Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2863711_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. december 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 50 (Alm. del) af 9.
november 2023 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en tabel, der viser initiativerne i og finansieringen af re-
geringens 2030-plan
”DK2030 – Danmark rustet til fremtiden”, november 2023,
herunder redegøre for brugen af råderum (opgjort i forhold til 2023 som det er til-
fældet i den publicerede rapport) og en forklaring på den (tilsyneladende) diffe-
rence mellem råderummet og brugen af råderummet?
Svar
Der henvises indledningsvist til det offentliggjorte faktaark
Centrale prioriteringer
frem mod 2030
www.fm.dk.
Her indgår en tabel, hvoraf det blandt andet frem-
går, at regeringen vil prioritere 19 mia. kr. til at dække væksten i det demografiske
træk frem mod 2030 og gennemføre yderligere løft af velfærdsområdet på 12¾
mia. kr. Herudover fremgår en lang række centrale prioriteringer til blandt andet
løft af forsvarsudgifterne til 2 pct. af BNP, personskattereformen, løft af løn- og
arbejdsvilkår for medarbejdere i den offentlige velfærdssektor, yderligere løft af
offentlig velfærd og grøn omstilling samt til løft af Ukrainefond, iværksætterstra-
tegi mv.
En udfoldet opgørelse af det samlede prioriteringsrum efter regeringens reform-
program samt regeringens prioriteringer
inklusiv regeringens efterfølgende ud-
spil
Vejen til grøn luftfart
samt beregningstekniske forudsætninger om en kommende
SU-reform med afsæt i regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark
fremgår af tabel
1.
Som det fremgår af 2030-planen vil regeringen derudover nytænke og prioritere i
erhvervsstøtten, så den understøtter danske virksomheder og det danske samfund
bedst muligt. Regeringen ønsker at forbedre vilkårene ved generationsskifte for fa-
milieejede virksomheder og vil derfor prioritere en nedsættelse af satsen for bo-
og gaveafgiften. Regeringen vil endvidere prioritere et forhøjet fradrag for virk-
somhedernes udgifter til forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad der er tilbage af udisponeret råderum frem mod år 2030
2863711_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Prioriteringsrummet med regeringens 2030-plan og de politiske prioriteringer frem mod 2030
2030
Mia. kr. (2023-priser)
Prioriteringsrum i alt
Det finanspolitiske råderum ved regeringens tiltrædelse
Forøgelse af det finanspolitiske råderum i KP23 samt den mellemfristede fremskrivning fra august 2023
(ekskl. gennemførte tiltag fra reformprogrammet mv.)
Reformprogrammet
- Afskaffelse af en helligdag
- Reform af universitetsuddannelser
- SU-reform (beregningsteknisk forudsætning på baggrund af regeringsgrundlaget)
1)
- Reform af beskæftigelsesindsatsen
Øvrige finansieringstiltag
- Tiltag på tilbagetrækningsområdet
2)
- Ikke-udmøntet finansiering fra Aftale om Vinterhjælp, september 2022
Forudsatte besparelser på administration i kommuner og regioner til finansiering af ramme løn og arbejds-
vilkår i den offentlige sektor
3)
Grøn flyafgift
4)
Omlægning af understøttende undervisning
5)
Prioriteringer i alt
Basisløft af velfærden
Forsvar og sikkerhed - Opfyldelse af 2 pct.-målsætningen i 2030
Løft af Ukrainefonden og forsvarsudgifter i 2025-2029 - Opfyldelse af 2 pct.-målsætningen i 2025-2029
(rentevirkning i 2030)
Grønt råderum (ved regeringens tiltrædelse)
Tryghed og udvikling af velfærden
Ny ramme til grøn omstilling og velfærd
Ramme til løn og arbejdsvilkår i den offentlige sektor
Person- og erhvervsskat
- Personskattereform
- Annullering af indførelse af lagerbeskatning
- Bedre vilkår ved generationsskifte i virksomheder
Iværksætterstrategi
Grøn indenrigsluftfart, herunder tiltag for lufthavne mv., og forhøjelse af den supplerede pensionsydelse
4)
Omprioritering af midler på folkeskoleområdet mv. (Kvalitetsprogram for folkeskole)
5)
Finanspolitikken i 2024 og reserve på godt 6 mia. kr. til uforudsete behov mv.
6)
80¼
48
15
1�½
3
�½
3
80¼
19
15
1
2�½
12¾
3
8�½
1
¾
1
10¼
Anm.: Prioriteringerne er anført med udgangspunkt i 2023 og bevillingsløft i 2024 indgår dermed som en del af de
viste løft frem mod 2030. Udgifterne til forsvar og sikkerhed afspejler sammen med en beregningsteknisk
reservation under den offentlige investeringsramme på 3¾ mia. kr. den økonomiske ramme i forsvarsforliget
fra juni 2023.
1):
I opgørelsen i 2030-planen er der til illustration taget afsæt i, at det på videregående uddannelser fremover
alene bliver muligt at modtage SU til normeret studietid, have en maksimal SU-klipramme på 58 klip og mu-
ligheden for SU-slutlån udvides,
jf. regeringsgrundlaget.
Det bemærkes, at der lægges op til, at den kommende
SU-reform skal indeholde dispensationsmuligheder mv.,
jf.
Forslag til SU-reform på www.ufm.dk.
Virkningen
inkluderer krydseffekter med den aftalte reform af universitetsuddannelser.
2):
Den tidligere aftalte lempelse af arbejdsevnekravet i seniorpensionsordningen fra maksimalt 15 til maksimalt
18 timer pr. uge fra 2024 og frem,
jf. Aftale om en ny ret til tidlig pension,
gennemføres ikke.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad der er tilbage af udisponeret råderum frem mod år 2030
Side 3 af 3
3):
I forbindelse med ØA24 er der aftalt administrationsbesparelser på 1 mia. kr. Det resterende 2 mia. kr.
forudsættes aftalt i forbindelse med de løbende økonomiaftaler med kommuner og regioner.
4):
Afspejler regeringens udspil
Vejen til grøn luftfart,
november 2023.
5):
Afspejler prioriteringen af de frigjorte midler fra understøttende undervisning, jf. regeringens udspil
Forberedt
på fremtiden II: Frihed og fordybelse,
oktober 2023, hvor yderligere detaljer om udspillets økonomi fremgår. Det
bemærkes, at der i tabellen er anført provenuvirkninger opgjort i 2023-priser.
6):
De finanspolitiske prioriteringer for 2024 tager afsæt i de indgåede økonomiaftaler med kommuner og
regioner for 2024 og finanslovforslaget for 2024 inkl. afsatte reserver mv.
Kilde:
DK2030
Danmark rustet til fremtiden,
november 2023 og egne beregninger.
Det bemærkes, at siden offentliggørelsen af 2030-planen har regeringen på linje
med ovenstående indgået en trepartsaftale om at afsætte en ekstraordinær ramme
til løn og arbejdsvilkår i den offentlige sektor på 3 mia. kr. fra 2026 og frem. Til-
svarende har regeringen også indgået en aftale om en reform af personskat, der
indfases fra 2025. Aftalen medfører fuldt indfaset et finansieringsbehov efter tilba-
geløb og adfærd på ca. 6¾ mia. kr., som det også var forudsat i 2030-planen. En-
deligt er der også indgået en politisk aftale om indførelsen af en grøn flyafgift samt
udmøntningen af provenuet på 1¼ mia. kr. til grøn indenrigsluftfart mv. og for-
højelse af den supplerende pensionsydelse.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister