Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2801131_0001.png
Kvalificering af udvalgte
regionale løsninger til at
frigøre arbejdskraft
Udarbejdet af PA Consulting for Danske
Regioner
Marts 2023
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0002.png
Arbejdskraftbesparende teknologier kan overordnet inddeles i fire
kategorier
PA har bistået Danske Regioner med at udvælge og vurdere teknologiske løsninger, der kan bidrage til frigørelse af årsværk. I alt har de fem regioner meldt over 30 løsninger ind.
Løsningerne fordeler sig på fire overordnede teknologikategorier. Hver af de fire kategorier er kendetegnet ved, at teknologien på forskellig måde bidrager til at frigøre årsværk.
Konkrete løsninger kan godt bestå af flere forskellige teknologier ligesom nogle teknologiske løsninger ligger i en gråzone mellem flere kategorier.
Optimeringsteknologier
Automatiseringsteknologier
Eksempler på optimeringsteknologier:
Datadrevne planlægningsværktøjer (f.eks. digital twin)
Beslutningsstøtteværktøjer (f.eks. kunstig intelligens)
Lokaliseringsteknologier (f.eks. sensorer/Internet of Things)
Teknologier, der frigør ressourcer
ved at optimere eksisterende
processer, så medarbejderne
udnytter deres tid bedre i
opgaveløsningen.
Teknologier, der frigør ressourcer
ved at automatisere hele (eller
dele af) eksisterende processer, så
medarbejderne ikke længere
behøver at udføre den pågældende
opgave.
Eksempler på automatiseringsteknologier:
• Robotic Process Automation (RPA)
• Chatbots og digitale avatarer
• Fysiske robotter (f.eks. AGV’er, blanderobotter)
Teknologier, der frigør ressourcer
ved at delegere eksisterende
processer, så opgaver, som tidligere
blev udført af medarbejderne, f.eks.
delegeres til andre faggrupper
eller patienter.
Eksempler på andre teknologier:
Teknologier, der på anden vis
kan frigøre ressourcer hos
medarbejderne.
• AR/VR
• Videokonsultationer
Eksempler på delegeringsteknologier:
Telemedicin
Patientrapporterede oplysninger (PRO)
Egenmonitorering
Delegeringsteknologier
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
Andre teknologier
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0003.png
De fem udvalgte løsninger bidrager med at frigøre årsværk i
forskellige dele af klinikken
De fem udvalgte løsninger er beskrevet mere dybdegående på de følgende sider med fokus på teknologitype, beskrivelse af arbejdsgange og erfaringer med løsningen. Desuden
omfatter beskrivelserne potentialet for at frigøre arbejdskraft samt de estimerede omkostninger ved en landsdækkende udbredelse. Endelig er der for hver løsning foretaget en
overordnet vurdering af de teknologiske, juridiske og kompetencemæssige forudsætninger og opmærksomhedspunkter i relation til en bredere implementering.
Kunstig intelligens til monitorering på sengeafdelinger
WARD 24/7 og tilsvarende løsninger
Løsningen WARD 24/7 muliggør trådløs, kontinuerlig vitalparameterovervågning, hvor kunstig intelligens sorterer i alarmer fra overvågningen, så alle relevante alarmer tilgår
sygeplejersker på sengeafdelinger. På denne måde reduceres antallet af alarmer med 85%. Løsningen erstatter nuværende manuelle arbejdsgange i forbindelse med håndteringen af
risikopatienter på sengeafdelinger og bidrager dermed til at frigøre tid. Løsningen medfører desuden en række forbedringer for patienter og personale.
Kunstig intelligens til monitorering af intensivpatienter
Migo og tilsvarende løsninger
Migo er en kamerabaseret patientmonitoreringsløsning, der med brug af kunstig intelligens kan sende målrettede alarmer til det patientansvarlige personales mobile enhed og dermed øge
fleksibiliteten og autonomien for både patienter og personalet på intensivafdelinger. Løsningen medvirker til en frigørelse af årsværk og løser samtidig de udfordringer, som især enestuer
medfører, hvor det for intensivpatienter kræves, at der er én sygeplejerske pr. patient til kontinuerlig monitorering.
Kunstig intelligens til bistand i diagnostikken
mammografiske screeningsundersøgelser
Løsningen benytter kunstig intelligens som input til vurderinger af mammografiscreeningsundersøgelser i lavrisikogruppen. I dag dobbeltgranskes screeninger af to speciallæger
uafhængigt af hinanden. AI-løsningen erstatter den ene af de to speciallæger, som vurderer de røntgenbilleder, der bliver taget i forbindelse med screening. Løsningen adresserer manglen
på radiologer, forbedrer svartid på mammografiundersøgelser og medfører et serviceløft i form af kortere udredningstid.
Delegering af opgaver på tværs af sektorer
Dermloop og tilsvarende løsninger
Løsningen Dermloop sikrer, at essentiel diagnostisk information om hudtilstande bliver delt på tværs af specialer og sektorer. Dermloop gør det muligt at indsamle, vurdere og diagnosticere
hudlæsioner effektivt og sikkert, samt træne læger i at blive bedre til at diagnosticere og understøtte direkte tværfaglig feedback og kommunikation mellem klinikere og patologer. Dermed
muliggør Dermloop kortere ventetid for borgerne samt frigjorte årsværk blandt hudlæger, plastikkirurger og patologer.
Automatisering af manuelle processer i klinikken
brug af RPA til indberetning af kliniske kvalitetsdata
RPA (Robotic Process Automation) er en teknologi, som kan anvendes til automatisering af manuelle administrative processer i klinikken, eksempelvis genindtastning af data fra et it-
system i et andet it-system. Konkret omfatter løsningen en hel eller delvis automatisering af de manuelle indberetninger fra regionerne til de kliniske kvalitetsdatabaser. På længere sigt vil
tilsvarende løsninger kunne etableres i forbindelse med en række andre manuelle indberetninger og bestillingsprocesser.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0004.png
01
Indledning
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0005.png
Introduktion til analysen
Som del af økonomiaftalen for 2023 indgår ambitionen om at frigøre ressourcer svarende til 10.000 årsværk over 10 år. Der er
afsat 100 mio. kr. til skalering og implementering af eksisterende teknologi og automatisering til at realisere 10-årsplanen, der
udmøntes i perioden 2023-2025 med forventning fra Finansministeriet/Digitaliseringsstyrelsen om, at første ansøgningsrunde
afholdes i første halvdel af 2023. 100 mio. kr.-puljen fordeles mellem staten, kommunerne og regionerne, der – mod at bidrage
med egen medfinansiering – kan ansøge om midler til udbredelse af konkrete, allerede-eksisterende projekter. Som forberedelse
til ansøgningsrunden i 2023, har Regionsdirektørkredsen nedsat en hurtigarbejdende regional arbejdsgruppe.
PA Consulting har bistået Danske Regioner og den hurtigarbejdende arbejdsgruppe med at kvalificere og beskrive
arbejdskraftbesparende løsninger, som regionerne har identificeret. I alt har regionerne indmeldt over 30 løsninger, hvoraf fem
løsninger udfoldes i dette løsningskatalog. De fem løsninger er identificeret og udvalgt gennem drøftelser i den hurtigt-arbejdende
arbejdsgruppe på baggrund af vurderinger og potentialeberegninger, der udfoldes i dette katalog. Løsningerne beskrives med
særligt fokus på potentialet for frigjort arbejdskraft samt skaleringsparathed.
Fem løsninger udfoldes i nærværende katalog, hvor hver løsning beskrives ud fra følgende faktorer:
• Introduktion af løsningen, herunder teknologitype, beskrivelse af arbejdsgange og erfaringer med løsningen
• Potentialet for frigørelse af årsværk og estimerede omkostninger på nationalt niveau
• Teknologiske, juridiske og kompetencemæssige forudsætninger samt faktorer for national skalering.
Løsningerne er beskrevet med opmærksomhed på præsentation for Finansministeriets 10 års plan og 100 mio. kr.-pulje, og er
således beskrevet med henblik på en efterfølgende udarbejdelse af konkrete ansøgninger til puljen.
Generisk analyseramme til vurdering af fremtidige løsninger
Ud over at have indgået i vurderingen af løsninger i dette katalog, har PA Consulting også udarbejdet en generisk
vurderingsmodel, der kan benyttes til at vurdere og sammenligne fremtidige løsninger til 100 mio. kr.-puljen eller løsninger til
vurdering i andre sammenhænge. Til dette er der defineret et antal kriterier for vurderingen af potentiale, skalérbarhed og om
løsningen kan implementeres. Modellen tager højde for, at særlige kriterier, eksempelvis potentialet for frigørelse af årsværk, har
særlig høj betydning i forbindelse med 100 mio. kr.-puljen.
Formål
Formålet med analysen har været at
kvalificere og beskrive en række
teknologiske løsninger, som er
identificeret og udvalgt i dialog med
Danske Regioner og landets fem
regioner. For hver af de udvalgte
løsninger har der været særligt fokus
på at beskrive potentialet for at frigøre
arbejdskraft samt løsningernes
skaleringsparathed og
implementérbarhed.
Analysens resultater skal anvendes
som input for Danske Regioners dialog
med Finansministeriet om mulige
indsatser i regi af 10-årsplanen ved at
præsentere udvalgte teknologiske
løsninger, der kan bidrage til at frigøre
arbejdskraft.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0006.png
02
Beskrivelse af
løsninger
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0007.png
Fem arbejdskraftfrigørende løsninger
1. Kunstig intelligens til monitorering på sengeafdelinger
s. 9
s. 12
s. 15
2. Kunstig intelligens til monitorering af intensivpatienter
3. Delegering af opgaver på tværs af sektorer
4. Kunstig intelligens til bistand i diagnostikken
5. Automatisering af manuelle processer i klinikken
s. 18
s. 21
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0008.png
Sammenligning af løsninger
Frigørelse af årsværk
Omkostninger
Projekt
Drift
Kvalitative gevinster
Kunstig intelligens til monitorering på
sengeafdelinger
WARD 24/7
110
årsværk årligt
20-27
mio kr.
55-90
mio kr.
Forbedret klinisk kvalitet og patientsikkerhed
Reduktion i sværhedsgrad af komplikationer, mén og mortalitet
Øget tryghed for personale og patienter.
Kunstig intelligens til monitorering af
intenstiv patienter
Migo
175-200
årsværk årligt
12-17
mio kr.
26
mio kr.
Øget sikkerhed for patienten
Øget fleksibilitet og autonomi for personalet
Mere effektiv udnyttelse af ressourcer, særligt under aften- og nattevagter.
Delegering af opgaver på tværs af
sektorer
Dermloop
90-100
årsværk årligt
27-37
mio kr.
60-80
mio kr.
Nedbragt svartid, som øger patienternes tilfredshed
Hurtigere diagnostik og behandling af modermærkekræft og almindelig hudkræft
Bedre tværfaglig kommunikation mellem de involverede aktører (praktiserende læger,
hudlæger, plastikkirurger og patologer)
Nemmere og bedre adgang til effektiv læring på tværs af specialerne
Fald i antal unødvendige biopsier
Mulighed for at frigøre lægetid i almen praksis ved at delegere til sygeplejerske.
Kunstig intelligens til bistand i
diagnostikken
Mammografiske screeningsundersøgelser
2
årsværk årligt
25
mio kr.
5
mio kr.
Nedbragt svartid på screeningsundersøgelser
Nedsat ventetid på klinisk mammografi
Nedsat arbejdsbyrde for de erfarne mammaradiologer
Automatisering af manuelle processer i
klinikken
Brug af automatiseringsteknologier til indberetning
af kliniske kvalitetsdata
84
årsværk årligt
10-14
mio kr.
1-2
mio kr.
Færre fejl i indberetninger som følge af en mere automatiseret proces
Nedbringelse af administrationsopgaver, hvor det berørte personale vil kunne bruge
den frigjorte tid på andre, mere patientnære aktiviteter.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
8
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0009.png
1. Kunstig intelligens til monitorering på sengeafdelinger
WARD 24/7 og tilsvarende løsninger
Løsningen WARD 24/7 (herefter WARD) muliggør trådløs, kontinuerlig vitalparameterovervågning, hvor kunstig intelligens sorterer i
alarmer fra overvågningen, så alle relevante alarmer tilgår sygeplejersker på sengeafdelinger. På denne måde reduceres antallet af
alarmer med 85%. Løsningen erstatter nuværende manuelle arbejdsgange i forbindelse med håndteringen af risikopatienter på
sengeafdelinger og bidrager dermed til at frigøre tid. Løsningen medfører desuden en række forbedringer for patienter og personale.
Beskrivelse af løsningen
WARD adresserer en række udfordringer ved den aktuelle kliniske standard for overvågning af vitalparametre på sengeafdelingen, f.eks. Early
Warning Score (EWS) eller Tidlig Opsporing af Kritisk Sygdom (TOKS), der ud over at være en manuel og arbejdstung proces også indebærer risiko
for ikke-observeret kritisk forværring mellem de manuelle observationer. Ved brug af trådløst måleudstyr indsamler WARD kontinuerligt de samme
vitalparametre som EWS/TOKS. Det trådløse udstyr sender data om patienternes vitalparametre til en server, der via kunstig intelligens sender
relevante alarmer videre til en målrettet app på
sygeplejerskes
mobile enheder. WARDs algoritme muliggør en reduktion på 85% i antallet af alarmer
og tilbyder personalet et kontinuerligt og fleksibelt overblik over patienternes tilstand.
Med brugen af WARD kan der spares ca. 13 minutter dagligt pr. patient som direkte konsekvens af erstatningen af EWS/TOKS-målinger. Derudover
giver løsningen en række kvalitetsmæssige forbedringer i form af færre komplikationer, reduktion af komplikationers alvorlighed (herunder
intensivindlæggelse og re-operationer) samt reduktion af indlæggelsesvarighed med komplikationer. Hertil oplever både personale og patienter øget
tryghed som følge af den kontinuerlige måling. Løsningen er som led i kliniske forsøg implementeret på ni afdelinger på Rigshospitalet og Bispebjerg
Hospital med høj brugertilfredshed. Løsningen forventes CE-godkendt medio 2023, og evidensen udbygges løbende i en række kliniske studier.
Frigørelse af årsværk
Omkostninger
Teknologier i løsningen
Trådløst udstyr til måling af
vitalparametre
App med overvågning/alarmer
på sygeplejerskes mobile
enheder
Server med algoritme til
monitorering af måledata
9
Erfaringer med løsningen
Lovende resultater fra >2500
monitorerede patienter
Løsningen er under fortsat
afprøvning på ni afdelinger
på Bispebjerg og
Rigshospitalet
110
årsværk årligt
Faggruppe:
Sygeplejersker
20-27
mio. kr. i
projektomkostninger
55-90
mio. kr. i
årlige driftsomkostninger
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0010.png
Kunstig intelligens til monitorering på sengeafdelinger
WARD 24/7 og tilsvarende løsninger
Potentiale for frigørelse af årsværk
Der ses et samlet potentiale på ca. 110 årsværk ved national implementering af WARD på
risikopatienter – baseret på 725.000 indlæggelser og en gns. indlæggelsestid på fire døgn.
Årlig effekt på nationalt niveau
Tidsbesparelse pr. døgn pr. patient ved at anvende WARD i forhold til
manuelle målinger (EWS)
Antal indlæggelser på mere end 12 timer (2022)
Andel indlagte patienter med størst gavn af monitorering med WARD
Gennemsnitlig indlæggelsestid
Frigørelse af årsværk, i alt ca.
13,25 min.
725.000
25%
4 døgn
110
Udgifter på nationalt niveau
Midlertidige projektudgifter, samlede udgifter
Estimerede udgifter til projektledelse og organisatorisk
implementering, inkl. administrativt overhead
Kilde: PA-beregning baseret på erfaringstal
20-25 mio. kr.
2 mio. kr.
Estimerede udbudsomkostninger ved landsdækkende udbredelse
Kilde: PA-beregning baseret på erfaringstal
Varige driftsudgifter, årlige udgifter
Årlige udgifter til løsning (licens, support, måleudstyr) pr. patient
pr. døgn
Kilde: Projektbeskrivelse
75-125 kr.
55-90 mio. kr.
Samlede udgifter til drift pr. år ved 725.000 patienter
1
Der er fordele ved at erstatte den
manuelle EWS-måling med trådløs,
kontinuerlig overvågning. Omvendt
giver kontinuerlig overvågning mange
alarmer for personalet.
2
WARD kan, med brug af kunstig
intelligens, sortere i alarmerne, så
sygeplejersken kun modtager de
relevante alarmer.
Samlede udgifter
Nationale projektudgifter i alt
Nationale årlige driftsudgifter i alt
22-27 mio. kr.
55-90 mio. kr.
Kvalitative effekter
Forbedret klinisk kvalitet og patientsikkerhed
Reduktion i sværhedsgrad af komplikationer, mén og mortalitet
Øget tryghed for personale og patienter.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
10
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0011.png
Kunstig intelligens til monitorering på sengeafdelinger
WARD 24/7 og tilsvarende løsninger
Teknologiske forudsætninger
Løsningen består af medicoteknisk måleudstyr til monitorering af
patienten, server med AI-funktionalitet samt en app til installation på
sygeplejerskernes mobile enheder
Løsningen kræver ikke integration til andre systemer
National skalering forudsætter skalering af teknisk infrastruktur til
håndtering af større antal patienter.
Faktorer for national skalering
Opmærksomhedspunkter
• National skalering vil kunne understøttes gennem udvikling
af et formaliseret uddannelses- og
implementeringsprogram med faste pakker til uddannelse
og introduktion på afdelinger, etablering af styregruppe for
implementering med deltagelse af hospitalsledelser samt
forankring i kvalitetsfølgegruppe for at sikre vedvarende
effekt af implementering.
Modenhed
• Afprøvet på ni afdelinger på Bispebjerg og Rigshospitalet i
adskillige kliniske forsøg med over 2500 patienter i alt
• Løsningen har demonstreret potentiale for frigørelse af
arbejdstid, og aktuelle randomiserede kliniske forsøg
forventes at dokumentere, at løsningen bidrager til fald i
alvorlige komplikationer og den gennemsnitlige liggetid.
Tidshorisont
• Baseret på erfaringerne fra Region Hovedstaden vil
løsningen kunne skaleres til national udbredelse i løbet af
et til to år
• Den angivne implementeringstid vil dels forudsætte et
fælles projektsetup med dedikerede tværgående
ressourcer samt regionale implementeringsteams drevet af
stærke faglige ledere.
Juridiske forudsætninger
Løsningen er i proces til CE-mærkning og forventes godkendt i andet
kvartal af 2023.
Kompetencemæssige forudsætninger
Løsningen i sig selv er simpel og intuitiv og kræver derfor kun en kort
introduktion før ibrugtagning
Brug af løsningen ændrer den typiske arbejdsgang for sygeplejersker
på sengeafdelinger, primært ift. gennemførelse af og opfølgning på
EWS/TOKS. Det er derfor forventningen, at implementering på de
enkelte afdelinger vil kræve en ledelsesmæssig og organisatorisk
indsats ift. at arbejde med kultur og vante måder at arbejde på.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0012.png
2. Kunstig intelligens til monitorering af intensivpatienter
Migo og tilsvarende løsninger
Migo er en kamerabaseret patientmonitoreringsløsning, der med brug af kunstig intelligens kan sende målrettede alarmer til det
patientansvarlige personales mobile enhed og dermed øge fleksibiliteten og autonomien for både patienter og personalet på
intensivafdelinger. Løsningen medvirker til en frigørelse af årsværk og løser samtidig de udfordringer, som især enestuer medfører,
hvor det for intensivpatienter kræves, at der er én sygeplejersker pr. patient til kontinuerlig monitorering.
Beskrivelse af løsningen
Med de nuværende patientmonitoreringssystemer er sygeplejersker på intensivafdelinger nødsaget til at være hos patienterne, idet systemet først
alarmerer, ”når skaden er sket”. Der er således ikke indlagt den nødvendige fleksibilitet i den nuværende monitorering, planlægning og
kapacitetsstyring ift. det konkrete plejebehov. Løsningen Migo sender, ved hjælp af kameramonitorering og kunstig intelligens, alarmer ved
specifikke bevægelser eller events hos intensivpatienten. Alarmerne modtages direkte på sygeplejerskernes mobile enheder.
Et kamera over patientens seng registrerer hele døgnet patientens bevægelser og sender, ved hjælp af kunstig intelligens, alarmer til den ansvarlige
sygeplejerske, hvis patienten foretager de specifikke bevægelser, som sygeplejersken har angivet bør udløse en alarm. Når en alarm udløses, har
sygeplejersken mulighed for at se patienten via et live videofeed på sin mobile enhed. Sygeplejersken kan dermed trygt bevæge sig rundt på
afdelingen og løse andre opgaver eller give pårørende tid alene med patienten.
Løsningen kan give en øget fleksibilitet og autonomi i personalets hverdag, som ud over øget tryghed i jobbet er gavnligt for arbejdsmiljø og
fastholdelse. Effekten af løsningen er særligt stor på afdelinger med enkelt- eller tvillingestuer samt under aften- og nattevagter. Sygeplejersken
undgår desuden en række irrelevante alarmer, hvilket er en veldokumenteret og stigende udfordring i moderne patientmonitorering. De valgte
alarmer er bestemt af personalet ud fra relevans og målrettes den patientpopulation, som er på den givne afdeling.
Frigørelse af årsværk
Omkostninger
Teknologier i løsningen
Kamera til monitorering
over sengen
App med monitorering
/alarmer på sygeplejerskes
mobile enheder
Server med algoritme til
udløsning af alarmer
12
Erfaringer med løsningen
Løsningen er i mindre skala
afprøvet i Region
Hovedstaden. Der kører pt. en
udbudsproces med forventning
om implementering på
Rigshospitalet i løbet af Q2
2023
175-200
årsværk årligt
Faggruppe:
Sygeplejersker
12-17
mio. kr. i
projektomkostninger
26
mio. kr. i
årlige driftsomkostninger
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0013.png
Kunstig intelligens til monitorering af intensivpatienter
Migo og tilsvarende løsninger
Potentiale for frigørelse af årsværk
Det samlede potentiale på nationalt niveau er opgjort til 175-200 sygeplejerskeårsværk på
tværs af landets intensivafdelinger. Estimaterne beror primært på vurderinger fra
innovationsprojektets ledende medarbejdere samt udvalgte nøgletal.
Årlig effekt på nationalt niveau
Antal intensive sengepladser på landsplan (RKKP, dec 2021)
Antal årsværk til bemanding af intensivsengeplads pr. år
Tidsbesparelse pr. sengeplads ved introduktion af Migo
Frigørelse af årsværk i alt
310
5
Ca. 12%
Ca. 175-200
Varige driftsudgifter, årlige udgifter
Årlige driftsudgifter pr. seng pr. måned
(pris for drift af samlet løsning)
Kilde: Migo
Udgifter på nationalt niveau
Midlertidige projektudgifter, samlede udgifter
Estimerede udgifter til projektledelse og organisatorisk
implementering, inkl. administrativt overhead
Kilde: PA-beregning baseret på erfaringstal
10-15 mio. kr.
2 mio. kr.
Estimerede udbudsomkostninger ved landsdækkende udbredelse
Kilde: PA-beregning baseret på erfaringstal
7.000 kr.
26 mio. kr.
Kvalitative effekter
Øget sikkerhed for patienten
Øget fleksibilitet og autonomi for personalet
Mere effektiv udnyttelse af ressourcer, særligt under aften- og nattevagter.
Samlede udgifter til drift pr. år ved 310 intensiv-
sengepladser
Samlede udgifter
Nationale projektudgifter i alt
Nationale årlige driftsudgifter i alt
12-17 mio. kr.
26 mio. kr.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
13
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0014.png
Kunstig intelligens til monitorering af intensivpatienter
Migo og tilsvarende løsninger
Teknologiske forudsætninger
Løsningen består af et standardkamera til montering i loft, server med
AI-funktionalitet, et system til styring af alarm-flow samt en app til
installation på sygeplejerskernes mobile enhed
Løsningen kræver ikke integration til andre systemer.
Faktorer for national skalering
Opmærksomhedspunkter
• Løsningen er udviklet til at imødegå udfordringer med
bemanding ved overgang til enestuer på intensivafdelinger
og deraf følgende ændrede arbejdsgange, f.eks. at det
bliver sværere at dække af for hinanden og samarbejde
omkring monitorering af patienter, fordi de ikke ligger
samlet.
Modenhed
• Løsningen er udviklet i et innovationsforløb på
Rigshospitalet
• Pilotafprøvning på intensivafdeling med 11 senge forventes
påbegyndt i 2. kvartal 2023.
Tidshorisont
• Det vil være naturligt at planlægge en landsdækkende
udbredelse, så den falder sammen med den løbende
overgang til enestuer på intensivafdelinger, hvor potentialet
for brug af løsningen vurderes at være størst.
Juridiske forudsætninger
Løsningen overholder GDPR, og der er foretaget ekspertvurdering af
de etiske aspekter af brug af videomonitorering
Løsningen er i proces til CE- og MDR-mærkning som medicinsk
produkt og forventes godkendt i 2. kvartal 2023.
Kompetencemæssige forudsætninger
Løsningen i sig selv er simpel og intuitiv og kræver derfor ikke særskilt
oplæring i brug
Brug af løsningen ændrer den typiske arbejdsgang for sygeplejersker
på intensivafdelinger, primært ift. den måde, de er vant til at monitorere
den eller de patienter, de har ansvar for. Det er derfor forventningen, at
implementering på de enkelte afdelinger vil kræve en ledelsesmæssig
og organisatorisk indsats ift. at arbejde med kultur og vante måder at
arbejde på.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0015.png
3. Delegering af opgaver på tværs af sektorer
Dermloop og tilsvarende løsninger
Løsningen Dermloop sikrer, at essentiel diagnostisk information om hudtilstande bliver delt på tværs af specialer og sektorer.
Dermloop gør det muligt at indsamle, vurdere og diagnosticere hudlæsioner effektivt og sikkert samt træne læger i at blive bedre til
at diagnosticere og understøtte direkte tværfaglig feedback og kommunikation mellem klinikere og patologer. Dermed muliggør
Dermloop kortere ventetid for borgerne samt frigjorte årsværk blandt hudlæger, plastikkirurger, patologer og bioanalytikere.
Beskrivelse af løsningen
Borgere med hudlidelser oplever lange ventetider, før de kan blive set af en hudlæge, og oplever ligeledes ventetid, før de modtager en endelig
diagnose. Derudover går essentielle diagnostiske data tabt mellem de forskellige sundhedssektorer, hvorfor det ofte er svært for hudlægen eller
plastikkirurgen at stille en diagnose. Nuværende teledermatologiske løsninger benyttes ikke til fulde, da det tager for lang tid at lave virtuelle
henvisninger, og fordi billedkvaliteten ofte er for dårlig.
Dermloop’s platform adresserer disse udfordringer ved at tilbyde en digital løsning med tre hovedkomponenter til effektiv deling af information om
hudtilstande samt træning af læger i modermærkegenkendelse. (1)
Dermloop Desktop™
består af tilpassede grænseflader til administratorer,
praktiserende læger, hudlæger og patologer til registrering, klinisk styring, gennemgang, diagnostik og feedback. (2)
Dermloop Capture™
er en app til
håndholdte enheder, der muliggør hurtig registrering og øjeblikkelig overførsel af hudlæsioner til Dermloop-platformen. (3)
Dermloop Learn™
tilbyder
simuleret træning i mønstergenkendelse understøttet af kunstig intelligens.
Løsningen kan frigive årsværk og reducere ventetid, da en række henvisninger
og præoperative visitationer
kan håndteres uden fysisk fremmøde. De
praktiserende læger bliver desuden løbende bedre til at vurdere og triagere hudtumorer som følge af den digitale feedback, hvilket nedbringer det
totale antal henvisninger (fysiske og
virtuelle). Løsningen kan desuden øge kvaliteten via bedre diagnostisk information til hudlæger og patologer,
hurtigere identificering af almindelig hudkræft og modermærkekræft samt tidlig afslutning af godartede forandringer direkte i almen praksis. Dermed
muliggør løsningen frigivelse af årsværk på tværs af samtlige sektorer.
Frigørelse af årsværk
Omkostninger
Teknologier i løsningen
SAAS-platform
Erfaringer med løsningen
Aktuelt er Dermloop i drift
på tværs af et antal
hospitalsafdelinger og
praksislæger i Region
Hovedstaden og Region
Syddanmark
90-100
årsværk årligt
Faggrupper:
Dermatologer, plastikkirurger,
patologer og bioanalytikere
27-37
mio. kr. i
projektomkostninger
60-80
mio. kr. i
årlige driftsomkostninger
Smart devices + app til
registrering
Læringsplatform baseret
på kunstig intelligens
15
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0016.png
Delegering af opgaver på tværs af sektorer
Dermloop og tilsvarende løsninger
Potentiale for frigørelse af årsværk
Det samlede potentiale på nationalt niveau er opgjort til 93-95 lægeårsværk på tværs af
specialerne dermatologi, plastikkirurgi og patologi. Estimaterne beror primært på
ekspertvurderinger i projektet og en analyse gennemført af Digitaliseringsstyrelsen.
Årlig effekt på nationalt niveau
Dermatologi: Flere telekonsultationer samt færre henvisninger fra
almen praksis
Antal årsværk
47
3-5
Udgifter på nationalt niveau
Midlertidige projektudgifter, samlede udgifter
Estimerede udgifter til projektledelse og organisatorisk
implementering, inkl. administrativt overhead
Kilde: PA-beregning baseret på Melatech og erfaringstal
25-35 mio. kr.
2 mio. kr.
Estimerede udbudsomkostninger ved landsdækkende udbredelse
Kilde: PA-beregning baseret på erfaringstal
Plastikkirurgi: Hurtigere præoperative forløb samt teledermatologiske
afslutninger af godartede læsioner
Patologi: Reduktion af antal biopsier
Frigørelse af årsværk i alt
Varige driftsudgifter, årlige udgifter
Årlige licensudgifter
Kilde: Projektbeskrivelse fra Danske Regioner
43
90-100
60-80 mio. kr.
Samlede udgifter
Nationale projektudgifter i alt
Nationale årlige driftsudgifter i alt
27-37 mio. kr.
60-80 mio. kr.
1
Færre henvisninger
grundet læring i den
almene praksis
2
Diagnostik og præ-
operative forløb via
teledermatologi
3
Reduktion i
antallet af
hudbiopsier
Kvalitative effekter
Nedbragt svartid, som øger patienternes tilfredshed
Hurtigere diagnostik og behandling af modermærkekræft og almindelig hudkræft
Bedre tværfaglig kommunikation mellem de involverede aktører (praktiserende læger,
hudlæger, plastikkirurger og patologer)
Nemmere og bedre adgang til effektiv læring på tværs af specialerne
Fald i antal unødvendige biopsier
Mulighed for at frigøre lægetid i almen praksis ved at delegere til sygeplejerske.
Almen praksis
Dermatologi
Plastikkirurgi
Patologi
16
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0017.png
Delegering af opgaver på tværs af sektorer
Dermloop og tilsvarende løsninger
Teknologiske forudsætninger
Løsningen består en desktop-applikation, en applikation til håndholdte
enheder og en mobilapp til simuleret træning
Løsningen understøtter standalone-journalisering for hudtumorer, og det
skal derfor overvejes, hvordan den bedst muligt integreres med EPJ og
lægepraksissystemer.
Faktorer for national skalering
Opmærksomhedspunkter
• Det er et opmærksomhedspunkt, at de praktiserende
læger organisatorisk set er forskellige og vil have
varierende forudsætninger og kompetencer til at tage
Dermloop i brug. Det anses derfor som realistisk at nå en
samlet national udbredelse på ca. 80% (initialt)
• Ifm. implementering hos de praktiserende læger skal både
finansiering og incitamentsstruktur til at anvende Dermloop
nærmere fastlægges og aftales mellem de relevante
politiske og fagorganisatoriske aktører.
Modenhed
• Aktuelt er Dermloop i drift i Region Hovedstaden på tre
udvalgte hospitalsafdelinger og i otte udvalgte almene
praksisser samt i Region Syddanmark på en
hospitalsafdeling, syv private hudkliniker og 10 almene
praksiser.
