Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. maj 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 225 (Alm. del) af 24. april
2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenu- og arbejdsudbudseffekter af henholdsvis at hæve
seniorpensionsydelsen med henholdsvis 1.000 kr., 2.000 kr. eller 3.000 kr. måned-
ligt eller sænke seniorpensionsydelsen med henholdsvis 1.000 kr., 2.000 kr., eller
3.000 kr. månedligt?
Svar
Den månedlige seniorpensionsydelse udgør i 2024 op til 20.370 kr. for enlige og
op til 17.315 kr. for gifte og samlevende. Det lægges til grund, at de skitserede
ydelsesændringer vil gælde både enlig og par, således at en satsreduktion på 1.000
kr. vil medføre, at enlige vil kunne modtage op til hhv. 19.370 kr., mens gifte og
samlevende vil kunne modtage op til 16.315 kr. Ydelsesniveauet og modregnings-
reglerne i seniorpension følger reglerne for førtidspension, og der er således efter
gældende regler ikke økonomisk incitament til at komme på den ene ordning frem
for den anden.
Hvis ydelsen i seniorpension sænkes, vil der blive indført et økonomisk incitament
til først at søge om tilkendelse af førtidspension. Det kan medføre større admini-
strationsomkostninger for det offentlige og besvær for den enkelte, idet visitati-
onskriterierne for førtidspension er mere omfattende end for seniorpension, og da
et antal personer vil ende med at skulle igennem to tilkendelsesforløb. Der er i op-
gørelserne nedenfor ikke taget højde for afledte virkninger på de offentlige udgif-
ter til administration af ordningerne af, at nogle vil skulle igennem to forløb.
Tilsvarende vil en forhøjelse af seniorpensionsydelsen indebære et øget økono-
misk incitament til komme på seniorpension frem for førtidspension. Da senior-
pensionsydelsen allerede efter gældende regler er på niveau de højeste overførsels-
indkomster, herunder den maksimale dagpengesats, vil en forhøjelse gøre senior-
pensionsydelsen til den højeste indkomsterstattende ydelse. Det kan ikke blot bi-
drage til at flere fra andre overførselsindkomster vil søge mod seniorpension, men
også til, at en del beskæftigede vil kunne observere et ydelsesniveau, der ikke ligger
nær så langt under deres lønniveau.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K