Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2896356_0001.png
19. august 2024
J.nr. 2024-5575
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 329 af 30. juli 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren bedes beregne de økonomiske konsekvenser, herunder provenuvirkning umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet, af at forøge servicefradragets maksgrænse til hhv. 15.000 kr., 20.000 kr. og 25.000 kr. per person, samtidig med at fradragets værdi forøges fra ca. 26. pct. til hhv. ca. 30 pct., 35 pct. eller 40 pct.
2896356_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes beregne de økonomiske konsekvenser, herunder provenuvirkning
umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet, af at forøge
servicefradragets maksgrænse til hhv. 15.000 kr., 20.000 kr. og 25.000 kr. per person, sam-
tidig med at fradragets værdi forøges fra ca. 26 pct. til hhv. ca. 30 pct., 35 pct. eller 40 pct.
Ministeren bedes besvare spørgsmålet gældende for alle borgere, samt særskilt hvor det
antages at de førnævnte ændringer udelukkende gælder for småbørnsfamilier (dvs. hvor
mindst 1 hjemmeboende barn er under 7 år.)
Svar
Der henvises til svar på FIU alm. del
spm. 327, der nærmere beskriver servicefradraget.
De nedenstående beregninger tager udgangspunkt i, at fradraget hæves fra 2025. Det vil
dog skulle undersøges nærmere, hvornår ændringerne ville kunne gennemføres. Desuden
udestår vurdering af administrative og implementeringsmæssige konsekvenser. Provenu-
beregningerne er foretaget vha. den metode, som er dokumenteret i Skatteøkonomisk Re-
degørelse 2021, kapitel 10.
Hvis fradragsværdien for servicefradraget hæves fra ca. 25,7 pct. til 30 pct., samt ved en
forhøjelse af beløbsgrænsen fra 11.900 kr. til 15.000 kr., skønnes det at medføre et umid-
delbart mindreprovenu på ca. 95 mio. kr. i 2025 (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb
og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 70 mio. kr. og medføre et øget arbejds-
udbud på ca. 130 fuldtidspersoner.
For nærværende anvendes omtrent 10 pct. af servicefradraget af personer med minimum
ét barn under 7 år i husstanden. Hvis det beregningsteknisk antages, at 10 pct. af en udvi-
delse af servicefradraget ligeledes vil blive anvendt af personer med minimum ét barn un-
der 7 år i husstanden, skønnes en forøgelse af fradragsværdien for servicefradraget fra ca.
25,7 pct. til 30 pct. samt ved en forhøjelse af beløbsgrænsen fra 11.900 kr. til 15.000 kr. at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 10 mio. kr. i 2025 (2025-niveau). Efter til-
bageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 5 mio. kr. og medføre et øget
arbejdsudbud på ca. 15 fuldtidspersoner.
Tabel 1. Mindreprovenu ved hævet fradragsværdi til 30 pct. samt hævet beløbsgrænse til hhv.
15.000, 20.000 og 25.000 kr. i 2025
Mio. kr. (2025-niveau)
Generel udvidelse
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Min. et barn under 7 år
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
10
5
15
15
10
20
15
10
20
95
70
130
135
100
190
160
115
225
15.000
20.000
25.000
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Tilbageløbet er fastsat til 23 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren bedes beregne de økonomiske konsekvenser, herunder provenuvirkning umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet, af at forøge servicefradragets maksgrænse til hhv. 15.000 kr., 20.000 kr. og 25.000 kr. per person, samtidig med at fradragets værdi forøges fra ca. 26. pct. til hhv. ca. 30 pct., 35 pct. eller 40 pct.
2896356_0003.png
Hvis fradragsværdien for servicefradraget hæves fra ca. 25,7 pct. til 35 pct., samt ved en
forhøjelse af beløbsgrænsen fra 11.900 kr. til 15.000 kr., skønnes det at medføre et umid-
delbart mindreprovenu på ca. 165 mio. kr. i 2025 (2025-niveau),
jf. tabel 2.
Efter tilbageløb
og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 145 mio. kr. og medføre et øget ar-
bejdsudbud på ca. 250 fuldtidspersoner.
Under antagelse af, at 10 pct. af en udvidelse af servicefradraget vil blive anvendt af per-
soner med minimum ét barn under 7 år i husstanden skønnes en forøgelse af fradragsvær-
dien for servicefradraget fra ca. 25,7 pct. til 35 pct. samt ved en forhøjelse af beløbsgræn-
sen fra 11.900 kr. til 15.000 kr. at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 15 mio.
kr. i 2025 (2025-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre
ca. 15 mio. kr. og medføre et øget arbejdsudbud på ca. 25 fuldtidspersoner.
Tabel 2. Mindreprovenu ved hævet fradragsværdi til 35 pct. samt hævet beløbsgrænse til hhv.
15.000, 20.000 og 25.000 kr. i 2025
Mio. kr. (2025-niveau)
Generel udvidelse
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Min. et barn under 7 år
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
15
15
25
20
20
30
25
20
35
165
145
250
215
185
325
240
210
370
15.000
20.000
25.000
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Tilbageløbet er fastsat til 23 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Hvis fradragsværdien for servicefradraget hæves fra ca. 25,7 pct. til 40 pct., samt ved en
forhøjelse af beløbsgrænsen fra 11.900 kr. til 15.000 kr., skønnes det at medføre et umid-
delbart mindreprovenu på ca. 240 mio. kr. i 2025 (2025-niveau),
jf. tabel 3.
Efter tilbageløb
og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 245 mio. kr. og medføre et øget ar-
bejdsudbud på ca. 395 fuldtidspersoner.
Det bemærkes, at en betragtelig forhøjelse af fradragsværdien kan medføre, at værdien af
fradraget for dem, som modtager ydelsen, overstiger skatteindbetalingen fra dem, som
udfører ydelsen.
Under antagelse af, at 10 pct. af en udvidelse af servicefradraget vil blive anvendt af per-
soner med minimum ét barn under 7 år i husstanden skønnes en forøgelse af fradragsvær-
dien for servicefradraget fra ca. 25,7 pct. til 40 pct. samt ved en forhøjelse af beløbsgræn-
sen fra 11.900 kr. til 15.000 kr. at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 25 mio.
kr. i 2025 (2025-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre
ca. 25 mio. kr. og medføre et øget arbejdsudbud på ca. 40 fuldtidspersoner.
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren bedes beregne de økonomiske konsekvenser, herunder provenuvirkning umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet, af at forøge servicefradragets maksgrænse til hhv. 15.000 kr., 20.000 kr. og 25.000 kr. per person, samtidig med at fradragets værdi forøges fra ca. 26. pct. til hhv. ca. 30 pct., 35 pct. eller 40 pct.
2896356_0004.png
Tabel 3. Mindreprovenu ved hævet fradragsværdi til 40 pct. samt hævet beløbsgrænse til hhv.
15.000, 20.000 og 25.000 kr. i 2025
Mio. kr. (2025-niveau)
Generel udvidelse
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Min. et barn under 7 år
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
25
25
40
30
30
50
30
35
55
240
245
395
290
300
495
320
330
555
15.000
20.000
25.000
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Tilbageløbet er fastsat til 23 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4