Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del
Offentligt
2895833_0001.png
30. juli 2024
Dok.nr.: 823018
TALEPAPIR TIL BESVARELSE AF SAMRÅDSSPM.
E-H OM PÅVIRKNING DEN 13. AUGUST 2024
Tak for de fire samrådsspørgsmål, som jeg vil besvare samlet i dag. Jeg vil
gerne indlede med at udlægge en række tiltag som Forsvarets Efterret-
ningstjeneste, FE, har gjort over for såkaldt påvirkning i forbindelse med
Europa-Parlamentsvalget den 9. juni 2024.
Betegnelsen ”påvirkning” bruges i mange sammenhænge i dag, så lad mig
for god ordens skyld starte med at definere, hvad jeg taler om, når jeg i
dag bruger betegnelsen ”påvirkning”. Her mener jeg statslige aktørers åbne
eller skjulte aktiviteter, der skal påvirke den almene meningsdannelse, po-
litiske beslutningsprocesser eller omverdenens syn på Danmark for at
fremme egne interesser. Der er således ikke tale om journalistiske og di-
plomatiske aktiviteter.
Og nu til FE, og hvad FE har gjort i forhold til at oplyse om truslen for
påvirkning.
Helt overordnet kan jeg nævne, at FE tilbage i december sidste år udgav
sin årlige efterretningsmæssige trusselsvurdering om de ydre vilkår for
Danmark, UDSYN. Heri indgår et helt kapitel om hybride virkemidler, hvor
FE bl.a. beskriver formålet med statslige påvirkningskampagner, og hvor-
dan de bliver brugt af Rusland og Kina.
I forbindelse med udgivelsen af UDSYN blev der kommunikeret om indhol-
det i publikationen til en række medier med henblik på at udbrede kend-
skabet til vurderingen i publikationen bredt til offentligheden. Og for så vidt
angår Folketinget, orienterede jeg både Forsvarsudvalget og Det Udenrigs-
politiske Nævn om offentliggørelsen af UDSYN 2023.
Mere specifikt i forhold til valget til Europa-Parlamentet kan jeg oplyse, at
FE og Politiets Efterretningstjeneste – PET – forud for Europa-Parlaments-
valget den 9. juni 2024 udgav en offentlig vurdering om truslen fra frem-
mede staters påvirkningsvirksomhed i forbindelse med valget.
Side 1 af 4
FOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 13/8-24 vedrørende Forsvarets Efterretningstjenestes rådgivning i forbindelse med fremmede magtes forsøg på påvirkning af valghandlinger i Danmark
I trusselsvurderingen vurderede FE og PET, at det var mindre sandsynligt
med en forberedt, systematisk og koordineret påvirkningskampagne mod
det danske valg til Europa-Parlamentet, men at det var muligt, at Rusland
ville forsøge sig med en hurtig, målrettet påvirkningsoperation mod Dan-
mark, hvis der opstod en mulighed for med begrænsede midler at opnå en
stor effekt.
I trusselsvurderingen vurderede FE og PET desuden, at der er en konstant
trussel fra fremmede stater og deres efterretningstjenesters forsøg på at
påvirke den politiske beslutningsproces og almene meningsdannelse i Eu-
ropa og Danmark. Truslen for påvirkning rækker altså videre end bare val-
get til Europa-Parlamentet og har derfor naturligvis FE’s løbende fokus.
Herudover kan jeg nævne, at FE og Forsvarsministeriets departement ind-
går i en tværministeriel task force, der er nedsat med henblik på at styrke
Danmarks langsigtede modstandsdygtighed over for påvirkning udefra.
Task forcen består af Justitsministeriet, der varetager formandsskabet,
Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet, PET og FE.
Task forcens opgave er at koordinere den danske indsats mod statslige på-
virkningskampagner. Den skal sikre, at myndighederne samlet agerer ef-
fektivt og velkoordineret mod påvirkningskampagner ud fra en tværgående
og helhedsorienteret tilgang, truslens karakter og omfang samt sårbarhe-
den i samfundet. Det gælder selvfølgelig også i forbindelse med Europa-
Parlamentsvalget, hvor FE har deltaget i task forcens arbejde.
Task forcen øgede i forbindelse med valget til Europa-Parlamentet sin mø-
defrekvens, ligesom der var deltagelse af Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet, der har det overordnede ansvar for gennemførelsen af valg i Danmark.
For så vidt angår orientering af Folketinget i forbindelse med Europa-Parla-
mentsvalget kan jeg oplyse, at FE sammen med PET på mit initiativ forud
for valget gennemførte en briefing for medlemmerne af Det Udenrigspoliti-
ske Nævn og partiledere fra Folketinget om bl.a. truslen for påvirkning.
Sagsnr.: 2024/006114
Dok.nr.: 823018
Side 2 af 4
FOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 13/8-24 vedrørende Forsvarets Efterretningstjenestes rådgivning i forbindelse med fremmede magtes forsøg på påvirkning af valghandlinger i Danmark
Hertil kan jeg supplerende oplyse, at PET særskilt har orienteret Folketin-
gets Administration om truslen for påvirkning før valget.
Der blev således taget en række initiativer forud for valget til Europa-Par-
lamentet for at oplyse både offentligheden og Folketinget samt Folketingets
medlemmer om truslen for påvirkning.
Efter EP-valget gennemførte FE og CFCS sammen med PET (den 28. juni)
en orientering for de danske, nyvalgte medlemmer af Europa-Parlamentet
om truslen for påvirkning og spionage under deres arbejde i Europa-Parla-
mentet og i Bruxelles.
Endelig kan jeg nævne, at FE og PET den 24. juni offentliggjorde en pres-
semeddelelse om, at tjenesterne ikke konstaterede systematisk og koordi-
neret påvirkning ved det danske Europa-Parlamentsvalg den 9. juni 2024.
En
enkelt hjemmeside under
Indenrigs-
og Sundhedsministeriet
valg.im.dk – var kortvarigt utilgængelig på valgdagen som følge af overbe-
lastningsangreb. Angrebet havde dog ingen betydning for valghandlingen.
Det var FE’s vurdering, at pro-russiske cyberaktivister stod bag angrebet,
og at det ikke udgjorde en systematisk og koordineret påvirkning af valget.
Samlet set gennemførte FE og andre myndigheder i øvrigt en række ind-
satser for at informere om truslen både før og efter valget. Det er en trus-
sel, som FE følger som en del af deres efterretningsarbejde, også mellem
afviklingen af valg.
Denne gennemgang viser, at myndighederne generelt informerer og orien-
terer offentligheden om truslen for påvirkning.
I rammen af den tværministerielle task force evalueres task forcens arbejde
desuden løbende bl.a. med henblik på at vurdere, om der er noget, myn-
dighederne kan gøre bedre eller anderledes, herunder også i forbindelse
med kommende valg.
Sagsnr.: 2024/006114
Dok.nr.: 823018
Side 3 af 4
FOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 13/8-24 vedrørende Forsvarets Efterretningstjenestes rådgivning i forbindelse med fremmede magtes forsøg på påvirkning af valghandlinger i Danmark
2895833_0004.png
Det er min opfattelse, at myndighederne har gjort, hvad de kunne for at
informere. Det betyder selvfølgelig ikke, at man ikke kan blive bedre. Jeg
er åben over for nye tiltag generelt fra FE i relation til truslen for påvirkning
– også hvis Folketinget fx har konkrete forslag.
Det bør i den forbindelse nævnes, at FE’s indsatser suppleres af andre myn-
digheders tiltag, herunder de danske myndigheder, der indgår i den tvær-
ministerielle task force [Justitsministeriet/PET og Udenrigsministeriet].
Afslutningsvis og som svar på spørgsmål G har justitsministeren oplyst i
besvarelsen af spørgsmål nr. 1042 fra Folketingets Retsudvalg, at regerin-
gen ikke skal forholde sig til en kandidats politiske holdninger eller tilknyt-
ninger, når kandidater opstiller til valg i Danmark. Det er jeg enig i, grund-
læggende er en hensigtsmæssig ordning.
I kan jo prøve at tænke konsekvenserne igennem, og hvad det ville inde-
bære, hvis staten skulle afgøre, om kandidater kan opstille til valg. Hvem
skulle stå for det? Hvem skulle have kompetencen? Er det indenrigsmini-
steren? Er det efterretningstjenesten? Det mener jeg ikke, kan være en
hensigtsmæssig ordning i et demokrati.
Med det afslutter jeg min besvarelse.
Sagsnr.: 2024/006114
Dok.nr.: 823018
Side 4 af 4