Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2888693_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. juni 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 298 (Alm. del) af 20. juni
2024 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en opdateret udgave af besvarelsen af L 130
spm. 5,
Folketingsåret 2022-23 (2. samling) i lyset af »Opdateret mellemfristet forløb«, Fi-
nansministeriet, maj 2024?
Svar
I forbindelse med
Opdateret mellemfristet forløb,
maj 2024 er den mellemfristede
fremskrivning frem mod 2030 opdateret, herunder opgørelsen af det finanspoliti-
ske råderum. Det finanspolitiske råderum opgøres som den højest mulige reale of-
fentlige forbrugsvækst inden for det fastsatte balancekrav på -0,5 pct. af BNP i
2030 og er et mål for, hvor meget plads der er til nye politiske initiativer på ud-
gifts- eller skatteområdet. På baggrund af fremskrivningen er det finanspolitiske
råderum opgjort til 57¾ mia. kr. (2024-priser) målt ift. niveauet i 2024,
jf. tabel 1.
I forbindelse med den mellemfristede fremskrivning blev en forudsat merindvan-
dring som følge af den supplerende beløbsordning indregnet i opgørelsen af det
demografiske træk. Den opdaterede opgørelse af væksten i det demografiske træk
frem mod 2030 samt reservationen til det resterende grønne råderum fremgår af
tabel 1.
I tabellen fremgår også den forudsatte reservation til den oprindelige økonomiske
ramme i forsvarsforliget 2024-2033 fra juni 2023. Her var det beregningsteknisk
lagt til grund, at den økonomiske ramme i forsvarsforliget delvist finansieres af en
reservation under den offentlige investeringsramme, svarende til 4 mia. kr. (2024-
priser) i 2030. I forbindelse med
første delaftale under forsvarsforliget 2024-2033
(januar
2024) blev det bl.a. besluttet at løfte den økonomiske ramme i 2028-2029, og med
anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2033
(april 2024) blev det bl.a. besluttet at
løfte den økonomiske ramme i forsvarsforliget i 2024-2028. Det forudsatte råde-
rumstræk af de to aftaler fremgår også af tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 298: MFU spm. om en opdateret udgave af besvarelsen af L 130 – spm. 5, Folketingsåret 2022-23 (2. samling)
2888693_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Det finanspolitiske råderum og udvalgte prioriteringer og reservationer målt ift. 2024
2025
Mia. kr. (2024-priser)
Det finanspolitiske råderum
Vækst i demografiske træk
Forudsat reservation inden for højest mulig offentlig forbrugsvækst
til den oprindelige økonomiske ramme i forsvarsforliget (ekskl. for-
udsat reservation under den offentlige investeringsramme)
Forudsat reservation inden for højest mulig offentlig forbrugsvækst
af løft af den økonomiske ramme i forsvarsforliget ifbm. første og
anden delaftale (fra januar 2024 og april 2024)
Resterende grønt råderum reserveret inden for det finanspolitiske
råderum
15
¾
3�½
23�½
3�½
2
27¾
6�½
-3¾
2�½
44�½
11
5�½
1
51¼
14�½
8
0
57¾
18
10�½
-2
2
2026
2027
2028
2029
2030
Anm.: Det finanspolitiske råderum er korrigeret for ekstraordinære merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale
til minkavlere og følgeerhverv mv. samt midlertidige forhold relateret til håndteringen af situationen i Ukra-
ine, herunder afsatte midler på finansloven for 2024 til at dække merudgifterne ved en evt. forlængelse af
særloven. Desuden er råderummet korrigeret for driftsudgifter i regi af Ukraine-fonden.
Den økonomiske ramme i forsvarsforliget fra juni 2023 er i tabellen opgjort ekskl. den beregningsteknisk
forudsatte reservation under den offentlige investeringsramme. Reservationen er forudsat at udgøre 4 mia.
kr. i 2030 (2024-priser). Desuden er der taget højde for, at de teknisk afledte udgifter til refusion af
købsmoms ved et løft af forsvarsudgifterne ligeledes indgår som en reservation i det finanspolitiske råderum.
Den forudsatte reservation til de nye løft af den økonomiske ramme i forsvarsforliget er -2 mia. kr. i 2030.
De nye løft indebære ikke mer- eller mindreudgifter i 2030, men det skal ses i sammenhæng med, at
opgørelsen er målt ift. niveauet i 2024 og reservationen udgør ca. 2 mia. kr. i 2024.
Det resterende grønne råderum er opgjort ift. 2024 samt efter udmøntningen i forbindelse med fx
Aftale om
grøn skattereform for industri mv.
(juni 2022) og
Tillægsaftale om udbudsrammer for 6 GW havvind og Energiø Bornholm
(maj 2023) mv.
Kilde:
Opdateret mellemfristet forløb,
maj 2024 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister