Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2819660_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. februar 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del) af 11. oktober
2023 stillet efter ønske fra Sólbjørg Jakobsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad gevinsten i gennemsnit er for samfundet ved, at en le-
dig overgår til beskæftigelse på samme vis som i besvarelsen af BUU alm. del
spørgsmål 164 (folketingsåret 2012-13)?
Endeligt svar
Det er til svaret lagt til grund, at der spørges til den økonomiske gevinst for det
offentlige, ved at en ledig overgår til privat beskæftigelse, og at denne overgang af-
spejler sig i et fald i ledigheden. Det lægges endvidere til grund, at personen over-
går til fuldtidsbeskæftigelse, svarende til en stigning i den strukturelle beskæftigelse
med én fuldtidsperson.
Den økonomiske gevinst for det offentlige ved at personen kommer i beskæfti-
gelse vil blandt andet afhænge af, hvilken løn personen bliver ansat til, samt hvil-
ken overførselsindkomst personen har modtaget som ledig.
For en gennemsnitlig enlig dagpengemodtager, der modtager en forsørgelses-
ydelse svarende til den maksimale dagpengesats, vurderes en overgang til fuldtids-
beskæftigelse at bidrage til en umiddelbar styrkelse af de offentlige finanser på ca.
354.300 kr. Gevinsten afspejler sparede udgifter til dagpengeydelse på ca. 231.600
kr., øget indkomstskat på ca. 83.600 kr., sparede udgifter til boligsikring på ca.
4.900 kr., sparede udgifter til økonomisk fripladstilskud på ca. 900 kr., øget pro-
venu fra moms og afgifter på ca. 23.700 kr. samt sparet bidrag til ATP og den ob-
ligatoriske pensionsopsparing på tilsammen ca. 9.600 kr.,
jf. tabel 1 nedenfor.
Der er i opgørelsen set bort fra, at der herudover kan være en besparelse på de
samlede udgifter til offentligt forbrug, herunder til den aktive beskæftigelsesind-
sats. Derudover er der set bort fra afledte virkninger på de offentlige finanser af
øget pensionsopsparing, dvs. de gevinster, der vil optræde på lidt længere sigt i
form af øget PAL-skat, skat af pensionsudbetalinger og tilbageløb fra moms og af-
gifter fra den købekraft den ekstra pensionsopsparing giver anledning til på udbe-
talingstidspunktet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om, hvad gevinsten i gennemsnit er for samfundet ved, at en ledig overgår til beskæftigelse
2819660_0002.png
Side 2 af 3
Endelig er der set bort fra afledte effekter på virksomhedsskatter (herunder sel-
skabsskat) og andre skatter og afgifter knyttet til produktionen og virksomheds-
ejernes forbrug, som skal ses i sammenhæng med, at en øget beskæftigelse må for-
ventes at lede øgede investeringer og kapitalapparat. I praksis må der således for-
ventes at være en afledt positiv saldovirkning fra virksomhedsskatter mv. Øges
beskæftigelsen i de makroøkonomiske modeller, hvor de afledte virkninger fra
virksomhedsskatter mv. indgår, kan det groft skønnes, at der ud over den umid-
delbart opgjorte saldovirkning kan tillægges omkring 20 pct. som følge af afledte
virkninger fra virksomhedsskatter mv. Det har imidlertid ikke umiddelbart været
muligt at vurdere om, den gennemsnitlige virkning retvisende kan anvendes på de
betragtede grupper af ledige.
Tabel 1
Umiddelbar offentlig saldovirkning af at en enlig ledig på kontanthjælp eller dagpenge overgår til
fuldtidsbeskæftigelse, 2023
Enlig kontanthjælpsmodtager
Ikke-forsørger
Ikke-forsørger
under 30 år
over 30 år
Uden udd.
Med udd.
-78.500
93.100
-2.300
0
30.700
-900
205.700
-92.400
90.300
-1.300
0
30.200
-1.100
215.300
-142.200
88.400
-3.500
0
27.800
-5.100
267.000
Enlig
dagpenge-
modtager
-231.600
83.600
-4.900
-900
23.700
-9.600
354.300
Kr. årligt, 2023-niveau
Forsørger
over 30 år
-189.400
56.000
-14.600
-1.500
16.100
-5.700
283.300
Indkomsterstattende ydelse
Indkomstskat
Boligstøtte
Tilskud til daginstitutionsbetaling
Moms og afgifter
Bidrag til ATP og OP
Samlet
Anm.: Der er taget udgangspunkt i personer, der modtager den pågældende ydelse fuld tid hele året. Indkomsten
ved beskæftigelse er baseret på personernes estimerede timeløn og et forudsat beskæftigelsesomfang,
svarende til fuld tid (ugentlig arbejdstid på 37 timer) hele året. De angivne årlige beløb er afrundet til
nærmeste 100 kr. Afrunding i tabellen kan betyde, at summen af elementerne ikke stemmer med de angivne
totaler. Besparelsen forbundet med at staten ikke skal indbetale bidrag til ATP og den obligatoriske
pensionsopsparing for overførselsmodtageren er opgjort uden fradrag forbundet med, at opsparingen vil
komme til beskatning på udbetalingstidspunktet. I 2023 er bidraget til den obligatoriske pensionsopsparing
for overførselsmodtagere på 1,2 pct. Tilbageløbet fra moms og afgifter er antaget at udgøre 23 pct.
Kilde: Beregninger på basis af Økonomiministeriets forskelsbeløbsmodel.
Er den ledige, der kommer i beskæftigelse ikke dagpengemodtager, men kontant-
hjælpsmodtager, afhænger gevinsten ved overgang til beskæftigelse af personens
alder, om personen er forsørger og om personen har en erhvervskompetencegi-
vende uddannelse, idet ydelsesniveauet afhænger af disse forhold.
For en gennemsnitlig enlig kontanthjælpsmodtager vurderes en overgang til fuld-
tidsbeskæftigelse således at bidrage til en umiddelbar styrkelse af de offentlige fi-
nanser på mellem 205.700 og 283.300 kr. afhængig af, om kontanthjælpsmodtage-
ren er over eller under 30 år, og om der er tale om en forsørger.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om, hvad gevinsten i gennemsnit er for samfundet ved, at en ledig overgår til beskæftigelse
2819660_0003.png
Side 3 af 3
Er kontanthjælpsmodtageren ikke enlig, men gift med en kontanthjælpsmodtager,
kan en overgang til fuldtidsbeskæftigelse indebære en yderligere gevinst for de of-
fentlige finanser som følge af reglerne for gensidig forsørgerpligt
1
. Opgørelses-
principperne for gifte kontanthjælpsmodtagere er dog relativt komplekse og varia-
tionen i ydelsesvirkningen af, at den ene overgår til fuldtidsbeskæftigelse, er rela-
tivt stor. Samtidig er datagrundlaget relativt spinkelt, hvorfor det ikke vurderes ret-
visende at opgøre en gennemsnitlig gevinst. Det kan dog noteres, at den umiddel-
bare økonomiske gevinst for det offentlige af, at en gift eller samlevende kontant-
hjælpsmodtager kommer i beskæftigelse i gennemsnit udgør 247.500 kr.
Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på gældende regler og satser i 2023,
og dermed er eksklusive virkningen af seneste kontanthjælpsreform (Aftale
om Nyt
kontanthjælpssystem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
fra oktober
2023) og seneste skattereform (Reform
af personskat
fra december 2023).
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Det bemærkes, at kravet om gensidig forsørgelsespligt for samlevende i kontanthjælpssystemet blev afskaf-
fet den 1. januar 2016.
1