Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2883189_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 120
Offentligt
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
14. februar 2023
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2023-0030-8205
Dok.:
2702254
Besvarelse af spørgsmål nr. 120 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 120 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad udgiften til grænsekontrol vil være i 2025, hvis man genindfører den kontrol, der var før den 12. maj 2023
2883189_0002.png
Spørgsmål nr. 120 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvad det vil koste at gøre grænsekon-
trollen permanent, og vil ministeren samtidig oplyse de årlige
udgifter til den midlertidige grænsekontrol?”
Svar:
Justitsministeriet skal indledende bemærke, at det ikke inden for Schengen-
reglerne vil være muligt at genindføre grænsekontrol på Danmarks indre
grænser permanent.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at politiet siden den 4. januar 2016 har
gennemført midlertidig grænsekontrol mod Tyskland. Siden den
12. november 2019 har Danmark desuden gennemført midlerti-
dig grænsekontrol ved grænsen mod Sverige som periodiske
kontroller målrettet vej- og togtrafikken.
Den midlertidige, stikprøvevise grænsekontrol er løbende blevet
tilpasset det til enhver tid gældende trusselsbillede. Dette har
medført, at bemandingen og dermed ressourceforbruget har va-
rieret i både opad- og nedadgående retning siden indførsel af
grænsekontrollen mod Tyskland og Sverige. Gennem de seneste
tre år er grænseindsatsen blevet opjusteret flere gange
blandt
andet som følge af COVID-19-pandemien og senest Ruslands
invasion af Ukraine, hvor sidstnævnte har medvirket til, at For-
svarets bistand til politiet fra februar 2022 er ophørt, herunder
til grænsekontrolindsatsen mod Tyskland.
Politiets udgifter til grænsekontrolindsatsen fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Politiets forventede udgifter i 2023 til den midlertidige grænsekontrol mod Tyskland og Sverige
Mio. kr., 2023-pl
Midlertidig grænsekontrol mod Tyskland
Midlertidig grænsekontrol mod Sverige*
I alt
2023
245
71
316
Anm.: Meromkostningerne som følge af den ekstraordinære indsats i forbindelse med COVID-19 og
de øgede flygtningestrømme er ikke medregnet. Der i estimatet ikke taget højde for et eventuelt frem-
tidigt behov for styrkede indsatser, f.eks. som følge af en situation som COVID-19-pandemien eller i
forbindelse med større flygtningestrømme. *De estimerede udgifter til grænsekontrollen mod Sverige
inkluderer ud over udgifterne til selve grænsekontrollen, udgifter til den bagvedliggende
Side 2/3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad udgiften til grænsekontrol vil være i 2025, hvis man genindfører den kontrol, der var før den 12. maj 2023
2883189_0003.png
efterforskningsindsats, som omfatter 20 årsværk til efterforskning i politikredsene, 4 årsværk til ef-
terretningsarbejde i NSK og 3 anklagere.
Kilde: Rigspolitiet.
I en normalsituation, hvor Forsvaret bistår grænsekontrolindsat-
sen mod Tyskland, estimeres politiets samlede årlige omkost-
ninger til grænsekontrol at udgøre ca. 235 mio. kr. årligt (2023-
pl) fordelt med ca. 164 mio. kr. til grænsekontrollen mod Tysk-
land og ca. 71 mio. kr. til grænsekontrollen mod Sverige. Det
bemærkes, at omkostningerne til Forsvarets og Hjemmeværnets
bistand til grænsekontrollen afholdes af Forsvaret og ikke ind-
går i estimatet.
Estimaterne for politiets fremadrettede omkostninger til græn-
sekontrollen er forbundet med stor usikkerhed, da omfanget af
indsatsen som følge af krigen i Ukraine og heraf politiets mer-
arbejde er behæftet med usikkerhed. I den nuværende situation
uden Forsvarets bistand
skønnes politiets årlige omkostnin-
ger til grænsekontrol med væsentlig usikkerhed at udgøre ca.
316 mio. kr. (2023-pl) fordelt med ca. 245 mio. kr. til grænse-
kontrollen mod Tyskland og ca. 71 mio. kr. til grænsekontrollen
mod Sverige. Håndteringen af grænsekontrollen uden Forsva-
rets bistand medfører anvendelse af assistancer fra de øvrige po-
litikredse til den grønne grænse med dertilhørende merudgifter
til bl.a. overarbejde og indkvartering samt behov for ompriori-
tering fra politiets øvrige opgaver.
Det er Rigspolitiets vurdering, at størrelsesordenen i ovenstå-
ende udgiftsskøn også vil være retvisende, såfremt den midler-
tidige grænsekontrol gøres permanent og omfanget af kontrollen
holdes på samme niveau. Rigspolitiet skal dog bemærke at ud-
giftsniveauet til grænsekontrolindsatsen vil afhænge af det til
enhver tid gældende trusselsbillede og henviser til, at der i de
senere år har forekommet store variationer i udformningen af og
udgifterne til grænsekontrolindsatsen som følge af udefrakom-
mende faktorer.”
Side 3/3