Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2928662_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. oktober 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 331 (Alm. del) af 27. juni
2024 stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på FIU alm. del
spørgsmål 201 redegøre for
og udarbejde en beregning, der skitserer de mest retvisende befolkningsreduktio-
ner i procent og absolutte tal over tre generationer ved forskellige fertilitetsrater,
specifikt 0,9, 1,3, 1,5, 1,7 og 2,5, og de umiddelbare økonomiske konsekvenser ved
disse reduktioner? I beregningen skal der tages udgangspunkt i alle kvinder i Dan-
mark i 2023 (uden opdeling på herkomst), og migration skal fraregnes som et para-
meter. De nævnte facilitetsrater skal starte i 2024 (dvs. uden at lade fertiliteten kon-
vergere mod det langsigtede niveau i løbet af 8 år). Derudover ønskes tabeller for
de aldersspecifikke fertilitetsrater for hvert af de fremskrevne år. Spørger er bevidst
om, at der kan ske ændringer i befolkningens dødelighed og aldersstruktur, men
ønsker en vurdering af de mest sandsynlige befolkningsreduktioner ved forskellige
fertilitetsrater og de økonomiske konsekvenser forbundet hermed. Der ønskes
altså en befolkningsfremskrivning, hvor fertilitetsraten for alle kvinder i Danmark i
dag, årligt fastholdes ved de nævnte fertilitetsrater.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at de af spørgeren angivne scenarier ikke anses
som værende realistiske befolkningsudviklinger. Fertiliteten blandt kvinder med
dansk oprindelse, opgjort ved fertilitetskvotienten, har været mellem ca. 1,7 og 1,9
i perioden 1992-2021. I 2022 og 2023 har der været et fald i fertiliteten til hen-
holdsvis 1,55 og 1,5.
1
Samtidig har der været en nettotilgang til Danmark fra andre
lande, som i perioden 1992-2023 udgjorde ca. 18.000 personer årligt.
2
Endvidere gælder det, at usikkerheden på konsekvensberegninger vokser ved sce-
narier, som adskiller sig væsentligt fra udgangspunktet i befolkningsfremskrivnin-
gen
dvs. den fremskrivning, som vurderes at være den mest sandsynlige udvik-
ling. Virkningerne af scenarierne, som vist i tabel 1, er dermed behæftet med
Se Danmarks Statistik, tabel FERT1. For kvinder med dansk oprindelse var fertiliteten i 2022 og 2023 hen-
holdsvis. 1,61 og 1,56
2
Se Danmarks Statistik, tabel INDVAN og UDVAN.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for og udarbejde en beregning, der skitserer de mest retvisende befolkningsreduktioner i procent og absolutte tal over tre generationer ved forskellige fertilitetsrater, specifikt 0,9, 1,3, 1,5, 1,7 og 2,5, og de umiddelbare økonomiske konsekvenser ved disse reduktioner
2928662_0002.png
Side 2 af 7
betydelig usikkerhed, og er alene de beregningstekniske konsekvenser af de øn-
skede stød til fertiliteten og ingen ind- og udvandring til/fra Danmark.
Et fertilitetsniveau på omkring 2,1 vil ifølge Danmarks Statistik indebære, at be-
folkningsstørrelsen i Danmark på langt sigt vil være uændret over tid forudsat
uændret levetidsudvikling og ingen nettoindvandring.
3
Det betyder, at med lang-
sigtede fertilitetsniveauer på 0,9, 1,3, 1,5 og 1,7 vil befolkningens størrelse falde
over tid, hvis ikke dødeligheden falder, og/eller der er en positiv nettoindvan-
dring.
Beregningerne er udført i forhold til
Befolkningsfremskrivning 2024
hvor det langsig-
tede fertilitetsniveau er forudsat til ca. 1,7. I
Befolkningsfremskrivning 2023
var det
langsigtede fertilitetsniveau forudsat til ca. 1,9, hvorfor det er tilføjet som et ekstra
scenarie. I tillæg til
Befolkningsfremskrivning 2024
fra Danmarks statistik og DREAM
indregnes virkningerne af den supplerende beløbsordning,
jf. Økonomisk Analyse:
Regneprincipper for beløbsordningerne.
Da spørgeren ønsker, at man fraregner migration
som et parameter, er virkningerne udeladt i scenarierne. Ligeledes er der ingen
indfasningsperiode af det langsigtede fertilitetsniveau i scenarierne. I
Befolknings-
fremskrivning 2024
er indfasningsperioden til det langsigtede niveau omkring 15 år.
Det bemærkes, at fremskrivningshorisonten i Finansministeriets mellemfristede
fremskrivninger nu løber til 2130. I scenariet med et fertilitetsniveau på 0,9 fra
2024 og ingen ind- og udvandring reduceres befolkningen i år 2130 med ca. 5,2
millioner personer i forhold til befolkningsprognosen fra juni 2024, svarede til ca.
82 pct. I forhold til befolkningen i 2023 reduceres befolkningen samlet set med 80
pct. i 2130. Omvendt øges befolkningen med ca. 4,1 millioner personer i 2130
med et fertilitetsniveau på 2,5 og ingen ud- og indvandring,
jf. tabel 1 og 2.
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger bygger på et beregningsteknisk
princip om, at det offentlige forbrug følger væksten i det demografiske træk og
velstandsudviklingen i årene efter planlægningshorisonten, som aktuelt går til
2030. Det betyder, at det offentlige forbrug vil udgøre en konstant andel af BNP
for en uændret befolkningssammensætning. En lavere fertilitet betyder i første
omgang færre børn, hvilket isoleret set indebærer et lavere demografisk træk og
dermed lavere offentlige forbrugsudgifter efter 2030 og omvendt med et højere
fertilitetsniveau. Det skal ses i sammenhæng med, at børn og unge er forbundet
med et udgiftstræk på den offentlige service til fx dagtilbud og undervisning. Lige-
ledes vil ingen nettotilgang til landet isoleret set indebære et lavere demografisk
træk og dermed lavere offentlige forbrugsudgifter (dog ikke nødvendigvis i for-
hold til BNP).
I fremskrivningen vil en lavere fertilitet også betyde en faldende arbejdsstyrke i
takt med, at de mindre årgange kommer i den erhvervsaktive alder,
jf. tabel 1.
Et
Årsagen til at fertilitetsniveau skal være over 2 for at befolkningen på langt sigt er konstant er, at ikke alle
nyfødte når at gennemleve deres fertile alder.
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for og udarbejde en beregning, der skitserer de mest retvisende befolkningsreduktioner i procent og absolutte tal over tre generationer ved forskellige fertilitetsrater, specifikt 0,9, 1,3, 1,5, 1,7 og 2,5, og de umiddelbare økonomiske konsekvenser ved disse reduktioner
2928662_0003.png
Side 3 af 7
højere fertilitetsniveau vil omvendt betyde en stigende arbejdsstyrke over tid, men
denne virkning modgås dog af antagelsen om ingen ind- og udvandring.
En mindre arbejdsstyrke vil isoleret set medføre et lavere BNP. BNP-virkningen
fra ændringerne i fertiliteten sker dog med en betydelig forsinkelse i forhold til æn-
dringen i antallet af børn. Det lavere BNP er ikke nødvendigvis udtryk for lavere
BNP pr. indbygger, da befolkningen samtidig er mindre. Det skal endvidere be-
mærkes, at de økonomiske konsekvenser af en markant ændring i befolkningens
størrelse kan have afledte konsekvenser, som en mekanisk fremskrivning ikke ta-
ger højde for. Det gælder fx påvirkningen af boligpriser og værdien af kapitalappa-
rat mere generelt eller lavere/højere befolkningstæthed og dermed potentielt læn-
gere/kortere transport til arbejde, uddannelse, sundhedsydelser mv.
I forhold til virkningen på den offentlige saldo skal to forhold bemærkes. For det
første, er Danmark, med de nuværende forudsætninger på vej ind i en periode
med demografisk modvind, med en årrække med beregningstekniske underskud.
En forudsætning om en langsigtet fertilitet på under 1,7 vil isoleret set mindske
presset på den offentlige saldo og dermed de beregningstekniske underskud. For
højere langsigtede fertilitetsniveau gælder det modsatte.
4
For det andet tilrettelægges finanspolitikken inden for rammerne af målsætningen
for den strukturelle saldo. Aktuelt planlægges efter et mål om et underskud på den
strukturelle saldo på -�½ pct. af BNP i 2030. Indeværende svar afspejler marginal-
virkningen af ændrede fertilitetsforudsætninger og ingen ind- og udvandring
til/fra Danmark, dvs. i de marginale stød afgiver den strukturelle saldo fra målsæt-
ningen på -�½ pct. af BNP i 2030 .
Også virkningen på den offentlige saldo er behæftet med betydelig usikkerhed.
Tabel 1
Virkningen på arbejdsudbud, produktivitet, BNP, den offentlige saldo, antallet af børn samt
befolkningen ved alternative forudsætninger for den langsigtede fertilitet og ind- og udvandring.
2030
Aktuelle fremskrivning
Fuldtidsbeskæftigelse,
1.000 personer
Produktivitet, BNP pr.
fuldtidsbeskæftiget
(1.000 kr.)
BNP, mia. kr. (2025-ni-
veau)
Offentlig saldo, pct. af
BNP
2677
1187
3177
-0,5
2702
1312
3546
-0,7
2775
1447
4016
0,4
2873
1598
4590
2,4
2881
1757
5063
3,5
2890
1924
5559
4,0
2925
2109
6169
5,1
2954
2317
6843
6,6
2968
3056
9071
10,4
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
2130
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger er baseret på befolkningsprognoser fra Danmarks Stati-
stik og DREAM.
4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for og udarbejde en beregning, der skitserer de mest retvisende befolkningsreduktioner i procent og absolutte tal over tre generationer ved forskellige fertilitetsrater, specifikt 0,9, 1,3, 1,5, 1,7 og 2,5, og de umiddelbare økonomiske konsekvenser ved disse reduktioner
2928662_0004.png
Side 4 af 7
Primær offentlig saldo,
pct. af BNP
Personer 0-14 år, 1.000
personer
Befolkning, 1000 perso-
ner
-0,8
940
6037
-0,7
969
6141
0,5
938
6181
2,0
915
6194
2,1
932
6239
1,6
920
6298
1,8
899
6308
2,1
906
6312
1,5
885
6348
Marginalvirkning ved fertilitet på 0,9 og ingen ind-
og udvandring
Fuldtidsbeskæftigelse,
-41
-115
-314
1.000 personer
Produktivitet, BNP pr.
fuldtidsbeskæftiget
0
0
0
(1.000 kr.)
BNP, mia. kr. (2025-ni-
-49
-151
-454
veau)
Offentlig saldo, pct. af
-0,6
0,2
2,2
BNP
Primær offentlig saldo,
-0,5
1,9
2,6
pct. af BNP
Personer 0-14 år, 1.000
-192
-477
-507
personer
Befolkning, 1000 perso-
-267
-688
-1113
ner
Marginalvirkning ved fertilitet på 1,3 og ingen ind-
og udvandring
Fuldtidsbeskæftigelse,
-41
-114
-252
1.000 personer
Produktivitet, BNP pr.
fuldtidsbeskæftiget
0
0
0
(1.000 kr.)
BNP, mia. kr. (2025-ni-
-49
-149
-365
veau)
Offentlig saldo, pct. af
-0,6
-0,1
0,4
BNP
Primær offentlig saldo,
-0,5
0,2
0,5
pct. af BNP
Personer 0-14 år, 1.000
-93
-258
-313
personer
Befolkning, 1000 perso-
-167
-446
-747
ner
Marginalvirkning ved fertilitet på 1,5 ind-
og udvandring
Fuldtidsbeskæftigelse,
-41
-113
1.000 personer
Produktivitet, BNP pr.
fuldtidsbeskæftiget
0
0
(1.000 kr.)
BNP, mia. kr. (2025-ni-
-49
-148
veau)
Offentlig saldo, pct. af
-0,6
-0,3
BNP
Primær offentlig saldo,
-0,5
-0,1
pct. af BNP
Personer 0-14 år, 1.000
-43
-149
personer
Befolkning, 1000 perso-
-118
-325
ner
-629
0
-1006
3,4
2,0
-572
-1601
-970
0
-1705
3,6
0,9
-693
-2172
-1322
0
-2543
3,8
-0,3
-727
-2756
-1680
0
-3542
4,1
-1,6
-742
-3345
-1990
0
-4610
5,9
-2,9
-792
-3926
-2484
0
-7589
6,8
-4,4
-831
-5177
-462
0
-739
0,3
0,1
-370
-1094
-695
0
-1222
-0,4
-0,6
-467
-1513
-933
0
-1794
-1,1
-1,1
-515
-1961
-1179
0
-2487
-1,8
-1,4
-546
-2423
-1414
0
-3276
-2,4
-1,7
-603
-2883
-1913
0
-5845
-4,8
-2,4
-687
-4013
-221
0
-319
-0,3
0,0
-216
-562
-379
0
-605
-0,8
-0,4
-257
-830
-557
0
-979
-1,7
-1,1
-326
-1152
-730
0
-1405
-2,8
-1,6
-379
-1512
-907
0
-1914
-3,7
-1,7
-412
-1884
-1088
0
-2521
-4,5
-1,7
-458
-2249
-1519
0
-4643
-7,4
-1,7
-553
-3206
Marginalvirkning ved fertilitet på 1,7 og ingen ind-
og udvandring
Fuldtidsbeskæftigelse,
-41
-112
-190
1.000 personer
Produktivitet, BNP pr.
fuldtidsbeskæftiget
0
0
0
(1.000 kr.)
BNP, mia. kr. (2025-ni-
-49
-147
-275
veau)
Offentlig saldo, pct. af
-0,6
-1,1
-1,5
BNP
-296
0
-472
-2,2
-419
0
-736
-3,5
-523
0
-1006
-4,6
-621
0
-1310
-5,2
-737
0
-1706
-5,9
-1045
0
-3195
-9,9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for og udarbejde en beregning, der skitserer de mest retvisende befolkningsreduktioner i procent og absolutte tal over tre generationer ved forskellige fertilitetsrater, specifikt 0,9, 1,3, 1,5, 1,7 og 2,5, og de umiddelbare økonomiske konsekvenser ved disse reduktioner
2928662_0005.png
Side 5 af 7
Primær offentlig saldo,
pct. af BNP
Personer 0-14 år, 1.000
personer
Befolkning, 1000 perso-
ner
-0,6
7
-68
-0,8
-40
-204
-0,8
-118
-378
-1,0
-137
-557
-1,6
-167
-770
-1,7
-223
-1029
-1,4
-251
-1291
-1,2
-274
-1533
-1,3
-361
-2216
Marginalvirkning ved fertilitet på 1,9 ind-
og udvandring
Fuldtidsbeskæftigelse,
-41
-111
1.000 personer
Produktivitet, BNP pr.
fuldtidsbeskæftiget
0
0
(1.000 kr.)
BNP, mia. kr. (2025-ni-
-49
-146
veau)
Offentlig saldo, pct. af
-0,6
-1,8
BNP
Primær offentlig saldo,
-0,6
-1,4
pct. af BNP
Personer 0-14 år, 1.000
56
70
personer
Befolkning, 1000 perso-
-18
-83
ner
Marginalvirkning ved fertilitet på 2,5 ind-
og udvandring
Fuldtidsbeskæftigelse,
-41
-109
1.000 personer
Produktivitet, BNP pr.
fuldtidsbeskæftiget
0
0
(1.000 kr.)
BNP, mia. kr. (2025-ni-
-49
-143
veau)
Offentlig saldo, pct. af
-0,7
-2,2
BNP
Primær offentlig saldo,
-0,7
-2,1
pct. af BNP
Personer 0-14 år, 1.000
206
398
personer
Befolkning, 1000 perso-
131
279
ner
-159
0
-229
-2,5
-1,4
-19
-193
-211
0
-337
-3,3
-1,5
-10
-277
-279
0
-490
-4,8
-2,0
11
-367
-309
0
-595
-5,6
-1,7
-47
-511
-319
0
-673
-5,7
-0,9
-61
-642
-358
0
-829
-6,2
-0,5
-45
-729
-483
0
-1476
-9,5
-0,4
-97
-1017
-65
0
-94
-3,6
-2,4
278
363
40
0
64
-5,7
-2,4
419
610
143
0
251
-7,6
-3,0
656
968
362
0
697
-10,0
-2,4
605
1251
673
0
1419
-11,0
-1,1
698
1661
934
0
2163
-11,5
-0,8
953
2267
1802
0
5505
-15,7
1,4
1294
4127
Anm.: I den aktuelle fremskrivning er det forudsat, at den smalet fertilitet blandt kvinder konvergerer mod 1,7 på
sigt, således at det aktuelle niveau for fertiliteten på ca. 1,5 i 2023 gradvist stiger til det langsigtede niveau på
1,7. I den aktuelle fremskrivning diferenceres der mellem fertiliteten fordelt på herkomstgrupper. Fertiliteten
for kvinder af dansk oprindelse, konvergerer i den aktuelle fremskrivning til 1,75. I tabellen anføres de
marginale virkninger af, at fertiliteten derimod er 0,9, 1,3, 1,5, 1,7, 1,9 og 2,5 for alle herkomstgrupper samt,
at der ingen indfasningsperiode er. Ligeldes er at der hverken ind- eller udvandring tiil Danmrk. Virkningen
på BNP afspejler alene den reducerede fuldtidsbeskæftigelse. Befolkningen er ekskl. ukrainere under
særloven og virkikningerne af den supplerende beløbsordning er fraregnet i scenarierne.
Kilde:
2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024.
Tabel 2
Udviklingen i befolkningen i befolkningsprognosen 2024
samt ved alternative forudsætninger for den langsigtede fertilitet og ind- og udvandring.
Pct.
(2023-
2130)
2030
1.000 personer
2024 befolkningsprog-
nose
Fertilitet på 0,9 og ind-
og udvandring
Fertilitet på 1,3 og ind-
og udvandring
6037
5771
5870
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
2130
6141
5454
5695
6181
5068
5435
6194
4592
5099
6239
4068
4726
6298
3542
4337
6308
2963
3885
6312
2386
3429
6348
1171
2335
7
-80
-61
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for og udarbejde en beregning, der skitserer de mest retvisende befolkningsreduktioner i procent og absolutte tal over tre generationer ved forskellige fertilitetsrater, specifikt 0,9, 1,3, 1,5, 1,7 og 2,5, og de umiddelbare økonomiske konsekvenser ved disse reduktioner
2928662_0006.png
Side 6 af 7
Fertilitet på 1,5 og ind-
og udvandring
Fertilitet på 1,7 og ind-
og udvandring
Fertilitet på 2,5 og ind-
og udvandring
5920
6019
6169
5816
6058
6420
5619
5988
6545
5364
5917
6804
5087
5872
7208
4785
5786
7548
4424
5666
7969
4063
5583
8579
3142
5331
10475
-47
-10
77
Anm.: I den aktuelle fremskrivning er det forudsat, at den smalet fertilitet blandt kvinder konvergerer mod 1,7 på
sigt, således at det aktuelle niveau for fertiliteten på ca. 1,5 i 2023 gradvist stiger til det langsigtede niveau på
1,7. I den aktuelle fremskrivning diferenceres der mellem fertiliteten fordelt på herkomstgrupper. Fertiliteten
for kvinder af dansk oprindelse, konvergerer i den aktuelle fremskrivning til 1,75. I tabellen anføres de
marginale virkninger af, at fertiliteten derimod er 0,9, 1,3, 1,5, 1,7, 1,9 og 2,5 for alle herkomstgrupper samt,
at der ingen indfasningsperiode er. Ligeldes er at der hverken ind- eller udvandring tiil Danmrk. Virkningen
på BNP afspejler alene den reducerede fuldtidsbeskæftigelse. Befolkningen er ekskl. ukrainere under
særloven og virkikningerne af den supplerende beløbsordning er fraregnet i scenarierne.
Kilde:
2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024.
Tabel 3
Udviklingen i den samlede fertilitetsniveau samt ved alternative forudsætninger fertiliteten og
indfasningsperioden
2030
Samlede fertilitetsniveau
2024 befolkningsprog-
nose
Fertilitet på 0,9 og ingen
ind- og udvandring
Fertilitet på 1,3 og ingen
ind- og udvandring
Fertilitet på 1,5 og ingen
ind- og udvandring
Fertilitet på 1,7 og ingen
ind- og udvandring
Fertilitet på 1,9 og ingen
ind- og udvandring
Fertilitet på 2,5 og ingen
ind- og udvandring
1,7
0,9
1,3
1,5
1,7
1,9
2,5
1,7
0,9
1,3
1,5
1,7
1,9
2,5
1,7
0,9
1,3
1,5
1,7
1,9
2,5
1,7
0,9
1,3
1,5
1,7
1,9
2,5
1,7
0,9
1,3
1,5
1,7
1,9
2,5
1,7
0,9
1,3
1,5
1,7
1,9
2,5
1,7
0,9
1,3
1,5
1,7
1,9
2,5
1,7
0,9
1,3
1,5
1,7
1,9
2,5
1,7
0,9
1,3
1,5
1,7
1,9
2,5
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
2130
Anm.: I den aktuelle fremskrivning er det forudsat, at den smalet fertilitet blandt kvinder konvergerer mod 1,7 på
sigt, således at det aktuelle niveau for fertiliteten på ca. 1,5 i 2023 gradvist stiger til det langsigtede niveau på
1,7. I den aktuelle fremskrivning diferenceres der mellem fertiliteten fordelt på herkomstgrupper. Fertiliteten
for kvinder af dansk oprindelse, konvergerer i den aktuelle fremskrivning til 1,75. I tabellen anføres de
marginale virkninger af, at fertiliteten derimod er 0,9, 1,3, 1,5, 1,7, 1,9 og 2,5 for alle herkomstgrupper samt,
at der ingen indfasningsperiode er. Ligeldes er at der hverken ind- eller udvandring tiil Danmrk. Virkningen
på BNP afspejler alene den reducerede fuldtidsbeskæftigelse. Befolkningen er ekskl. ukrainere under
særloven og virkikningerne af den supplerende beløbsordning er fraregnet i scenarierne.
Kilde:
2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024.
Med venlig hilsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for og udarbejde en beregning, der skitserer de mest retvisende befolkningsreduktioner i procent og absolutte tal over tre generationer ved forskellige fertilitetsrater, specifikt 0,9, 1,3, 1,5, 1,7 og 2,5, og de umiddelbare økonomiske konsekvenser ved disse reduktioner
Side 7 af 7
Nicolai Wammen
Finansminister