Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
Dato:
Kontor:
11. september 2024
Beredskab og Krisesty-
ring
Sagsbeh: ASG
Sagsnr.: 24-0022/1
Dok.:
157
Besvarelse af spørgsmål nr. 210 (Alm. del) fra Forsvarsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 210 (Alm. del), som Folketin-
gets Forsvarsudvalg har stillet til ministeren for samfundssikkerhed og be-
redskab den 14. august 2024.
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om, hvilke muligheder ministeren ser for en formaliseret inddragelse af civilsamfundsorganisationerne i samfundets beredskabsplaner
Spørgsmål nr. 210 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg:
”Dansk
Røde Kors appellerede på et foretræde i Forsvarsudval-
get til, at civilsamfundsorganisationer som deres indtænkes
mere formelt i samfundets nedskrevne beredskabsplaner, idet de
har ekspertise i og ofte udfører en række opgaver til støtte for
det statslige og kommunale beredskab. Hvilke muligheder ser
ministeren for en sådan formaliseret inddragelse af civilsam-
fundsorganisationerne i samfundets beredskabsplaner?”
Svar:
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har til brug for besvarel-
sen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Beredskabsstyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Der
er i beredskabsloven hjemmel til at inddrage civilsam-
fundsorganisationer i redningsberedskabets planlægning på
både kommunalt og statsligt niveau.
I forhold til at inddrage civilsamfundsorganisationer i det stats-
lige redningsberedskabs opgaveløsning fremgår det af bered-
skabslovens § 51, stk. 2, at ministeren for samfundssikkerhed og
beredskab fastsætter de opgaver, der kan løses af frivillige i det
statslige redningsberedskab. Det fremgår endvidere af bered-
skabslovens § 6, at ministeren for samfundssikkerhed og bered-
skab kan indgå aftale med foreninger, organisationer og private
personer om, at disse bistår ved udførelsen af opgaver inden for
det statslige redningsberedskab.
For så vidt angår civilsamfundsorganisationers inddragelse i det
kommunale redningsberedskabs opgaveløsning fremgår det til-
lige af beredskabslovens § 13, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
kan indgå aftale med foreninger, organisationer og private per-
soner om, at disse bistår ved udførelsen af opgaver inden for
kommunens redningsberedskab. Det fremgår ligeledes af bered-
skabslovens § 51, stk. 3, at kommunalbestyrelsen fastsætter de
opgaver, der kan løses af frivillige i kommunens beredskab; dvs.
både det kommunale redningsberedskab og andre beredskabs-
opgaver i den kommunale forvaltning.
Endvidere følger det af beredskabslovens § 24, at de enkelte mi-
nistre inden for eget område skal planlægge for opretholdelse af
samfundets funktioner i tilfælde af større ulykker eller katastro-
fer, herunder udarbejde beredskabsplaner. En tilsvarende plan-
lægningsforpligtelse for kommunerne findes i beredskabslovens
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om, hvilke muligheder ministeren ser for en formaliseret inddragelse af civilsamfundsorganisationerne i samfundets beredskabsplaner
§ 25, stk. 1, hvor det fremgår, at kommunalbestyrelsen skal ud-
arbejde en plan for kommunens beredskab.
Det betyder bl.a., at det er op til den enkelte minister og den
enkelte kommunalbestyrelse løbende at vurdere behovet for ind-
dragelse af civilsamfundsorganisationer i beredskabsplanlæg-
ningen. Inddragelse af civilsamfundsorganisationer kan ske på
ad hoc basis eller på formaliseret vis inden for de enkelte sekto-
rer.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 209 (Alm.
del) fra Folketingets Forsvarsudvalg.
Side 3/3