Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2878778_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. juni 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 257 (Alm. del) af 10. maj
2024 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på FIU alm. del
spørgsmål 212 oversende en
beregning, der omfatter de skønnede virkninger af, at færre fødsler vil medføre at
færre går på barselsorlov i form af påvirkning af arbejdsudbud og offentlige finan-
sier? Effekten bedes indregnet i tabel 1. Virkningen på den offentlige saldo ønskes
angivet i mia. kr. med en decimal. Det bemærkes, at der ønskes et svar på denne
virkning uanset om Finansministeriets langsigtede fremskrivningsmodel indehol-
der en sådan automatisk kobling.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at Finansministeriets langsigtede fremskrivnings-
model for arbejdsstyrke og overførselsmodtagere mv. ikke indeholder en automa-
tisk kobling mellem årligt fødselstal og antal barselsmodtagere. Finansministeriets
fremskrivning af arbejdsstyrken udarbejdes ved at fastholde historiske beskæftigel-
sesfrekvenser og indkomstoverførselsandele (fordelt på køn, alder og herkomst),
som herefter fremskrives ved hjælp af befolkningsprognosen fra DREAM og
Danmarks Statistik. Derudover indregnes også virkningen af ændret uddannelses-
adfærd, reformer m.v.
Der er dermed ikke en automatisk kobling mellem den forudsatte fertilitet i frem-
skrivningen og den skønnede udvikling i antallet af personer på barsel i Finansmi-
nisteriets mellemfristede fremskrivninger, hvorfor virkningen ikke er inkluderet i
tabel 1 i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 212 (alm. del) af 16. april 2024.
Givet antagelserne om fastholdte frekvenser i befolkningsregnskabet fra seneste
datadækkede år i den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS), korrigeret for
udviklingen i konjunkturårene i
Økonomisk Redegørelse
mv., vurderes antallet af per-
soner på barsel i 2030 i den seneste mellemfristede fremskrivning at være på linje
med en befolkningsfremskrivning med en fertilitet på 1,7 i 2030
1
.
Det skal ses i lyset af, at fertiliteten i seneste RAS-år, som danner udgangspunkt for den lange fremskriv-
ning, udgør ca. 1,7.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm., om en beregning, der omfatter de skønnede virkninger af, at færre fødsler vil medføre at færre går på barselsorlov i form af påvirkning af arbejdsudbud og offentlige finansier
2878778_0002.png
Side 2 af 3
Dermed er effekten på antallet af barselsmodtagere af færre fødsler i forhold til
den seneste officielle befolkningsfremskrivning, ved en fertilitet på 1,7, i praksis
allerede afspejlet i den seneste fremskrivning for 2030. Der vil dog være en virk-
ning af lavere fertilitet på antal personer på barselsorlov på længere sigt som følge
af færre i den fertile alder.
Hvis fertiliteten forudsættes til 1,5 kan det illustrativt have en effekt på antallet af
personer på barselsorlov. For at beregne en sådan effekt er det beregningsteknisk
lagt til grund, at der omtrent er en én-til-én sammenhæng mellem antallet af 0-
årige og personer på barselsorlov
2
. For effekten på beskæftigelse antages det, at ca.
¾ af personer på barselsorlov kommer fra beskæftigelse, mens den resterende
fjerdedel kommer fra uden for arbejdsstyrken, hvilket stemmer overens med hi-
storiske data for personer på barselsorlov.
Virkningen på beskæftigelsen af den illustrative beregning er angivet i tabel 1. Det
bemærkes, at tabellen alene viser den marginale virkning af ændrede forudsætnin-
ger for personer på barselsorlov.
Tabel 1
Illustrativt regneeksempel over alternative forudsætninger for personer på barsel, 2025-2080
2025
2030
2035
2040
2050
2060
2070
2080
Virkning ved fertilitet på 1,7, 1.000 personer
Personer på barselsorlov
Beskæftigelse
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-3
2
-5
4
-4
3
Virkning ved fertilitet på 1,5, 1.000 personer
Personer på barselsorlov
Beskæftigelse
-1
1
-6
4
-6
4
-6
4
-5
4
-11
8
-14
10
-14
10
Anm.: Virkningen på antallet af fødsler er beregnet som forskellen mellem antallet af 0-årige ved alternative
langsigtede fertilitetsniveauer på hvv. 1,7 og 1,5 ift. DREAM og Danmarks Statistiks befolkningsprognose
for 2023 ift. virkningen i 2030-fremskrivningen, som vurderes at være på linje med befolkningsfremskrivning
med en fertilitet på 1,7 i 2030. Det er antaget, at når antallet af 0-årige stiger med en, så stiger antallet af
barselsmodtagere med omtrent en. Da man er på barsel i året, hvor barnet fødes og i det efterfølgende år,
afhænger virkningen på antallet af barselsmodtagere af dels antallet af 0-årige i året forinden samt i det givne
år. For virkningen på beskæftigelse antages det, at 73 pct. af barselsmodtagere kommer fra beskæftigelse og
de resterende 27 pct. fra udenfor arbejdsstyrken, hvilket er i tråd med data fra Danmarks Statistik for perso-
ner på barselsorlov for 2023.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023.
Sammenhængen er fundet ved en simpel lineær regression mellem antallet af 0-årige og antallet af personer
på barselsorlov. Det forudsættes i beregningen, at én fødsel i gennemsnit medfører �½ års barsel i året hvor
barnet fødes, og �½ års barsel i det efterfølgende år.
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm., om en beregning, der omfatter de skønnede virkninger af, at færre fødsler vil medføre at færre går på barselsorlov i form af påvirkning af arbejdsudbud og offentlige finansier
2878778_0003.png
Side 3 af 3
Virkningen på de offentlige finanser af en reduktion af personer på barselsorlov er
forbundet med usikkerhed, og afhænger bl.a. af forsørgelsesgrundlaget for de på-
virkede personer.
Der kan dog opstilles et illustrativt regneeksempel, der tager udgangspunkt i de
isolerede virkninger af ændringen i antal barselsdagpengemodtagere, samt at antal-
let i 2030-fremskrivningen er overordnet på linje med en befolkningsfremskriv-
ning med en fertilitet på 1,7 i 2030. I beregningen forudsættes på linje med empiri-
ske erfaringer, at der er omtrent 0,9 barselsdagpengemodtagere i fuldtidspersoner
pr. 0-årig
dvs. lidt færre end antallet af personer på barselsorlov.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at omtrent 60 pct. af barselsdagpengemod-
tagere har ret til løn under barsel. Den isolerede virkning af et lavere antal barsels-
dagpengemodtagere på de offentlige finanser er vist i tabel 2. Virkningen inklude-
rer offentlige udgiftsbesparelser til barselsdagpenge samt øgede offentlige indtæg-
ter fra skat, moms og afgifter som følge af øget beskæftigelse.
Det bemærkes, at de anførte nettoudgifter
ikke
kan betragtes som et skøn over
saldovirkningen af et ændret langsigtet fertilitetsniveau, men alene afspejler en illu-
strativ isoleret virkning af færre personer på barsel.
Tabel 2
Illustrativt regneeksempel over virkningen af ændring i antal barselsdagpengemodtagere, 2025-2080
2025
Virkning ved fertilitet på 1,7,
mia. kr. efter skat og tilbageløb (2024-pl)
Primær saldo
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,7
1,1
1,1
2030
2035
2040
2050
2060
2070
2080
Virkning ved fertilitet på 1,5,
mia. kr. efter skat og tilbageløb (2024-pl)
Primær saldo
0,4
1,4
1,4
1,3
1,2
2,8
3,4
3,3
Anm.: Den anførte virkning på primær saldo tager udgangspunkt i de isolerede virkninger af et skøn for ændringen
i antal barselsdagpengemodtagere (som ikke er det samme som antal personer på barselsorlov) og beskæfti-
gelsen i det illustrative regnestykke.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister