Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2922060_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 15-10-2024
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh: CFP
Sagsnr.:2024 - 12173
Dok. nr.: 234673
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 361 (Alm. del), som Folketingets
Finansudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 18. september.
Spørgsmålet er stillet efter ønske ikkemedlem af udvalget (MFU) Nick Zimmermann
(DF).
Spørgsmål nr. 361:
”Hvilke
initiativer vil ministeren tage for at sikre, at regionerne overholder gældende
regler om fratrædelsesaftaler, og hvilke konsekvenser forestiller ministeren sig, at der
vil være for de institutioner, der ikke har overholdt reglerne? Der henvises til
beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023, jf. FIU alm. del
bilag 240, og artiklen "Fratrådte regionschefer har fået gyldne håndtryk mod
reglerne" bragt på nyheder.tv2.dk den 12. august 2024.
Svar:
Jeg har anmodet Danske Regioner om bidrag til svar på spørgsmålet. Danske Regioner
anfører:
”Ministeriet har konkret anmodet
om et kort bidrag om, hvorvidt Danske Regioner
mener, at regionerne har holdt sig inden for de gældende regler om
fratrædelsesaftaler.
Danske Regioner vil først og fremmest bemærke, at Rigsrevisionen ikke udtaler kritik
af regionerne.
Rigsrevisionen anfører i beretningen, at regionerne ikke har overholdt reglerne i
forhold til indgåelse af fratrædelsesaftaler og anfører, at regionerne i flere tilfælde
har indgået fratrædelsesaftaler, hvor de pågældende chefer har modtaget mere, end
hvad de har krav på i henhold til overenskomsterne.
Det er overordnet set Danske Regioners opfattelse, at regionerne har holdt sig inden
for de overenskomster, som Regionernes Lønnings- og Takstnævn har indgået og det
mandat, som nævnet har udmeldt.
De pågældende fratrædelsesaftaler er indgået inden for det, som er aftalt i de
enkelte kontrakter og som ligger inden for de muligheder, som overenskomsterne
angiver.
I forhold til de enkelte punkter i beretningen, har Danske Regioner følgende
bemærkninger:
1.
Rigsrevisionen anfører i beretningen, at regionerne kun må indgå fratrædelses-aftaler
i særlige tilfælde. Dette er ikke en korrekt fortolkning af reglerne.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 361: MFU spm. om at sikre, at regionerne overholder gældende regler om fratrædelsesaftaler mv.
Regionerne kan i kraft af den almindelige ledelsesret indgå fratrædelsesaftaler på
vilkår, som svarer til de vilkår, som den ansatte ville have modtaget ved en
afskedigelse.
Rigsrevisionen har taget udgangspunkt i Bemyndigelsen til regionerne i vanskelige
afskedigelsessager, som omhandler situationer, hvor man aftaler mere, end hvad den
ansatte ville have fået ved en afskedigelse. Sådanne fratrædelsesaftaler bør kun
indgås i helt særlige situationer. Regionerne har ikke gjort brug af denne
bemyndigelse i forbindelse med indgåelse af de omhandlende fratrædelsesaftaler.
2.
Rigsrevisionen anfører i beretningen, at regionerne har brudt reglerne i forbindelse
med indgåelse af fratrædelsesaftaler og udbetalt for meget i
fratrædelsesgodtgørelse.
I overenskomsten er der hjemmel til, at regionerne med den enkelte chef kan aftale,
at chefen får forbedret sin fratrædelsesgodtgørelse mod en nedgang i lønnen. Prisen
for dette ligger fast og er godkendt i Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Rammeaftalen om kontaktansættelse af chefer blev indgået i 2009 og indeholdte på
det tidspunkt en bestemmelse om, at chefer var berettiget til en
fratrædelsesgodtgørelse på 12 måneders løn.
Dette blev på det regionale område ændret ved OK-15, således at
fratrædelsesgodtgørelse fremover blev noget, som chefen optjente (efter 1 år
ansættelse er det 4 måneders løn og herefter forhøjes den med 2 måneder hvert år
til maksimalt 12 måneders løn).
I forbindelse med ændringen blev det i en vejledning til regionerne præciseres, at
hvis der ved ansættelsen aftales en forbedring af fratrædelsesgodtgørelsen, så bør
denne bygge videre på optjeningsprincipperne og at en fravigelse heraf alene bør
aftales i ganske særlige tilfælde.
Danske Regioner har ikke grundlag for at vurdere, om regionerne i forbindelse med
indgåelse af aftale om forbedret fratrædelsesgodtgørelse ved ansættelsen i alle
tilfælde har forholdt sig individuelt til, om den konkrete kontrakt udgør et særligt
tilfælde.
Danske Regioner har på baggrund af Rigsrevisionens beretning været i dialog med
regionerne om fortolkningen af overenskomsterne. I den forbindelse er det blevet
fremhævet, at hvis regionerne ønsker at aftale en forbedring af
fratrædelsesgodtgørelsen, som ikke bygger videre på optjeningsprincippet, men som
fraviger det, så bør regionen foretage en individuel vurdering af, om der konkret er
tale om et særligt tilfælde.
3.
Rigsrevisionen anfører i beretningen, at regionerne ikke følger reglerne om, at
cheferne så vidt muligt skal afholde den resterende del af ferien i fritstillingsperioden.
Som led i en fratrædelsesaftale har regionerne hjemmel til i kraft af den almindelige
ledelsesret at aftale afvikling/udbetaling af ferie. Dette er således et
forhandlingstema.
Side 2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 361: MFU spm. om at sikre, at regionerne overholder gældende regler om fratrædelsesaftaler mv.
Danske Regioner er enige i, at regionerne bør bestræbe sig på at varsle mest muligt
ferie i en opsigelses-/fristillingsperiode.
Men det er ikke et brud på reglerne, at forhandlingerne om en fratrædelsesaftale
resulterer i, at der resterer en smule ferie til afvikling/udbetaling.
Samtidig er det værd at bemærke, at regionerne ikke kan pålægge afholdelse af 6.
ferieuge som led i fritstilling og denne derfor kan (skal) udbetales.”
Jeg kan henholde mig til bidraget fra Danske Regioner.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3