Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2802954_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. december 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 57 (Alm. del) af 14.
november 2023 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Regeringen har i faktaarket ”Centrale prioriteringer frem mod 2030” af 7. novem-
ber
2023, angivet ”udvalgte prioriteringer i 2030-planen”. Vil ministeren udarbejde
en fuldt dækkende opgørelse af råderum og øvrig finansiering (inkl. SU-reform)
og alle prioriteringer i 2030-planen? Bl.a. skal regeringens ønskede besparelser på
kommunal og regional administration, besparelse på jobcentre og besparelse på
erhvervsstøtte fremgå. Endvidere bør det fremgå, hvor stor en reserve, der er til-
bage efter regeringens prioriteringer. Endelig bedes angivet, hvor meget de enkelte
prioriteringer bidrager til at øge det offentlige forbrug i nationalregnskabets for-
stand.
Svar
Der henvises til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 50 (Alm. del) af 9. november 2023,
hvor der fremgår en udfoldet opgørelse af det samlede prioriteringsrum efter rege-
ringens reformprogram samt regeringens prioriteringer.
Det er i 2030-planen opgjort, at efter regeringens samlede reformprogram og prio-
riteringer, er der plads til en højest mulig offentlig forbrugsvækst på 58 mia. kr.
(2023-priser) i 2024-2030. Det afspejler bl.a. at dele af reformprogrammet øger
den højest mulige forbrugsvækst, herunder som følge af afskaffelsen af store be-
dedag, reform af universitetsuddannelserne, en kommende SU-reform mv. Om-
vendt reduceres den af, at dele af prioriteringsrummet udmøntes til lettelser af
person- og erhvervsskatter og til løft af offentlige ansattes løn og arbejdsvilkår,
jf.
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 56 (Alm. del) af 14. november 2023.
Det bemærkes, at virkningen af enkelte reformer og prioriteringer endnu ikke fast-
lagt, da det afhænger af den konkrete udformning af fx en SU-reform eller et
kommende udspil om en iværksætterstrategi. Opgørelsen af råderummet på 58
mia. kr. i forbindelse med regeringens 2030-plan er derfor lavet med afsæt i bereg-
ningstekniske forudsætninger om kommende tiltags virkninger på den højest mu-
lige offentlige forbrugsvækst,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 56 (Alm. del) af
14. november 2023.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, en fuldt dækkende opgørelse af råderum og øvrig finansiering (inkl. SU-reform) og alle prioriteringer i 2030-planen
Side 2 af 2
Det fremgår desuden af 2030-planen, at regeringen vil prioritere en ramme på 4¼
mia. kr. til grøn omstilling og velfærd og at regeringen afsætter en pulje til uforud-
sete udgifter mv. på godt 6 mia. kr. I opgørelsen af det finanspolitiske råderum på
58 mia. kr. er det beregningsteknisk forudsat, at reservationerne indregnes som re-
servationer inden for det finanspolitiske råderum.
Det finanspolitiske råderum er et mål for, hvor meget plads der er til nye politiske
initiativer på udgifts- eller skatteområdet inden for det fastsatte balancekrav på -
0,5 pct. af BNP i 2030, herunder til realvækst i det offentlige forbrug eller andre
politiske initiativer. Det finanspolitiske råderum for de enkelte år udmøntes hvert
år i forbindelse med tilrettelæggelsen af finanspolitikken
dvs. i forbindelse med
økonomiaftaler med kommuner og regioner samt finanslovforslaget og de efter-
følgende aftaler om finansloven, hvorefter den offentlige forbrugsvækst kan opgø-
res i nationalregnskabsmæssig forstand. Efter regeringens prioriteter, som beskre-
vet i 2030-planen, er der frem mod 2030 plads til, at det offentlige forbrug kan
vokse med i gennemsnit ca. 1,4 pct. årligt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister