen afstår Danmark som udgangspunkt fra at udøve sin ret til at
retsforfølge amerikanske soldater eller civilt ansatte i alle tilfælde. Det
vil således som udgangspunkt være USA, der retsforfølger amerikanske
soldater eller civilt ansatte for alle strafbare forhold begået i Danmark.
Danmark kan dog vælge at overtage retsforfølgelsen i konkrete tilfælde
af særlig vigtighed for Danmark.
4. Soldaterne har ret til at bære våben uden for baserne. Vil soldaterne
ustraffet have mulighed for at udøve vold mod borgere, hvis de føler
sig krænket og kan de ustraffet opløse demonstrationer
for eksem-
pel mod amerikanske soldater i landet?
Danske styrker har det primære sikkerhedsmæssige ansvar både på og
særligt uden for de tre danske flyvestationer, der er omfattet af aftalen.
Det fremgår af aftalens artikel 6, stk. 1, at Danmark skal træffe de for-
anstaltninger, som måtte være nødvendige for at sikre og beskytte de
amerikanske styrker, amerikanske leverandører, danske leverandører,
pårørende og præpositioneret materiel og for at sikre og beskytte offici-
elle amerikanske oplysninger. De danske og amerikanske militære myn-
digheder skal i medfør af bestemmelsen samarbejde om at sørge for
denne sikkerhed og beskyttelse.
Aftalens artikel 6, stk. 2, bemyndiger amerikanske styrker til at udøve
alle rettigheder og beføjelser, der er nødvendige for de amerikanske
styrkers brug, drift og forsvar af samt kontrol over de aftalte anlæg og
områder, herunder at iværksætte forholdsmæssige foranstaltninger til at
opretholde eller genoprette orden og beskytte amerikanske styrker,
amerikanske leverandører, danske leverandører og pårørende.
Udgangspunktet om, at Danmark har det sikkerhedsmæssige ansvar,
ændrer ikke på amerikanske styrkers mulighed for magtanvendelse i til-
fælde af nødværge og nødret, hvilket også gør sig gældende under gæl-
dende lovgivning.
Sagsnr.: 2023/010288
Dok.nr.: 688336
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen fra Foreningen Fredsinitiativet vedrørende amerikanske baser på dansk jord
5. Betaling. Er det ifølge den kommende aftale USA eller Danmark, som
skal betale for oprettelse eller/og ombygning af bygninger, vedlige-
holdelse og lignende udgifter?
Det fremgår af aftalens artikel 3, stk. 8, at Danmark og USA som ud-
gangspunkt hver især skal afholde deres forholdsmæssige andel af
bygge- og udviklingsomkostninger samt drifts- og vedligeholdelsesom-
kostninger for de aftalte anlæg og områder, der stilles til rådighed til
fælles brug.
Efter aftalens artikel 3, stk. 7, gælder, at USA som udgangspunkt er
ansvarlig for bygge- og udviklingsomkostninger samt drifts- og vedlige-
holdelsesomkostninger relateret til de aftalte anlæg og områder, der
eventuelt stilles til rådighed for de amerikanske styrkers eksklusive brug.
6. Manglende oplysning og information. Basekampagnens opgave har i
et halvt år i høj grad været information og oplysning om konsekven-
serne af USA's baseaftale. Vi har erfaret, at de fleste danskere, som
vi har talt med, intet vidste om, at der skal indgås en sådan aftale.
Manglende information er et stort demokratisk problem. Hvilke pla-
ner er der, for at ændre på dette? Vi efterlyser transparens og åben
debat.
Regeringen annoncerede på et pressemøde den 10. februar 2022, at
Danmark og USA ville påbegynde forhandlingerne om en bilateral for-
svarssamarbejdsaftale. Fra den 19. april 2022 til den 15. september
2023 er der i alt gennemført fem forhandlingsrunder.
Den 19. december 2023 rådførte regeringen sig med Det Udenrigspoliti-
ske Nævn og orienterede forsvarsforligskredsen om aftalen. Samme dag
annoncerede regeringen på et pressemøde, at Danmark og USA er blevet
enige om aftaleteksten. Aftalen blev offentliggjort i forbindelse med un-
dertegnelsen den 21. december 2023.
7. Uopsigelighed? Hvornår og hvem kan opsige aftalen. Der har været
tale en 10-årig periode. Taler vi om uopsigelighed?
Aftalen er uopsigelig i 10 år. Herefter kan aftalen opsiges skriftligt af
begge parter med et års varsel.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2023/010288
Dok.nr.: 688336
Side 3 af 3