Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2858394_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. april 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 191 (Alm. del) af 3. april
2024 stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en ny besvarelse af FIU alm. del - spørgsmål 151 frem-
sendt med udgangspunkt i beskæftigelsesministerens opgørelse i svar på BEU alm.
del - spørgsmål 103 (folketingsåret 2022-23, 2 samling) (eller en opdateret opgø-
relse)? Ministeren bedes samtidig redegøre for de korte og langsigtede fordele og
ulemper ved indførelse af forsørgertillæg til pensionister f.eks. omkring sundhed,
sociale forhold, opsparing m.v., når de berørte familiers socialøkonomiske forhold
ændres i såvel positiv som negativ retning.
Svar
Til besvarelsen af spørgsmålet er der anvendt de samme principper for opgørelsen
af pensionister med egne hjemmeboende børn, som ligger til grund for opgørel-
sen i besvarelsen af BEU (Alm. del) spm. 103 (folketingsåret 2022-23, 2. samling).
Dvs. folkepensionister, førtidspensionister og seniorpensionister med egne hjem-
meboende børn under 18 år.
Der er anvendt de samme antagelser i forhold til udformningen af forsørgertillæg-
get til pensionister, som der blev anvendt i besvarelsen af FIU (Alm. del) spm.
151. Det er således lagt til grund, at pensionister, der er gift eller samlevende, kun
kan modtage halvdelen af forsørgertillægget, hvilket betyder, at to pensionister,
som er gift/samlevende samlet set vil modtage det samme som en enlig pensio-
nist. Tillægget antages at være indkomstuafhængigt. Brøkpensionister antages at
kunne modtage samme andel af forsørgertillægget, som de modtager af folkepen-
sionsydelserne, førtidspensionsydelserne eller seniorpensionsydelsen. Størrelsen
på forsørgertillægget er sat til 4.056 kr. pr. måned (2024-niveau), som svarer til
den merydelse kontanthjælpsmodtagere, som er fyldt 30, får når de er forsørgere.
Det skønnes, at et månedligt skattepligtigt forsørgertillæg til pensionister på 4.056
kr., vil indebære en svækkelse af den offentlige saldo med ca. 495 mio. kr. efter
skat og tilbageløb (2024-niveau),
jf. tabel 1.
Den opgjorte virkning er eksklusiv
eventuelle afledte arbejdsudbudsvirkninger.
Tillægget vurderes at trække i retning af lidt lavere indkomstforskelle. Virkningen
på indkomstfordelingen målt ved Gini-koefficienten er opgjort til -0,04 pct.-point.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: MFU spm. om de korte og langsigtede fordele og ulemper ved indførelse af forsørgertillæg til pensionister
2858394_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser ved indførelse af et forsørgertillæg til folke-, førtids- og
seniorpensionister
Forsørger tillæg på 4.056 kr. pr. måned
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbar udgift
Saldosvækkelse efter skat og tilbageløb
1.021
495
Pct. point
Virkningen på indkomstfordeling målt ved Gini-koefficienten
-0,04
Anm.: Saldosvækkelsen er opgjort med udgangspunkt i befolkningssammensætningen i 2022, mens
fordelingsvirkningen er opgjort med udgangspunkt i befolkningssammensætningen i 2020.
Kilde: Egne beregninger på basis af registerdata fra Danmarks Statistik.
Finansministeriet har ikke umiddelbart et grundlag for at vurdere de eventuelle af-
ledte virkninger af et forsørgertillæg til pensionister på fx sundhed eller sociale
forhold. Det kan bemærkes, at pensionister med hjemmeboende børn under 18 år
også vil være berettiget til børne- og ungeydelsen, og i nogle tilfælde også børnetil-
skud.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister