Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2896351_0001.png
19. august 2024
J.nr. 2024-5575
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 328 af 30. juli 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren bedes beregne de økonomiske konsekvenser, herunder provenuvirkning umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet, af at forøge servicefradragets værdi fra ca. 26. pct. til hhv. ca. 30 pct., 35 pct. og 40 pct
2896351_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes beregne de økonomiske konsekvenser, herunder provenuvirkning
umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet, af at forøge
servicefradragets værdi fra ca. 26 pct. til hhv. ca. 30 pct., 35 pct. og 40 pct. Ministeren be-
des besvare spørgsmålet gældende for alle borgere, samt særskilt hvor det antages, at de
førnævnte ændringer udelukkende gælder for småbørnsfamilier (dvs. hvor mindst 1 hjem-
meboende barn er under 7 år.)
Svar
Der henvises til svar på FIU alm. del
spm. 327, der nærmere beskriver servicefradraget.
De nedenstående beregninger tager udgangspunkt i, at fradraget hæves fra 2025. Det vil
dog skulle undersøges nærmere, hvornår ændringerne ville kunne gennemføres. Desuden
udestår vurdering af administrative og implementeringsmæssige konsekvenser. Provenu-
beregningerne er foretaget vha. den metode, som er dokumenteret i Skatteøkonomisk Re-
degørelse 2021, kapitel 10.
Hvis fradragsværdien for servicefradraget hæves ca. 25,7 pct. til 30 pct., skønnes det at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 55 mio. kr. i 2025 (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Efter til-
bageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 40 mio. kr. og medføre et øget ar-
bejdsudbud på ca. 70 fuldtidspersoner.
For nærværende anvendes omtrent 10 pct. af servicefradraget af personer med minimum ét
barn under 7 år i husstanden. Hvis det beregningsteknisk antages, at 10 pct. af en udvidelse af
servicefradraget ligeledes vil blive anvendt af personer med minimum ét barn under 7 år i hus-
standen, skønnes en forøgelse af fradragsværdien for servicefradraget fra ca. 25,7 pct. til 30
pct. at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. i 2025 (2025-niveau). Efter
tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 5 mio. kr. og medføre et øget ar-
bejdsudbud på ca. 5 fuldtidspersoner.
Tabel 1. Mindreprovenu ved hævet fradragsværdi til hhv. 30, 35 og 40 pct. i 2025
Mio. kr. (2025-niveau)
Generel udvidelse
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Min. et barn under 7 år
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
5
5
5
10
10
15
20
20
30
55
40
70
115
100
165
180
185
290
30 pct.
35 pct.
40 pct.
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Tilbageløbet er fastsat til 23 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren bedes beregne de økonomiske konsekvenser, herunder provenuvirkning umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet, af at forøge servicefradragets værdi fra ca. 26. pct. til hhv. ca. 30 pct., 35 pct. og 40 pct
2896351_0003.png
Det bemærkes, at en betragtelig forhøjelse af fradragsværdien kan medføre at værdien af
fradraget for dem, som modtager ydelsen, overstiger skatteindbetalingen fra dem, som
udfører ydelsen.
Side 3 af 3