Tidshorisont
• En national implementering med en udbredelsesgrad på
80% anslås at have en varighed på ca. tre år, givet at der
er tale om en tværsektoriel løsning
• Den angivne implementeringstid medtager successiv
udrulning i forlængelse af aktuelle pilotforsøg samt et
regionalt implementeringsteam mhp. at understøtte fælles
styring og læring. Herudover tager tidshorisonten højde for
den organisatorisk varians, der er i almene praksisser.
Juridiske forudsætninger
Der er sikret juridisk afklaring, inkl. et databehandlersetup, som er
udarbejdet og godkendt på tværs af region Hovedstaden og
Syddanmark.
Kompetencemæssige forudsætninger
Løsningen indholder flere elementer, som kræver oplæring.
Dermloop
Desktop™
og
Dermloop Capture™
kræver særskilt oplæring mhp. at
understøtte de kliniske processer, mens
Dermloop Learn™
skal ses
som et værktøj til kompetenceudvikling. De anslåede udgifter til
implementering dækker selve oplæringen i applikationerne, der
understøtter den direkte kliniske anvendelse, mens
kompetenceudvikling via
Dermloop Learn™
ikke er medtaget
Brug af løsningen ændrer den typiske arbejdsgang for flere faggrupper
på tværs af sektorer, hvilket øger kompleksiteten i den organisatoriske
implementering. Det er derfor forventningen, at implementering på de
enkelte afdelinger og hos de praktiserende læger vil kræve en
ledelsesmæssig og organisatorisk indsats ift. at arbejde med kultur og
vante måder at arbejde på.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
17
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0018.png
4. Kunstig intelligens til bistand i diagnostikken
Mammografiske screeningsundersøgelser
Løsningen benytter kunstig intelligens som input til vurderinger af mammografiscreeningsundersøgelser i lavrisikogruppen. I dag
dobbeltgranskes screeninger af to speciallæger uafhængigt af hinanden. AI-løsningen erstatter den ene af de to speciallæger, som
vurderer de røntgenbilleder, der bliver taget i forbindelse med screeningen. Løsningen adresserer manglen på radiologer,
forbedrer svartid på mammografiundersøgelser og medfører et serviceløft i form af kortere udredningstid.
Beskrivelse af løsningen
Der er i dag et begrænset antal mammaradiologer med ekspertise til at vurdere det store antal årlige screeningsundersøgelser, som anslås til ca.
275.000 på landsplan. Det er en udfordring, fordi det er de samme radiologer, der varetager den kliniske mammografi, andre mammaradiologiske
undersøgelser og multidisciplinære konferencer. Brugen af kunstig intelligens som input i vurderingen af screeningsundersøgelser frigør arbejdstid
for radiologerne uden at give køb på screeningsprogrammets høje faglige kvalitet.
På baggrund af et stort retrospektivt simulationsstudie (publiceret i Radiology i 2022), hvor resultatet viste, at mammaradiologernes og den kunstige
intelligens’ vurdering i den angivne simulation var sammenlignelig, har Region Hovedstaden siden november 2021 implementeret kunstig intelligens
som en såkaldt ”første-vurderer” for lavrisikogruppen i screeningspopulationen. Der findes overordnet tre (høj-mellem-lav) risikogrupper, som
identificeres ved hjælp af den kunstige intelligens. Lavrisikogruppen udgør ca. 70% af screeningspopulationen.
Hidtil bedømmes hver undersøgelse ved dobbeltblindet vurdering af to mammaradiologer. Brugen af kunstig intelligens muliggør frigivelse af
årsværk, så der for lavrisikogruppen benyttes kunstig intelligens som første-vurderer og en erfaren mammaradiolog som anden-vurderer. I tilfælde af
diskrepans mellem vurderingerne sendes screeningen til konsensuskonference, hvor en eller to radiologer ekstravurderer undersøgelserne. De
resterende screeningsundersøgelser i mellem- og højrisikogrupperne både første- og anden-vurderes af radiologer som hidtil. De ressourcer, der
frigives, er medvirkende til, at svartid på såvel screeningsundersøgelser eller ventetid på klinisk mammografi kan nedbringes.
Frigørelse af årsværk
Omkostninger
Teknologier i løsningen
Erfaringer med løsningen
Region Hovedstaden har
anvendt løsningen siden
november 2021
2
årsværk årligt
Faggruppe:
Mammaradiologer
25
mio. kr. i
projektomkostninger
5
mio. kr. i
årlige driftsomkostninger
Screeningsoftware med
kunstig intelligens til
mønstergenkendelse
18
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0019.png
Kunstig intelligens til bistand i diagnostikken
Mammografiske screeningsundersøgelser
Potentiale for frigørelse af årsværk
Der foretages omkring 275.000 mammografiske undersøgelser hvert år på tværs af alle fem
regioner som del af det nationale screeningsprogram, hvoraf lavrisikogruppen udgør 70% af
den samlede population svarende til 190.000 vurderinger. Der anvendes i gennemsnit et til
tre minutter pr. radiolog på vurderingen af hver screeningsundersøgelse, hvor løsningen
frigør tidsforbrug svarende til den ene radiolog i lavrisikogruppen. Her er tidsforbruget typisk
ca. et minut svarende til to årsværk.
Årlig effekt på nationalt niveau
Vurderinger i lavrisikogruppen
Frigjorte årsværk ved antagelse om et minut pr. radiolog pr. screening
190.000
2
Varige driftsudgifter, årlige udgifter
Årlige licensudgifter beregnet ud fra 276.192
screeningsundersøgelser
Kilde: PA-beregning baseret på erfaringer fra Region H
Udgifter på nationalt niveau
Midlertidige projektudgifter, samlede udgifter
Estimerede udgifter til projektledelse og organisatorisk implementering,
inkl. administrativt overhead
Kilde: PA-beregning baseret på erfaringer fra Region H
23 mio. kr
2 mio. kr.
Estimerede udbudsomkostninger ved landsdækkende udbredelse
Kilde: PA-beregning baseret på erfaringstal
4 mio. kr.
Kvalitative effekter
Nedbragt svartid på screeningsundersøgelser
Nedsat ventetid på klinisk mammografi
Nedsat arbejdsbyrde for de erfarne mammaradiologer.
Årlige driftsudgifter estimeret som 20% af de årlige
licensudgifter – varig udgift
Kilde: PA-erfaringstal
1 mio. kr.
5 mio. kr.
Samlede udgifter til drift pr. år nationalt
1
Vurderinger i
lavrisikogruppen i dag
2
Vurderinger i
lavrisikogruppen med bistand
fra kunstig intelligens
Samlede udgifter
Nationale projektudgifter i alt
Nationale årlige driftsudgifter i alt
25 mio. kr.
5 mio. kr.
1. vurdering
2. vurdering
1. vurdering
2. vurdering
19
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0020.png
Kunstig intelligens til bistand i diagnostikken
Mammografiske screeningsundersøgelser
Teknologiske forudsætninger
AI-løsningen integrerer med
RIS/PACS-systemer*
og anvender
eksisterende mammografiapparater
AI-løsningen kræver ingen investering i yderligere hardware.
Faktorer for national skalering
Opmærksomhedspunkter
• Løsningen skal integreres i et stabilt og velfungerende
driftssetup for at sikre, at billeder kan overføres og tilgås
hurtigt
• Implementeringen kan omfatte alle screeningssteder, og
der kan med fordel tænkes i et fælles projektsetup med
anvendelse af tværgående kompetencer
• Gevinst og kvalitet i screeningsprogrammet hænger tæt
sammen. Der er derfor nødvendigt at monitorere udvalgte
nøgleparametre tæt, herunder genindkaldelsesprocent og
detektionsrate.
Modenhed
• Løsningen har været i drift i Region Hovedstaden siden
november 2021
• Der ses allerede positive resultater i form af frigjort
arbejdstid. Potentialet kan på længere sigt blive større,
selvom en udvidelse til øvrige målgrupper ikke lægger lige
for.
Tidshorisont
• Baseret på erfaringerne fra Region Hovedstaden vil
løsningen kunne skaleres til national udbredelse i løbet af
to-tre år
• Den angivne implementeringstid vil dels forudsætte et
fælles projektsetup med dedikerede tværgående
ressourcer samt regionale implementeringsteams drevet af
stærke faglige ledere.
Juridiske forudsætninger
Løsningen er CE-mærket og blev i 2021 sat i drift inden for rammerne
af dansk lovgivning og EU-retningslinjer.
Kompetencemæssige forudsætninger
Anvendelsen af AI-løsningen kræver oplæring af radiologer, som hver
har modtaget tre-fire timers undervisning
Opsætning kræver teknisk ekspertise og tid hos en
systemadministrator til test, opsætning og konfigurering
Effektfuld anvendelse kræver tydelig faglig ledelse og kommunikation
om, hvilke mål og faglige niveauer som ønskes opnået
Tæt og løbende validering af den faglige kvalitet på en række udvalgte
indikatorer – ikke mindst i opstartsfasen.
*Radiology Information System/Picture Archive and Communication System.
Kilde: An Artificial-Intelligence-based Mammography Screening Protocol for Breast Cancer: Outcome and Radiologist Workload. Radiology 2022
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
20
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0021.png
5. Automatisering af manuelle processer i klinikken
Brug af automatiseringsteknologier til indberetning af kliniske kvalitetsdata
RPA (Robotic Process Automation) er en af flere teknologier, som kan anvendes til automatisering af manuelle administrative
processer i klinikken, eksempelvis genindtastning af data fra et it-system i et andet it-system. Konkret omfatter løsningen en hel
eller delvis automatisering af de manuelle indberetninger fra regionerne til de kliniske kvalitetsdatabaser. På længere sigt vil
tilsvarende løsninger kunne etableres i forbindelse med en række andre manuelle indberetninger og bestillingsprocesser.
Beskrivelse af løsningen
Medarbejdere på landets hospitaler – både læger, sygeplejersker og lægesekretærer – har fortsat en række opgaver, hvor data, der allerede ligger i
et it-system, skal genindtastes manuelt i et andet, eksempelvis i forbindelse med bestillinger, indberetninger og forskningsprojekter.
Årsagen til de manuelle indtastninger er, at der ikke er etableret egentlige integrationer mellem de pågældende it-systemer, hvilket ofte skyldes, at
dette vil være for ressourcekrævende ift. omfanget af den opgave, der skal automatiseres. Der finde i dag flere forskellige
automatiseringsteknologier, herunder eksempelvis RPA. RPA er en moden teknologi, der i dag anvendes som prisbilligt alternativ til integrationer i
forbindelse med automatisering af arbejdsprocesser, og som alle fem regioner i varierende omfang har erfaringer med.
Et af de områder, hvor medarbejdere i både psykiatrien og somatikken i væsentlig omfang er berørt af manuelle genindtastninger, er indberetninger
til de kliniske kvalitetsdatabaser. Der findes i alt 57 databaser, hvor en eller flere regioner indberetter manuelt. Samlet set estimeres omfanget af
regionernes manuelle indberetninger til de kliniske kvalitetsdatabaser at omfatte omkring 450.000 indberetninger årligt svarende til et tidsforbrug på
80-90 årsværk. Løsningen forudsætter en foranalyse, der mere præcist kortlægger de teknologiske forudsætninger og potentialets omfang.
Brug af automatiseringsteknologier vil dermed kunne frigøre væsentlige arbejdsressourcer. Konkret vil det kræve, at der etableres løsninger, som
helt eller delvist automatiserer fremfinding af relevante data i regionernes EPJ-systemer og aflevering til de kliniske kvalitetsdatabaser. Det
estimerede omkostningsniveau tager afsæt i RPA-teknologi. Andre løsninger vil have en anden omkostningsprofil.
Frigørelse af årsværk
Omkostninger
Teknologier i løsningen
Erfaringer med løsningen
Alle fem regioner bruger
automatiseringsløsninger,
eks. RPA.
80-90
årsværk årligt
Faggruppe:
Læger, sygeplejersker,
lægesekretærer
10-14
mio. kr. i
projektomkostninger
1-2
mio. kr. i
årlige driftsomkostninger
Robotic Process Automation og
andre automatiseringsteknologier
21
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0022.png
Automatisering af manuelle processer i klinikken
Brug af automatiseringsteknologier til indberetning af kliniske kvalitetsdata
Udgifter på nationalt niveau
Årlig effekt på nationalt niveau
Midlertidige projektudgifter, samlede udgifter
Årligt antal manuelle indberetninger (skemaer)
Registreringer (datafelter) pr. indberetning
Manuelle registreringer
Tid pr. registrering, angivet i minutter
Frigørelse af årsværk i alt
450.000
25
11.250.000
0,65
Projektledelse og tekniske tilpasninger
80-90
Kilde: PA-estimat baseret på erfaringstal
Foranalyse mhp. procesafdækning og vurderinger af nuværende
setup på tværs af regioner
Kilde: PA-estimat baseret på erfaringstal
1 mio. kr.
Udvikling af RPA-løsning (antaget høj kompleksitet) med eksterne
udviklere
Kilde: PA-estimat baseret på erfaringstal
5-8 mio kr.
2-3 mio. kr.
2-2 mio. kr.
10-14 mio. kr.
Organisatorisk tilpasning
Kvalitative effekter
Færre fejl i indberetninger som følge af en mere automatiseret proces
Nedbringelse af administrationsopgaver, hvor det berørte personale vil kunne bruge den
frigjorte tid på andre, mere patientnære aktiviteter.
Kilde: PA-estimat baseret på erfaringstal
Samlede midlertidige projektudgifter
Varige driftsudgifter, årlige udgifter
1
Manuelle indberetninger til
RKKP’s databaser i dag
2
Automatiserede indberetninger
ved brug af RPA
Årlige driftsudgifter estimeret som 20% af de tekniske udviklings-
omkostninger
Kilde: PA-erfaringstal
1-2 mio. kr.
Samlede udgifter
EPJ
Manuel
indtastning i
indberetnings-
skemaer
RKKP’s
databaser
EPJ
Automatiseret
indberetning
RKKP’s
databaser
Nationale projektudgifter i alt
Nationale årlige driftsudgifter i alt
22
10-14 mio. kr.
1-2 mio. kr.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0023.png
Automatisering af manuelle processer i klinikken
Brug af automatiseringsteknologier til indberetning af kliniske kvalitetsdata
Teknologiske forudsætninger
Der skal udvikles RPA-løsninger eller løsninger baseret på andre
automatiseringsteknologier, som understøtter automatiseret
indberetning fra de regionale EPJ’er til de kliniske kvalitetsdatabaser.
Den estimerede økonomi tager udgangspunkt i brug af RPA-teknologi,
at regionerne anvender forskellige EPJ-installationer, og at der findes
databaser med forskellige typer af skemaer til indberetning
Det vil være nødvendigt at etablere faste processer med RKKP og
egne EPJ-organisationer mhp. at sikre viden om løbende opdateringer
af de datafelter, der er omfattet af den automatiserede indberetning
Den tekniske løsning kan laves af eksterne udviklere, men kan også
laves af regionernes interne RPA-udviklere.
Faktorer for national skalering
Opmærksomhedspunkter
• De fem regioner benytter to forskellige EPJ-systemer, hvor
opsætning, lokale installationer og konfigurationer varierer
• RKKP stiller flere forskellige indberetningsløsninger til rådighed
på tværs af de enkelte kvalitetsdatabaser til både manuel
indberetning og indberetning via web services. RPA vil være
mest oplagt til mere simple indberetninger, hvor der ikke er
etableret web services, mens andre automatiseringsteknologier
kan være mere egnede i andre situationer.
Modenhed
• Alle fem regioner har erfaring med brug af
automatiseringsteknologier. Region Midtjylland har eksempelvis
etableret 165 RPA-løsninger, som har sparet regionen for ca.
60.000 arbejdstimer
• Region Nordjylland og Region Midtjylland har erfaringer med at
lave tekniske integrationer til udvalgte kvalitetsdatabaser – f.eks.
DanAKS-databasen
• Der er høstet foreløbige erfaringer med
automatiseringsteknologier ifm. kvalitetsdatabaserne. Derfor er
der behov for i en foranalyse at foretage en nærmere vurdering
af, hvor mange indberetningsskemaer, der vil være egnet til RPA
eller andre automatiseringsteknologier, og hvilke konsekvenser
det har for det samlede potentiale.
Tidshorisont
• Løsningen vil kunne udvikles og implementeres på tværs af
regionene i løbet af et år, inkl. foranalyse med nærmere
vurderinger af processer, skemaer og dataflows
• Den angivne tidshorisont forudsætter, at der etableres et fælles
tværregionalt projekt i tæt samarbejde med RKKP.
Juridiske forudsætninger
Den etablerede løsning skal dokumenteres og understøtte bedste
praksis for udvikling, logning samt bruger- og adgangsstyring for at
overholde krav til sikkerhed og datahåndtering.
Kompetencemæssige forudsætninger
Løsningen vil forudsætte en grundig foranalyse af nuværende praksis
og forretningsprocesser samt en vurdering af de konkrete
indberetningsskemaer, som varierer i kompleksitet. Det kræver
kompetencer inden for proces- og forretningsanalyse
Der vil herudover være behov for projektledelse til at koordinere et
fælles projekt mellem regioner og i samarbejde med RKKP*.
*Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram.
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
23
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0024.png
© PA Knowledge Limited |
Confidential between PA and Danske Regioner
24
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Jeg kan ikke komme i tanke om én eneste beregning på arbejdskraftbesparelser, som Finansministeriet har lavet på ny teknologi i kommunerne, der er endt med at give det beregnede resultat bragt på Version2.dk, den 14. september 2023?
2801131_0025.png
Copenhagen Office
Portland Towers
Göteborg Plads 1
DK-2150
Nordhavn
+45 39 25 5000
About PA.
We believe in the power of ingenuity to build a positive human future.
As strategies, technologies, and innovation collide, we create opportunity from complexity.
Our diverse teams of experts combine innovative thinking and breakthrough technologies to progress further,
faster. Our clients adapt and transform, and together we achieve enduring results.
We are over 4,000 strategists, innovators, designers, consultants, digital experts, scientists, engineers, and
technologists. And we have deep expertise in consumer and manufacturing, defence and security, energy and
utilities, financial services, government and public services, health and life sciences, and transport.
Our teams operate globally from offices across the UK, Ireland, US, Nordics, and Netherlands.
PA. Bringing Ingenuity to Life.
This report has been prepared by PA Consulting Group
on the basis of information supplied by the client, third
parties (if appropriate) and that which is available in the
public domain. No representation or warranty is given as
to the achievability or reasonableness of future
projections or the assumptions underlying them, targets,
valuations, opinions, prospects or returns, if any, which
have not been independently verified. Except where
otherwise indicated, the report speaks as at the date
indicated within the report.
paconsulting.com
All rights reserved © PA Knowledge Limited 2023
This report is confidential to the organisation named
herein and may not be reproduced, stored in a retrieval
system, or transmitted in any form or by any means,
electronic, mechanical or otherwise, without the prior
written permission of PA Consulting Group. In the event
that you receive this document in error, you should return
it to PA Consulting Group, Portland Towers, Göteborg
Plads 1, DK-2150, Nordhavn. PA Consulting Group
accepts no liability whatsoever should an unauthorised
recipient of this report act on its contents.
Discover more at
paconsulting.com
and connect with PA on
LinkedIn
and
Twitter