Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. maj 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 248 (Alm. del) af 3. maj
2024 stillet efter ønske fra Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvilke ministre der har beføjelse til at forhandle og tage
beslutning om tildeling af midler til reserver og puljer på finansloven? Hertil øn-
skes en konkret gennemgang af hver enkelt reserve og pulje i årene 2024-2027 af-
sat på finansloven 2024, herunder med angivelse af det respektive ministeriums
ansvar og kompetencer i forhandlingsprocessen, formålet med reserven eller pul-
jen, og den procentvise del af reserven eller puljen, der allerede er aftalt udmøntet.
Svar
Det er finansministeren, der fremsætter regeringens finanslovforslag samt de ef-
terfølgende ændringsforslag. Den endelige finanslov vedtages af Folketinget og in-
deholder de bevillinger, der er grundlaget for, at staten kan afholde udgifter og
modtage indtægter, herunder til puljer og reserver.
Finansloven afspejler både de dispositioner, som er aftalt i aftalen om finansloven,
og de bevillingsmæssige konsekvenser af tiltag og politiske aftaler, som ikke di-
rekte har været genstand for forhandlingerne om finansloven. Det kan således i
politiske aftaler, som er forhandlet af regeringens øvrige ministre, være aftalt, at
der afsættes en eller flere puljer og reserver.
Dertil kan der inden for de gældende bevillingsregler i det igangværende finansår
afsættes ny bevilling til reserver og puljer, der ikke er opført på finansloven. Dette
kan bl.a. ske som følge af politiske aftaler. Der kan ligeledes i løbet af finansåret
indgås aftale om udmøntning af eksisterende puljer og reserver eller ompriorite-
ring af bevillinger mhp. oprettelsen af nye puljer og reserver. Forhandlinger
herom kan både forestås af finansministeren og af andre ministre.
De bevillingsmæssige konsekvenser af nye politiske aftaler med virkning i finans-
året optages på forslag til lov om tillægsbevilling og vil typisk forinden have været
forelagt Folketinget i form af aktstykker, som behandles i Folketingets Finansud-
valg, eller ny lovgivning.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 249: MFU spm. om, hvem der har beføjelse til at beslutte og etablere oprettelsen af nye puljer og reserver på finansloven, og hvilke procedurer der er på plads for at initiere og godkende sådanne tiltag mv.
Side 2 af 3
Oversigt over reserver på finansloven for 2024
Der er udarbejdet en oversigt på underkontoniveau over reserver på finansloven
for 2024, hvor der er budgetteret mere end 0,0 mio. kr. i et eller flere år i perioden
2024-2027,
jf. bilag 1.
Reserver er til brug for svaret afgrænset til bevillinger, som er
indarbejdet på standardkonto 49 (reserver og budgetregulering). Det bemærkes, at
der er tale om en teknisk opgørelse af reserver på ministerområderne, hvormed
der kan forekomme afvigelser mellem finansloven og vedlagte oversigt, såfremt
der på nettoudgiftsbevillinger er indarbejdet bevilling på andre standardkonti på
de angivne underkonti. Der indgår således bl.a. reserver vedr. kommunalt lov- og
cirkulæreprogram, anlægsreserver mv.
Der kan således være afsat midler, der med andre afgrænsninger vil kunne vurde-
res at have hel eller delvis karakter af en reserve, som ikke fremgår af oversigten.
Det bemærkes, at oversigten baserer sig på den vedtagne finanslov for 2024. Så-
fremt der ved lovgivning eller aktstykke er oprettet nye reserver i løbet af finans-
året, vil disse ikke fremgå af oversigten.
Oversigt over puljer på finansloven for 2024
Der er ligeledes udarbejdet en samlet oversigt på underkontoniveau over puljer på
finanslov for 2024, hvor der er budgetteret mere end 0,0 mio. kr. i et eller flere år i
perioden 2024-2027,
jf. bilag 2.
Det bemærkes, at der ikke findes en entydig definition af en pulje i statsbudgettet.
På den baggrund er der i oversigten alene angivet afsatte midler, hvor
”pulje” ind-
går i beskrivelsen i enten hovedkontoens eller underkontoens navn. Såfremt
”pulje” indgår i hovedkontoens navn er samtlige dertilhørende underkonti opført.
Såfremt ”pulje” ikke indgår i hovedkontoens
navn, er der kun opført underkonti,
hvor ordet
”pulje” fremgår af underkontoens navn.
Der kan således være afsat midler, der med andre afgrænsninger vil kunne vurde-
res at have hel eller delvis karakter af en pulje, som ikke fremgår af oversigten.
Det bemærkes, at oversigten baserer sig på den vedtagne finanslov for 2024. Så-
fremt der ved lovgivning eller aktstykke er oprettet nye puljer i løbet af finansåret,
vil disse ikke fremgå af oversigten.
Der er er tale om en teknisk opgørelse af puljer på ministerområderne. Der indgår
således bl.a. risikopuljer, tilskud og reserver. Det bemærkes endvidere, at de to
oversigter angivet i bilag 1 og bilag 2 ikke er gensidigt udelukkende, hvorfor en-
kelte konti vil fremgå af begge oversigter. Det vil fx gøre sig gældende i tilfælde,
hvor en konto med ”pulje” i
navnet er indarbejdet på standardkonto 49 (reserver
og budgetregulering).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 249: MFU spm. om, hvem der har beføjelse til at beslutte og etablere oprettelsen af nye puljer og reserver på finansloven, og hvilke procedurer der er på plads for at initiere og godkende sådanne tiltag mv.
Side 3 af 3
Formål og ophæng
Formålet med de enkelte bevillinger på finansloven, herunder puljer og reserver,
vil i al væsentlighed fremgå af anmærkningsteksten under de hovedkonti og un-
derkonti, hvor midlerne er placeret.
Det er som det klare udgangspunkt de enkelte ministre, der er ansvarlige for de
bevillinger, som med finansloven er givet til ministerområderne. Det gælder også
stillingtagen til udmøntning, herunder tilrettelæggelsen af eventuelle forhandlings-
forløb herom. Såfremt der er ønske om uddybende beskrivelser af de enkelte op-
førte reserver eller puljer, henvises der til de ansvarlige ministre.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister