Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2805320_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. december 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 70 (Alm. del) af 27.
november 2023 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det demografiske træk og det velstandskorrigerede demogra-
fiske træk i hvert af årene frem til 2030 for den kommunale ældrepleje?
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes at den reale udgift pr. bruger er fast-
holdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring idet stigende le-
vetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sidste leveår,
hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt. Væksten i
det demografiske træk anvendes primært som et element i en langsigtet holdbar-
hedsberegning, og opgørelsen er således ikke tiltænkt til beregninger af fx det
konkrete udgiftstræk i de enkelte år, navnlig ikke på særskilte udgiftsområder eller
sektorer, og er heller ikke udtryk for udgifter, der skal findes konkret finansiering
til. For kommunale og regionale udgifter gælder desuden, at der aftales en økono-
misk ramme med henholdsvis KL og Danske Regioner under ét i de årlige økono-
miaftaler, og at regioner og kommuner selv skal prioritere de enkelte udgiftsområ-
der.
Opdelingen af det demografiske træk på udgiftsområder i indeværende svar følger
fordelingen fra
Økonomisk Analyse
Rekruttering af velfærdsmedarbejdere nu og i fremti-
den, september 2023,
hvor udgiften til pleje omfatter udgifter til hjemmehjælp og
plejehjem. Opgørelsen er behæftet med væsentlig usikkerhed, da der er tale om en
disaggregeret opgørelse af det demografiske træk, og skal derfor fortolkes med
forsigtighed.
Det bemærkes, at antallet af brugere af hjemmehjælp og plejehjem ikke nødven-
digvis alene kommer til at afhænge af den demografiske udvikling. Hjemmehjælp
og plejehjem kræver bl.a. en visitation, som i praksis vurderes ud fra den enkeltes
behov, og antallet af brugere kan dermed afvige fra den mekaniske beregning.
Dertil kommer indretning af og prioriteringer på området for ældrepleje, som også
kan have indflydelse på antallet af brugere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren vil oplyse det demografiske træk og det velstandskorrigerede demografiske træk i hvert af årene frem til 2030 for den kommunale ældrepleje?
2805320_0002.png
Side 2 af 2
Det bemærkes desuden, at opdelingen af udgifterne til hjemmehjælp og plejehjem
er foretaget på baggrund af nationalregnskabet, og at der ikke er en-til-en sam-
menhæng ml. opgørelsen og afgrænsningen af de kommunale serviceudgifter til
ældreområdet i de kommunale regnskaber.
I tabellen nedenfor fremgår et skøn for væksten i det demografiske træk for udgif-
terne til pleje frem mod 2030. Det bemærkes, at væksten i det demografiske træk
for ældrepleje er den del af det samlede demografiske træk, der er afsat midler til i
2030-planen,
jf. DK2030
Danmark rustet til fremtiden,
regeringen, november 2023.
I Finansministeriets fremskrivninger efter 2030 indgår et beregningsteknisk prin-
cip for udviklingen i det samlede offentlige forbrug, der svarer til udviklingen i det
demografiske træk samt en velstandsopskrivning. Dette beregningstekniske prin-
cip for det samlede offentlige forbrug fremgår ligeledes af tabellen.
Tabel 1
Væksten i det demografiske træk blandt udgifter til pleje samt væksten i det samlede demografiske
træk med/uden beregningsteknisk velstandsopskrivning svarende til det langsigtede
beregningstekniske princip, 2023 til 2030
2024
Pct.
Vækst i det demografiske træk for pleje
Vækst i det demografiske træk for det
samlede offentlige forbrug
Vækst i det samlede demografiske træk
tillagt beregningsteknisk velstandsopskriv-
ning
2,2
0,4
0,9
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2,5
0,4
0,9
2,7
0,4
0,9
2,9
0,5
1,0
2,9
0,5
1,0
3,0
0,6
1,1
2,9
0,6
1,1
Akk. vækst, mia. kr. (2024-priser)
Vækst i det demografiske træk for pleje
Vækst i det demografiske træk for det
samlede offentlige forbrug
Vækst i det samlede demografiske træk
tillagt beregningsteknisk velstandsopskriv-
ning
1
2
5
10
15�½
9�½
21¼
7
12¾
27�½
16¼
34
10�½
19¾
40�½
Anm.: Udgifterne til pleje er afgrænset til udgifter til hjemmehjælp og plejehjem. Det langsigtede fremskrivnings-
princip svarer omtrent
ved gældende antagelser om produktivitetsvæksten i de private erhverv, der leverer
til offentligt varekøb mv.
til, at den beregningstekniske vækst i det offentlige forbrug er ca. �½ pct.-point
højere pr. år end væksten i det demografiske træk. Denne approksimation anvendes i svaret.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister