Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2896357_0001.png
19. august 2024
J.nr. 2024-5575
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 327 af 30. juli 2024.
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren bedes beregne de økonomiske konsekvenser, herunder provenuvirkning umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet, af at forøge servicefradragets maksgrænse til hhv. 15.000 kr., 20.000 kr. og 25.000 kr. per person, samtidig med at fradragets værdi forøges fra ca. 26. pct. til hhv. ca. 30 pct., 35 pct. eller 40 pct.
2896357_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes beregne de økonomiske konsekvenser, herunder provenuvirkning
umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet, af at forøge
servicefradragets maksgrænse til hhv. 15.000 kr., 20.000 kr. og 25.000 kr. per person. Mi-
nisteren bedes besvare spørgsmålet gældende for alle borgere, samt særskilt hvor det anta-
ges, at de førnævnte ændringer udelukkende gælder for småbørnsfamilier (dvs. hvor
mindst 1 hjemmeboende barn er under 7 år.)
Svar
Servicefradraget gives for udvalgte serviceydelser i form af almindelig rengøring, vindues-
pudsning, børnepasning samt almindeligt havearbejde. Beløbsgrænsen blev med finanslo-
ven for 2024 hævet med 5.000 kr. årligt, så den i 2024 udgør 11.900 kr.
De nedenstående beregninger tager udgangspunkt i, at fradraget hæves fra 2025. Det vil
dog skulle undersøges nærmere, hvornår ændringerne ville kunne gennemføres. Desuden
udestår vurdering af administrative og implementeringsmæssige konsekvenser. Provenu-
beregningerne er foretaget vha. den metode, som er dokumenteret i Skatteøkonomisk Re-
degørelse 2021, kapitel 10.
Hvis servicefradraget hæves fra 11.900 kr. til 15.000 kr. årligt, skønnes det at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 35 mio. kr. i 2025 (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Efter tilba-
geløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 25 mio. kr. og medføre et øget
arbejdsudbud på ca. 50 fuldtidspersoner.
For nærværende anvendes omtrent 10 pct. af servicefradraget af personer med minimum
ét barn under 7 år i husstanden. Hvis det beregningsteknisk antages, at 10 pct. af en udvi-
delse af servicefradraget ligeledes vil blive anvendt af personer med minimum ét barn un-
der 7 år i husstanden, skønnes en forøgelse af servicefradraget fra 11.900 kr. til 15.000 kr.
at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. i 2025 (2025-niveau). Efter til-
bageløb og adfærd skønnes der at være et beskedent mindreprovenu og medføre et øget
arbejdsudbud på ca. 5 fuldtidspersoner.
Tabel 1. Mindreprovenu ved hævet beløbsgrænse til hhv. 15.000, 20.000 og 25.000 kr. i 2025
Mio. kr. (2025-niveau)
Generel udvidelse
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Min. ét barn under 7 år
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
5
<5
5
5
5
10
10
5
10
35
25
50
70
45
95
90
55
120
15.000
20.000
25.000
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Tilbageløbet er fastsat til 23 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 2