Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2905277_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. september 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 332 (alm. del) af 15.
august 2024 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad konsekvenserne af at kommunernes balancetilskud er
reguleret ned med 3,2 mia. kr. i 2025, jf. artiklen ”Teknisk justering æder næsten
alle 3,2 mia. til mere velfærd” bragt
på nb-okonomi.dk den 8. august 2024, er for
dels kommunerne under et og dels for de enkelte kommuner med særligt henblik
på kommuner med likviditetsudfordringer? Endvidere bedes oplyst, hvordan re-
guleringen af balancetilskuddet påvirker kommuner med likviditetsudfordringer
sammenlignet med virkningen af de to poster, der ifølge artiklen har givet anled-
ning til nedreguleringen.
Svar
Med indgåelse af
Aftale om kommunernes økonomi for 2025
d. 31. maj med KL, er det
aftalt, at kommunernes serviceramme løftes med 3,4 mia. kr. i 2025. KL tager der-
udover som en del af aftalen til efterretning, at de kommunale udgifter til admini-
stration nedbringes med 242 mio. kr. i 2025. Samlet set indebærer dette et realløft
af kommunernes serviceramme på 3,2 mia. kr. i 2025, hvilket er det største i mere
end 15 år.
Som led i grundlaget for økonomiaftalen for 2025 er der herudover fastlagt en
række øvrige forudsætninger for den kommunale økonomi. Herunder er der fast-
lagt skøn for kommunernes samlede indtægter og udgifter. Det er efter vanlig
praksis sket efter enighed med KL. På den baggrund fastsættes balancetilskuddet
og statens bloktilskud til kommunerne med henblik på at sikre, at der som ud-
gangspunkt er balance mellem de samlede kommunale udgifter og indtægter under
ét.
Det indebærer fx, at statens bloktilskud til kommunerne isoleret set stiger, når der
aftales et løft af kommunernes serviceramme, eller at bloktilskuddet isoleret set re-
duceres svarende til forudsatte stigninger i kommunale indtægtsposter. Det kan
eksempelvis nævnes, at kommunerne har indtægter fra den centrale refusionsord-
ning til at håndtere særligt dyre enkeltsager på det specialiserede socialområde.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at Finansudvalget i forbindelse med behandlingen af aktstykke nr. 216 om bloktilskuddet for 2025 er blevet tilstrækkeligt orienteret om den markante nedregulering af kommunernes balancetilskud i 2025 og konsekvenserne heraf for likviditetsudfordrede kommuner
Side 2 af 2
Stigende indtægter fra ordningen vil på den baggrund også isoleret set indebære en
tilsvarende reduktion i bloktilskuddet.
Det skal herudover bemærkes, at kommunerne som følge af
Aftale om et nyt udlig-
ningssystem
af maj 2020 desuden årligt bliver tilført ekstra statslig finansiering.
Der foretages som udgangspunkt ikke særskilte opgørelser af virkningen for en-
keltstående korrektioner af balance- og bloktilskuddet, som påvirkes af en langt
række forskellige kommunale udgifts- og indtægtsniveauer, herunder også kom-
munernes samlede indtægter fra bl.a. indkomstskat. Balancetilskuddet er for 2025
er fastsat til -29.831,4 mio. kr., og statens bloktilskud til kommunerne er fastsat til
84.444,5 mio. kr.,
jf. aktstykke 216 af 20. juni 2024.
Kommunernes samlede indtæg-
ter i 2025, herunder indtægter fra skatteindtægter og bloktilskud, er med
Aftale om
kommunernes økonomi for 2025
forudsat at udgøre 485,5 mia. kr.
Dertil har regeringen ved fremsættelsen af forslag til finansloven for 2025 tilken-
degivet, at den helt ekstraordinært vil sikre, at der overføres 2,5 mia. kr. i ekstra fi-
nansiering til kommunerne i 2025,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 335 (Alm.
del) af 15. august 2024.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister