Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2882338_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. juni 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 286 (Alm. del) af 3. juni
2024 stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV)
Spørgsmål
Af det opdaterede mellemfristede forløb offentliggjort i maj 2024 fremgår der i ta-
bel a i boks 2, at ”Finanslov for 2024 og andre politiske aftaler (omprioriteringer i
2024 mv.)” har løftet råderummet med 1 mia. kr. i 2030. Vil ministeren redegøre
for, hvor stor betydning finansloven for 2024 har haft for råderummet, hvilke an-
dre politiske aftaler der indgår og hvilke effekter disse har haft på råderummet?
Svar
I forbindelse med den seneste mellemfristede fremskrivning
Opdateret mellemfristet
forløb,
maj 2024 har Finansministeriet opdateret opgørelsen af det finanspolitiske
råderum.
Det finanspolitiske råderum er et mål for, hvor meget plads der er til nye politiske
initiativer på udgifts- eller skatteområdet inden for det fastsatte balancekrav på -
0,5 pct. af BNP i 2030, herunder til realvækst i det offentlige forbrug eller andre
politiske initiativer. Det finanspolitiske råderum (målt i forhold til udgiftsniveauet
i 2024) blev opjusteret med samlet 2�½ mia. kr. (2024-priser) i forhold til den mel-
lemfristede fremskrivning
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august
2023.
Opjusteringen dækker primært over, at de offentlige finanser i 2030 underliggende
er forbedret med 11¼ mia. kr. (som medfører et tilsvarende højere råderum) men
samtidig også, at regeringen har udmøntet dele af råderummet til bl.a. løft af løn
og arbejdsvilkår i den offentlige velfærd, lettelser af personskatten samt rentevirk-
ningen af løft forsvarsudgifterne, der håndteres uden modgående finansiering.
Derudover er den opdaterede opgørelse af det finanspolitiske råderum i mindre
grad også påvirket af en række andre politiske aftaler, der er indgået siden den
mellemfristede fremskrivning fra august 2023, herunder fx
Aftale om finansloven for
2024.
Politiske aftaler, der er udgiftsneutrale, kan have en effekt på det offentlige
forbrug og dermed råderummet, da der eksempelvis kan ske omprioriteringer i
2024 fra realt offentligt forbrug til andre offentlige udgifter eller til håndtering af
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 286: MFU spm. om, hvor stor betydning finansloven for 2024 har haft for råderummet, hvilke andre politiske aftaler der indgår og hvilke effekter disse har haft på råderummet
Side 2 af 2
et eventuelt mindreprovenu på andre områder. Dette vil således teknisk indebære
en opjustering af det finanspolitiske råderum, da det aktuelt er målt som den hø-
jest mulige offentlige forbrugsvækst fra 2024 til 2030. Det gælder eksempelvis i
Aftale om finansloven for 2024,
hvor der fx afsættes midler til fjernvarmepulje (subsi-
dier) samtidig med at bundfradrag for elbiler videreføres (skattefradrag). Sådanne
omprioriteringer kan således påvirke niveauet for det offentlige forbrug i 2024, og
dermed råderummet fra 2024 til 2030, uden at det reelt påvirker rummet til nye
prioriteringer i 2030.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister