Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. december 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 56 (Alm. del) af 14.
november 2023 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse i detaljeret form, hvilke forskelle der er mellem opgørelsen
af
råderummet, som fremgik af ”2030-planforløb
- Grundlag for udgiftslofter
2027”,
august 2023, og opgørelsen af råderummet i 2030-plan
”DK2030 –
Dan-
mark rustet
til fremtiden”, november 2023, og vil ministeren oplyse den samlede
finansieringsbidrag, der fremkommer som følge af reformplan opstillet på en de-
taljeret tabel?
Svar
Det finanspolitiske råderum er målt som den højest mulige offentlige forbrugs-
vækst inden for balancekravet for den strukturelle saldo på -0,5 pct. af BNP i
2030.
Før regeringens tiltrædelse blev det finanspolitiske råderum i 2030 (målt ift. ud-
giftsniveauet i 2023) opgjort til 48 mia. kr. (2023-priser) i
2030-planforløb: Grundlag
for udgiftslofter 2026,
august 2022.
Det finanspolitiske råderum blev senest opdateret i 2030-planforløbet fra august
2023, hvor det blev opgjort til 68 mia. kr.
–
svarende til en opjustering på 20 mia.
kr. siden regeringens tiltrædelse. Heraf kan ca. 5 mia. kr. henføres til gennemførte
politiske initiativer mv., herunder afskaffelsen af store bededag som helligdag, re-
form af universitetsuddannelserne, annullering af lagerbeskatning mv.
Ovenstående betyder, at det finanspolitiske råderum i 2030 ekskl. virkningerne af
de gennemførte initiativer i regeringens reformprogram mv. kan opgøres til 63
mia. kr.,
jf. også Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 50 (Alm. del) af 9. november 2023.
I regeringens 2030-plan er det finanspolitiske råderum frem mod 2030 opgjort til
58 mia. kr., når alle initiativer i regeringens 2030-plan indregnes
–
svarende til en
højest mulig offentlig forbrugsvækst på 1,4 pct. om året i gennemsnit. Det betyder
dermed, at regeringens reformprogram og prioriteringer i 2030-planen samlet set
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K