Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. maj 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 241 (Alm. del) af 23. maj
2024 stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at GrønREFORM kan anvendes af centraladministratio-
nen, herunder i svar på udvalgsspørgsmål fra Folketinget, til at estimere miljø- og
klimaeffekter og vurdere de erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser af
miljø-, energi- og klimapolitiske tiltag på landbrugsområdet som f.eks. effekten af
en drivhusgasafgift på udledningerne fra landbruget?
Svar
GrønREFORM har været anvendt til at udregne effekterne af en CO
2
e-afgift på
landbruget i ekspertgruppen for en Grøn skattereforms endelige rapport. Senest
er modellen opdateret til Klimastatus og -fremskrivning 2024, herunder ikke
mindst Klimafremskrivningens landbrugsdel. Den opdaterede model vil kunne an-
vendes i sekretariatsbetjeningen af Grøn trepart, som aktuelt drøfter anbefalin-
gerne fra Ekspertgruppen for en Grøn skattereform, herunder ift. en klimaafgift
på landbruget. Yderligere vil modellen, såfremt det ønskes, også kunne bruges til
at regne på justeringer af ekspertgruppens modeller i regi af treparten.
I forbindelse med sekretariatsbetjeningen af arbejdet i ekspertgruppen for en grøn
skattereform har fokus i udviklingen og konsolideringen af den nye klimaøkono-
miske model, GrønREFORM, de seneste år i høj grad været på modellens bereg-
ninger på landbrugsområdet, således at modellen kan anvendes til fx at kvantifi-
cere effekten af en CO
2
e-afgift på landbrugets udledninger.
Fsva. miljøeffekter er GrønREFORM en makromodel, hvorfor modellen er veleg-
net til at udregne aggregerede effekter fremfor lokale og geografisk bestemte ef-
fekter. Da mange miljøeffekter er geografisk afhængige, vil GrønREFORM alene
ikke være velegnet til at belyse disse effekter. Disse effekter bør i stedet belyses i et
mere sektorspecifikke regnesetup. GrønREFORM vil dog i nogle tilfælde kunne
bidrage med at kvantificere de sektorspecifikke regnesetup ved fx at levere input
om et tiltags aggregerede effekter i de tilfælde, hvor det vurderes at være relevant.
Der findes i dag allerede en række sektorspecifikke ekspertvurderinger og regne-
setup i ministerierne, som anvendes til at beregne de energi-, klima- og miljømæs-
sige konsekvenser af politiske tiltag. Formålet med GrønREFORM er således at
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K