Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2878779_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. april 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 212 (Alm. del) af 16. april
2024 stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren angive, hvor mange færre der vil gå på barsel ved et lavere
langsigtet fertilitetsniveau på 1,5 og 1,7, og hvad effekten vil være af dette på
arbejdsudbuddet og den strukturelle saldo i mia. kr. i 2025, 2030, 2035, 2040,
2050, 2060, 2070 og 2080 som i FIU alm. del- svar på spm. nr. 179 (2023-24) og
jf. artiklen ”Finansministeriet forudser skrækscenariet, hvis babyboom udebliver”
fra Politiken den 15. april 2024?
Svar
Der svares i dette svar samlet på
Finansudvalgets spørgsmål 212-216 (Alm. del) af 16.
april 2024.
De af spørgeren ønskede oplysninger fremgår så vidt det er muligt af tabel 1 ne-
denfor, jf. desuden
Svar på Finansudvalgets spørgsmål 179 (Alm. del) af 14. marts 2024.
Det bemærkes, at Finansministeriets langsigtede fremskrivningsmodel for arbejds-
styrke, overførselsmodtagere mv. ikke indeholder en automatisk kobling mellem
årligt fødselstal og antal barselsmodtagere. Der er derfor ikke taget højde for en
sådan påvirkning i beregningerne. Virkningen på antallet af barselsmodtagere i
ta-
bel 1
nedenfor følger derfor alene af, at der vil være færre kvinder i den fertile alder
på længere sigt, når fødselstallet antages lavere i de kommende år.
En forudsætning om et lavere langsigtet fertilitetsniveau på henholdsvis 1,7 og 1,5
medfører i scenarierne en nedjustering i væksten i det demografiske træk fra 2023
til 2030 med hhv. 2¼ mia. kr. og 5�½ mia. kr. (2024-priser). Den gennemsnitlige
vækst i det demografiske træk med og uden beregningsteknisk velstandskorrektion
fremgår af tabel 1 for de ønskede perioder.
I
Opdateret 2030-planforløb: Udgiftslofter 2027,
august 2023, er den finanspolitiske
holdbarhedsindikator (HBI) opgjort til 1,5 pct. af BNP svarende til 42 mia. kr.
(2024-niveau). Ved en forudsætning om en langsigtet fertilitetskvotient på 1,7 og
1,5 skønnes HBI på det foreliggende modelgrundlag at være uændret 1,5 pct. af
BNP. Virkningen på den opgjorte HBI skal dog ses i lyset af, at fremskrivningsho-
risonten i Finansministeriets modelsystem kun løber til 2100. En tidshorisont til
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm., om en beregning, der omfatter de skønnede virkninger af, at færre fødsler vil medføre at færre går på barselsorlov i form af påvirkning af arbejdsudbud og offentlige finansier
2878779_0002.png
Side 2 af 2
2100 (godt 75 år fra i dag) er reelt ikke lang nok til at belyse de fulde effekter på
den finanspolitiske holdbarhed af ændret fertilitet.
I de angivne beregninger af holdbarhedsindikatoren er det beregningsteknisk lagt
til grund, at den opgjorte virkning i år 2100 gælder for alle efterfølgende år. HBI-
virkningen er omtrent uændret i beregningen, fordi positive virkninger i størstede-
len af dette århundrede modvirkes af en negativ virkning på den primære offent-
lige saldo i 2100, der således antages at gælde for alle efterfølgende år også.
Tabel 1
Virkninger ved alternative forudsætninger for den langsigtede fertilitet, 2025-2080
2025
Aktuel fremskrivning
Barselsmodtagere, 1.000 personer
Gns. årlig vækst i det demografiske
træk ift. 2024, pct.
Gns. årlig vækst i det demografiske
træk inkl. velstandstillæg ift. 2024, pct.
Fertilitetsniveau, børn pr. kvinde
53
0,9
0,4
1,7
58
1,0
0,5
1,9
57
1,0
0,5
1,9
55
1,0
0,5
1,9
53
0,9
0,4
1,9
58
0,9
0,4
1,9
59
0,8
0,4
1,9
57
0,8
0,4
1,9
2030
2035
2040
2050
2060
2070
2080
Marginalvirkning ved fertilitet på 1,7
Barselsmodtagere, 1.000 personer
Gns. årlig vækst i det demografiske
træk m/u velstandstillæg ift. 2024, pct.
Samlet fertilitetsniveau, børn pr. kvinde
0
0,0
0,0
0
-0,1
-0,2
0
-0,1
-0,2
0
-0,1
-0,2
0
-0,1
-0,2
-3
-0,1
-0,2
-4
-0,1
-0,2
-4
-0,1
-0,2
Marginalvirkning ved fertilitet på 1,5
Barselsmodtagere, 1.000 personer
Gns. vækst i det demografiske træk
m/u velstandstillæg ift. 2024, pct.
Samlet fertilitetsniveau, børn pr. kvinde
0
0,0
-0,1
0
-0,2
-0,4
0
-0,2
-0,4
0
-0,2
-0,4
0
-0,2
-0,4
-6
-0,2
-0,4
-9
-0,2
-0,4
-9
-0,2
-0,4
Anm.: I den aktuelle fremskrivning er det forudsat, at fertiliteten blandt kvinder med dansk herkomst konvergerer
mod 1,9 børn pr. kvinde på sigt. I tabellen anføres de marginale virkninger af, at fertiliteten blandt kvinder
med dansk herkomst alternativt konvergerer mod 1,7 og 1,5 mens fertilitetsforudsætningerne blandt kvinder
med anden herkomst er uændret. Efter 2030 svarer den beregningstekniske velstandsopskrivning til, at of-
fentligt forbrug pr. bruger følger lønvæksten.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister