Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2859598_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. maj 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 203 (Alm. del) af 9. april
2024 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan ministeriets skøn over brugen af hhv. tidlig pen-
sion, seniorpension og efterløn har ændret sig fra Konvergensprogram 2022 til
den seneste opgørelse? I tillæg hertil ønskes det oplyst, hvor meget ændringerne
hver for sig og samlet set
har påvirket de offentlige finanser, herunder råderum-
met.
Svar
Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet opdaterer og efterser løbende frem-
skrivninger og regnemetoder. Som led i dette arbejde blev fremskrivningen af de
førtidige tilbagetrækningsordninger senest opdateret i forbindelse med
2030-plan-
forløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023. Den opdaterede fremskrivning
medførte en nedjustering af aktivitetsskønnene for tidlig pension og efterløn i
2030, samt en opjustering af aktivitetsskønnet for seniorpension,
jf. Opdateret frem-
skrivning af tilbagetrækning før folkepensionsalderen
august 2023.
Den samlede aktivitet på tidlig pension, seniorpension og efterløn skønnes aktuelt
at være ca. 55.300 helårspersoner i 2030, hvilket er ca. 10.400 lavere end skønnet
med
Danmarks Konvergensprogram 2022, jf. tabel 1.
Nedjusteringen skyldes hovedsa-
geligt, at aktivitetsskønnet for efterløn er nedjusteret med ca. 15.700 helårsperso-
ner. Samtidig er aktivitetsskønnet for seniorpension opjusteret med 8.100 helårs-
personer, og for tidlig pension er det nedjusteret med 2.800 helårspersoner.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, hvordan ministeriets skøn over brugen af hhv. tidlig pension, seniorpension og efterløn har ændret sig fra Konvergensprogram 2022 til den seneste opgørelse
2859598_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Aktivitetsskøn for efterløn, tidlig pension og seniorpension i 2030, 1.000 helårspersoner
Konvergensprogram 2022
Samlet aktivitet
- heraf efterløn
- heraf tidlig pension
- heraf seniorpension
65,7
27,1
16,0
22,5
2030-planforløb, august 2023
55,3
11,4
13,2
30,6
Forskel
-10,4
-15,7
-2,8
8,1
Anm.: Grundet afrunding summer aktiviteten på tidlig pension, efterløn og seniorpension ikke nødvendigvis til den
samlede aktivitet.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023,
Danmarks Konvergensprogram 2022,
maj 2022 og egne
beregninger.
Med afsæt i Finansministeriets gældende regneprincipper, afspejler det lavere antal
personer på de førtidige tilbagetrækningsordninger sig i en stigning i den struktu-
relle beskæftigelse på godt 11.400 fuldtidspersoner i 2030. Det skal blandt andet
ses i lyset af, at en stor del af den forudsatte lavere aktivitet på efterløn skønnes at
modsvares af en stigning i beskæftigelse,
jf. Opdateret fremskrivning af tilbagetrækning
før folkepensionsalderen
august 2023.
I fremskrivningen medfører en højere beskæftigelse større skatteindtægter, mens
en lavere aktivitet på ordningerne medfører lavere offentlige udgifter til indkomst-
overførsler. Samlet set skønnes en ændring i aktiviteten på de førtidige tilbage-
trækningsordninger
svarende til ændringen på 10.400 helårspersoner
at være
forbundet med en saldoforbedring på ca. 5¼ mia. kr. i 2030 opgjort i 2024-niveau.
Det vurderes ikke umiddelbart muligt at opdele virkningen på de offentlige finan-
ser på isolerede virkninger af ændrede skøn for hver ordning. Det skyldes, at æn-
dringerne af den skønnede brug af ordningerne ikke kan betragtes isoleret, da der
er væsentlige overlap mellem ordningerne og ændringen af skønnet for én ordning
har indvirkning på skønnene for de andre ordninger. Eksempelvis skal nedjuste-
ringen af aktivitetsskønnene for efterløn og tidlig pension blandt andet ses i sam-
menhæng med, at tilgangen til seniorpension har været større end skønnet ved se-
niorpensionsordningens indførsel.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister