Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2877808_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. juni 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 252 (Alm. del) af 8. maj
2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad effekten for uligheden ville være, såfremt man frem-
over ved beregning af satsreguleringsprocenten lægger den summariske gennem-
snitsløn til grund for beregning af den historiske lønudvikling frem for stigningen
beregnet med faste vægte? Såfremt det ikke er muligt at redegøre for effekten
fremadrettet, bedes ministeren oplyse, hvad effekten ville have været, såfremt den
ændrede beregning af satsreguleringsprocenten havde været gældende de seneste
10 år. I svaret bedes ministeren både opgøre effekten på uligheden ud fra Gini-
koefficienten samt P90/P10-målet.
Svar
Grundlaget for bl.a. satsreguleringsprocenten, tilpasningsprocenten og regule-
ringstallet er den beregnede lønudvikling på det private arbejdsmarked. Opgørel-
sesprincipperne for beregning af lønudviklingen afspejler et ønske om, at denne så
vidt muligt skal udtrykke lønstigningen for den enkelte ansatte. Derfor søges det i
opgørelsesprincipperne at korrigere for den del af en årlig lønstigning, der skyldes
forskydninger i strukturen på arbejdsmarkedet. Således opgøres lønstigningen for
identiske virksomheder og for et fastholdt forhold mellem arbejdere og funktio-
nærer.
Der er til svaret taget udgangspunkt en opgørelse af betydningen af, hvis der over
den seneste 10-årige periode ikke havde været anvendt et fast forhold (faste vægte)
mellem arbejdere og funktionærer i opgørelsen af den lønstigning, der ligger til
grund for satsreguleringsprocenten mv.
Efter gældende regler kan der samlet set over perioden opgøres en stigning i løn-
nen på 23,9 pct. Var der i opgørelsen i stedet anvendt et gennemsnit uden faste
vægte ville den opgjorte samlede stigning i lønnen over perioden have udgjort 23,6
pct. Udviklingen i andelen af arbejdere og funktionærer på det private arbejdsmar-
ked har således over den betragtede periode isoleret set trukket i retning af 0,3
pct.-point lavere opgjort lønstigning,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm. om, hvad effekten for uligheden ville være, såfremt man fremover ved beregning af satsreguleringsprocenten lægger den summariske gennemsnitsløn til grund for beregning af den historiske lønudvikling frem for stigningen beregnet med faste vægte mv.
2877808_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Lønudvikling, tilpasningsprocent, satstilpasningsprocent, satsreguleringsprocent og reguleringstal
efter gældende regler og uden forudsætning om faste vægte gennem de seneste 10 år, 2015-24
Samlet
over
perioden
23,9
23,6
-0,3
2015
Lønudvikling
Gældende
Uden faste vægte
Forskel,
pct.-point
Tilpasningsprocent
Gældende
Uden faste vægte
Forskel,
pct.-point
Satstilpasningsprocent
Gældende
Uden faste vægte
Forskel,
pct.-point
Satsreguleringsprocent
Gældende
Uden faste vægte
Forskel,
pct.-point
Reguleringsprocent
Gældende
Uden faste vægte
1,5
1,4
-0,1
0,0
0,0
0,0
-0,5
-0,6
-0,1
1,5
1,4
-0,1
2016
2017
2018
2019
2020
Pct.
2021
2022
2023
2024
1,4
1,2
-0,2
2,2
1,9
-0,3
2,2
2,2
0,0
2,2
2,2
0,0
2,2
2,1
-0,1
Pct.
2,3
2,2
-0,1
1,2
1,6
0,4
3,0
3,0
0,0
3,5
3,6
0,1
-0,6
-0,8
-0,2
0,2
-0,1
-0,3
0,2
0,2
0,0
0,2
0,2
0,0
0,2
0,1
-0,1
Pct.
0,3
0,2
-0,1
-0,8
-0,4
0,4
1,0
1,0
0,0
1,5
1,6
0,1
1,7
1,4
-0,3
0,0
0,0
0,0
0,2
0,0
-0,2
0,2
0,2
0,0
0,2
0,2
0,0
0,2
0,1
-0,1
Pct.
0,3
0,2
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,3
0,3
0,0
0,3
0,3
0,0
1,7
1,3
-0,4
1,4
1,2
-0,2
2,0
1,9
-0,1
2,0
2,0
0,0
2,0
2,0
0,0
2,0
2,0
0,0
2,0
2,0
0,0
1,2
1,6
0,4
2,7
2,7
0,0
3,2
3,3
0,1
21,9
22,0
0,1
Pct.
23,9
23,5
Indeks, (2010=100)
103,3 104,7 107,0 109,4 111,8 114,3 116,9 118,3 121,8 126,1
103,2 104,4 106,4 108,7 111,1 113,4 115,9 117,8 121,3 125,7
Kilde: Egne beregninger på basis af grundlaget for opgørelse af den årlige satsreguleringsprocent.
Tilpasningsprocenten, som siden 2020 har været grundlaget for regulering af ho-
vedparten af indkomstoverførslerne, er defineret ved lønudviklingen minus 2,0.
Denne er således også 0,3 pct.-point lavere over perioden, hvis der ses bort fra
reglen om faste vægte i beregningen.
Frem til og med 2019 var satsreguleringsprocenten grundlaget for regulering af
indkomstoverførslerne. Satsreguleringsprocenten er givet ved den opgjorte løn-
stigning minus en satstilpasningsprocent (et fradrag til satspuljen) på op til 0,3
pct.-point, hvis lønstigningen overstiger 2,0 pct. Med gældende opgørelsesmeto-
der var der fradrag til satspuljen på 0,2 pct.-point i årene 2017, 2018 og 2019.
Uden anvendelse af faste vægte i opgørelsen af den årlige lønstigning, havde der
ikke været et fradrag til satspuljen i 2017. En del af virkningen af at regne med fa-
ste vægte er således udmøntet i midler til satspuljen, hvorfor den fulde virkning
ikke slår fuldt igennem på reguleringen af overførslerne mv.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm. om, hvad effekten for uligheden ville være, såfremt man fremover ved beregning af satsreguleringsprocenten lægger den summariske gennemsnitsløn til grund for beregning af den historiske lønudvikling frem for stigningen beregnet med faste vægte mv.
2877808_0003.png
Side 3 af 5
Fra 2020 og frem opgøres der fortsat et fradrag i satsreguleringsprocenten sva-
rende til det tidligere fradrag til satspuljen
1
, men langt hovedparten af indkomst-
overførslerne overgik samtidig til at blive reguleret med udgangspunkt i tilpas-
ningsprocenten. Før fradrag for mindreregulering reguleres satserne for folkepen-
sion således med 2,0 plus tilpasningsprocenten, mens indkomstoverførsler omfat-
tet af den obligatoriske pensionsopsparing for overførselsmodtagere
2
reguleres
med 1,7 plus tilpasningsprocenten.
Det indebærer, at selvom satsreguleringsprocenten ville have været 0,1 pct.-point
højere over perioden, hvis ikke der var anvendt faste vægte i opgørelsen af den år-
lige lønstigning, så er den samlede regulering af langt hovedparten af indkomst-
overførslerne 0,1 pct.
lavere,
hvis der ikke anvendes faste vægte,
jf. tabel 2.
Det skyl-
des, at halvdelen af virkningen på satstilpasningsprocenten over perioden kan hen-
føres til perioden efter 2020, hvor den ikke har betydning for regulering af de
nævnte overførsler.
Tabel 2
Samlet reguleringsprocent for forskellige typer af overførselsindkomst i perioden fra 2014 til 2024
Gældende
Pct.
Fuld folkepension
- Heraf grundbeløb
Overførsler omfattet af obligatorisk pensionsopsparing
SHO-ydelse
SU
Øvrige
23,4
16,8
15,3
15,3
16,4
15,8
23,3
16,7
15,2
15,2
16,5
15,9
Uden faste
vægte
Forskel
Pct.-point
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,1
0,1
Anm.: Opgjort inkl. virkning af afdæmpet regulering, men ekskl. diskretionære ændringer af betydning for
ydelsesniveauet. Den højere regulering af fuld folkepension end reguleringen af grundbeløbet afspejler, at
pensionstillægget øges svarende til værdien af den afdæmpede regulering af grundbeløb og pensionstillæg
således at folkepensionister med fuldt pensionstillæg er friholdt for den afdæmpede regulering. For SU er
den afdæmpede regulering fremrykket 2 år og følger i årene fra 2015 til 2021 satsreguleringsprocenten minus
0,75, hvorefter den reguleres med 2,0 plus tilpasningsprocenten. Regulering af overførsler omfattet af den
obligatoriske pensionsopsparing skal ses i sammenhæng med, at denne er opgjort ekskl. det bidrag staten
indbetaler til en pensionsordning for den enkelte.
Kilde: Egne beregninger.
Det skal bemærkes, at principperne anvendt i lov om en satsreguleringsprocent
ikke kun har betydning for regulering af indkomstoverførsler. Således er den så-
kaldte reguleringsprocent baseret på den opgjorte stigning i lønnen som følger af
loven om en satsreguleringsprocent. Et skift fra faste vægte til en gennemsnitlig
Dvs. på 0,3 pct.-point, hvis lønstigningen er 2,3 pct. eller højere, 0,2 pct.-point, hvis lønstigningen er 2,2
pct., 0,1 pct.-point, hvis lønstigningen er 2,1 pct. og 0,0 pct.-point, hvis lønstigningen er 2,0 pct. eller lavere.
2
Herunder arbejdsløshedsdagpenge, barselsdagpenge, efterløn, feriedagpenge, fleksydelse, førtidspension,
kontanthjælp, uddannelseshjælp, flekslønstilskud ressourceforløbsydelse, statens voksenuddannelsesstøtte,
sygedagpenge, seniorpension og tidlige pension.
1
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm. om, hvad effekten for uligheden ville være, såfremt man fremover ved beregning af satsreguleringsprocenten lægger den summariske gennemsnitsløn til grund for beregning af den historiske lønudvikling frem for stigningen beregnet med faste vægte mv.
2877808_0004.png
Side 4 af 5
stigning i årslønnen uden anvendelse af faste vægte vil således også påvirke regule-
ring af beløbsgrænserne for den personlige indkomstbeskatning.
Med gældende regler udgør reguleringstallet 126,1 i 2024. Var der over den sene-
ste 10-årsperiode ikke anvendt faste vægte i opgørelsen af lønstigningen, ville re-
guleringstallet have været 125,7 i 2024. Det svarer til, at fx personfradraget havde
været 200 kr. lavere, mens topskattegrænsen havde været 900 kr. lavere. En situa-
tion, hvor der over den seneste 10-årige periode var set bort fra reglen om faste
vægte i opgørelsen af den årlige lønstigning, ville således ikke blot give anledning
til lidt lavere regulering af indkomstoverførslerne, men også en højere indkomst-
beskatning.
Virkningen på regulering af indkomstoverførsler og beløbsgrænser af anvendelsen
af faste vægte i opgørelsen af den årlige lønstigning afhænger selvsagt at den be-
tragtede periode og det må forventes, at der fremadrettet også vil være perioder,
hvor det at se bort fra faste vægte i beregningen, vil trække i modsat retning.
Det vurderes ikke muligt at foretage en detaljeret opgørelse af de samlede forde-
lingsvirkninger, idet der i en sådan opgørelse er rigtig mange forhold, der ville
skulle tages højde for, herunder afrundingsregler for de enkelte ydelsessatser, af-
ledte virkninger på fradragsgrænser for de enkelte ydelser samt områder uden for
skatte- og overførselsområdet, som også kan være påvirket. Det gælder fx registre-
ringsafgiften.
I stedet er der foretaget en grov opgørelse af det, der vurderes at være de centrale
dele af opgørelsen. Foretages en simpel skalering af de udbetalte satsregulerede
ydelser i 2024 svarende til ændringen i reguleringen over perioden anført i tabel 2
ovenfor, skønnes befolkningens disponible indkomster at blive 820 mio. kr. la-
vere, svarende til en tilsvarende styrkelse af den offentlige saldo efter skat. Faldet i
disponibel indkomst fordeler sig således, at det svarer til en stigning i de opgjorte
indkomstforskelle på 0,03 pct.-point målt ved Gini-koefficienten og med 0,004
målt ved forholdet P90/P10,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Opgørelse af de umiddelbare virkninger i 2024 af ikke af anvende faste vægte i opgørelse af den
årlige lønstigning, som anvendes som grundlag for lov om en satsreguleringsprocent, i perioden
2015-24
Umiddelbar virkning
på offentlig saldo
Mio. kr.
Satsregulerede indkomstoverførsler efter skat
Boligstøtte
Regulering af progressionsgrænser i skattelovgivningen
Samlet
820
-40
620
1.400
Fordelingsvirkning
Gini
P90/P10
Pct.-point
0,03
0,00
0,00
0,03
0,004
0,000
0,000
0,004
Anm.: Opgørelsen omfatter alene de væsentligste virkninger. Der er ikke taget højde for afrundingsregler og
virkning på beløbsgrænser for de enkelte ydelser.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm. om, hvad effekten for uligheden ville være, såfremt man fremover ved beregning af satsreguleringsprocenten lægger den summariske gennemsnitsløn til grund for beregning af den historiske lønudvikling frem for stigningen beregnet med faste vægte mv.
Side 5 af 5
De lavere overførsler giver anledning til en øget boligstøtte. Derudover reguleres
beløbsgrænser i reglerne for boligydelse med 2,0+tilpasningsprocenten. Den la-
vere tilpasningsprocent i en situation, hvor der ikke anvendes faste vægte, trækker
i retning lavere boligydelse. Samlet set skønnes husholdningerne dog at skulle
modtage 40 mio. kr. mere i boligstøtte, hvis grundlaget for lønstigningerne i lov
om en satsreguleringsprocent var opgjort uden anvendelse af faste vægte.
Endelig vil den lavere reguleringsprocent som nævnt ovenfor give anledning til la-
vere beløbsgrænser i personbeskatningen. De lavere beløbsgrænser skønnes at af-
spejle sig i en stigning i personskatten på ca. 620 mio. kr. således, at hvis der var
set bort fra faste vægte over de seneste 10 år, ville det samlet set have svækket be-
folkningens disponible indkomster med 1,4 mia. kr. og ført til et tilsvarende umid-
delbart merprovenu for det offentlige.
Da fordelingsvirkningen fra ændringer i boligstøtten og fra de lavere beløbsgræn-
ser i personbeskatningen er relativt beskeden, kan der opgøres en samlet virkning
på indkomstforskellene svarende til en stigning på 0,03 pct.-point målt ved Gini-
koefficienten hhv. 0,004 målt ved forholdet P90/P10.
Det skal endnu en gang understreges, at opgørelsen er forbundet med betydelig
usikkerhed og ikke rummer alle elementer, der kan være påvirket af ændringer i
grundlaget for den opgjorte lønstigning i lov om en satsreguleringsprocent, samt
at virkningen af faste vægte over den seneste 10-årige periode ikke nødvendigvis
siger noget om virkningen fremadrettet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister