Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2875490_0001.png
Talelinjer
Samråd d. 24. maj 2024 om GrønREFORM og
GrøntBNP
Samråd vedrører samrådsspm. K, L og M, og er indkaldt af Christina Olumenko
(ALT).
Ved samråd er det talte ord gældende.
27. maj 2024
[Indledning]
Mange tak for ordet
og tak til Christina Olumeko for
de tre samrådsspørgsmål, som jeg vil besvare samlet.
[GrønREFORM]
Allerførst vil jeg gerne sige, at jeg glæder mig over at få
anledning til at kunne tale om Finansministeriets arbejde
med GrønREFORM. Det er et arbejde, der ligger mig
meget på sinde, og som jeg også har brugt lidt af min tid
i foråret på at tale med mine udenlandske kollegaer om.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om talepapir fra samråd om grønne regnemodeller afholdt den 24. maj 2024
Side 2 af 10
Ikke mindst glæder jeg mig over at tale om
GrønREFORM netop nu, hvor modellen, ef-
ter flere år i Finansministeriets maskinrum, har
fået sine første offentlige anvendelser. Jeg vil
gerne nævne et par eksempler:
Finansministeriet har i samarbejde med en
række øvrige ministerier de seneste år betjent
ekspertgruppen for en grøn skattereform med
økonomiprofessor Michael Svarer i spidsen.
Her har GrønREFORM
betjent af Finansmi-
nisteriets embedsmænd
leveret mange af de
beregninger, som lå til grund for ekspertgrup-
pens rapport om veje til at reducere landbru-
gets udledninger.
Finansministeriet anvender ligeledes modellen
i betjeningen af Grøn Trepart, der blandt andet
følger op på ekspertgruppens anbefalinger. Fx
er Den Grønne Trepart så sent som i denne
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om talepapir fra samråd om grønne regnemodeller afholdt den 24. maj 2024
Side 3 af 10
uge blevet præsenteret for en genberegning af
ekspertgruppens anbefalinger opdateret til den
nyligt offentliggjorte klimafremskrivning.
Og lidt tidligere på foråret har modellen også
været anvendt af Miljøministeriet til at udar-
bejde affaldsfremskrivningen til brug for kli-
mafremskrivningen.
Det er alle eksempler på, at modellen har gjort
os klogere på konsekvenserne af politiske tiltag
på det grønne område.
Da jeg trådte til som finansminister var det
med en ambition om at få Finansministeriet
ind som en central drivkraft i den grønne om-
stilling.
Ét element heri var at afsætte finansiering til
GrønREFORM med ambitionen om, at en
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om talepapir fra samråd om grønne regnemodeller afholdt den 24. maj 2024
Side 4 af 10
første version af modellen skulle ligge klar se-
nest ved udgangen af 2021. Denne ambition
blev indfriet af DREAM-gruppen.
Men derfra tager det lang tid at færdigudvikle
og teste en så kompleks model. Senest er der
brugt mange kræfter i DREAM-gruppen og Fi-
nansministeriet på at konsolidere og klargøre
modellens såkaldte landbrugsmodel, så model-
len har kunne anvendes i ekspertgruppen for
en grøn skattereform og nu i den efterfølge
grønne trepart.
Det glæder mig derfor også, at modellen alle-
rede er taget i anvendelse her.
Det betyder ikke, at vi er i mål. Modellen bliver
løbende videreudviklet af modelgruppen i
’DREAM’
og dens anvendelse bliver løbende
testet af embedsmænd i Finansministeriet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om talepapir fra samråd om grønne regnemodeller afholdt den 24. maj 2024
Side 5 af 10
Prioriteringen af arbejdet med modellens land-
brugsmodul er et eksempel på, at Finansmini-
steriet og DREAM-gruppen har prioriteret at
videreudvikle modellen på de områder, hvor
der forventes de største effekter på klima og
økonomi af politiske tiltag. Og hvor modellen
hurtigst har kunnet få anvendelse i praksis.
Af samme årsag er andre dele af modellen ikke
konsolideret i samme grad endnu. Derfor er
modellen endnu ikke egnet til at blive anvendt
til at regne på konsekvenserne af tiltag på alle
områder.
Som jeg tidligere har svaret spørgeren skriftligt
vil flere beregninger i GrønREFORM blive ta-
get i brug i den politiske rådgivning, i takt med,
at øvrige dele af modellen bliver yderligere
konsolideret.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om talepapir fra samråd om grønne regnemodeller afholdt den 24. maj 2024
Side 6 af 10
Det skal dog også siges, at modellen vil være
mere velegnet til at regne på nogle forslag end
andre.
Jeg er blevet oplyst, at modellen især vil være
egnet til at vurdere de økonomiske konsekven-
ser af klima-, energi- og miljøpolitiske tiltag.
Modellen vil således blive et tillæg til de eksi-
sterende beregningsmetoder og ekspertvurde-
ringer, der bruges både i Finansministeriet og
særligt i andre ministerier, når konsekvenserne
af klimapolitiske tiltag skal vurderes.
Ligeledes vil modellen på sigt kunne bruges til
at regne på større økonomiske reformer, hvor
der kan forventes en effekt for klima og miljø.
Men før vi når dertil, skal flere af modellens
moduler altså konsolideres yderligere.
[Grønt BNP]
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om talepapir fra samråd om grønne regnemodeller afholdt den 24. maj 2024
Side 7 af 10
Der foregår heldigvis også meget andet spæn-
dende arbejde inden for grøn økonomi. Lad
mig derfor rette fokus mod spørgerens tredje
spørgsmål vedrørende det såkaldte ’Grønne
BNP’.
Arbejdet med det grønne BNP er et spæn-
dende forskningsprojekt, der blandt andet sø-
ger at opgøre og værdisætte biodiversitet, ud-
ledninger af drivhusgasser og forurening af
luft- og vandmiljø.
Projektet understreger vigtigheden af at sam-
mentænke miljømæssige, klimamæssige og
økonomiske konsekvenser af initiativer.
Derfor glæder det mig som finansminister al-
tid, når nogle af landets dygtigste økonomer
forsker i at sætte tal på det grønne område.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om talepapir fra samråd om grønne regnemodeller afholdt den 24. maj 2024
Side 8 af 10
Når vi som regering beslutter ny politik, så for-
søger ministerierne allerede i dag at skønne
over konsekvenser for miljø og klima. De kon-
sekvenser forsøger ministerierne hele tiden at
blive endnu bedre til at regne på.
Arbejdet med GrønREFORM er netop et ek-
sempel på det. Og ministerierne tager selvføl-
gelig løbende bestik af, hvordan de bedst ind-
arbejder den nyeste viden. Det gælder også
projektet med et Grønt BNP.
Når det gælder konsekvensvurderinger af an-
lægsprojekter og større infrastrukturprojekter
vil jeg henvise til transportministeren.
[Afslutning]
Alt i alt er jeg glad for, at vi er nået så langt
med GrønREFORM. Den glæde mærker jeg
særligt, når jeg mødes med kollegaer fra hele
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om talepapir fra samråd om grønne regnemodeller afholdt den 24. maj 2024
Side 9 af 10
verden, der interesserer sig for det arbejde, der
er lavet, og som nu bliver brugt i praksis.
Det handler ikke kun om at vise Danmarks ar-
bejde frem. I Coalition of Finance Ministers
for Climate Action er vi over 90 finansmini-
stre, der arbejder sammen for at styrke finans-
ministeriernes engagement og kapacitet til at
handle på klimaudfordringen.
Sammen med USA har vi igangsat et stort pro-
jekt om udvikling af grønne regnemodeller, der
kan hjælpe finansministerier med at belyse,
hvordan vi bedst reducerer udledningen af
drivhusgasser og håndterer klimaudfordrin-
gerne. Jeg er enormt stolt over at lede dette ar-
bejde sammen med USA’s finansminister Janet
Yellen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om talepapir fra samråd om grønne regnemodeller afholdt den 24. maj 2024
Side 10 af 10
Derfor er jeg også glad for, at spørgeren har ta-
get initiativ til, at vi kan mødes her i Finansud-
valget og igen i dag drøfte status og de erfarin-
ger, vi har gjort os med modellen indtil nu. Det
har jeg set frem til, ligesom jeg ser frem til at
følge den fortsatte anvendelse af modellen i Fi-
nansministeriet og i centraladministrationen i
de kommende år.