Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2876607_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. maj 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 170 (alm. del) af 12.
marts 2024
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad de mange administrativt ansatte, der blev hyret i
forbindelse med corona-håndteringen, laver i dag, når det tilsyneladende forholder
sig sådan, at den administrative oprustning, der fandt sted under corona ikke er
blevet efterfulgt af tilsvarende nedskæringer i tiden efter?
Svar
Der foreligger ikke en entydig eller fyldestgørende metode til afgrænsning af admi-
nistrative udgifter i staten, jf. også svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 319 (alm.
del) af 17. august 2020, spørgsmål nr. 131 (alm. del) af 28. februar 2023 samt
spørgsmål nr. 78 (alm. del) af 29. november 2023.
Finansministeriet har i ovennævnte opgørelser anvendt en afgrænsning af admini-
strative årsværk og ledere i staten på baggrund af statslige institutioners registre-
ring af medarbejderes primære arbejdsfunktion (DISCO). Der er med denne af-
grænsning opgjort en stigning på ca. 12.400 administrativt ansatte og ledere i sta-
ten i perioden 2019-2023. Opgørelsen er forbundet med usikkerhed samt forbe-
hold vedrørende afgrænsningen af administrative funktioner mv.
Det er ikke muligt på baggrund af centrale registre at opgøre, hvor mange af disse
administrativt ansatte, der specifikt har varetaget covid-19-relaterede opgaver over
perioden. Det skyldes, at der ikke foretages en registrering heraf i centrale registre.
Udviklingen i administrativt ansatte og ledere kan i stedet opgøres på ministerom-
råde- eller institutionsniveau. Der har bl.a. været en generel stigning på Skattemini-
steriets og Justitsministeriets område, jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 78
(alm. del) af 29. november 2023.
Der har dertil været en stigning på Indenrigs- og Sundhedsministeriets område i
årene efter 2019. Det bemærkes dog, at væksten ikke nødvendigvis udelukkende
kan tilskrives covid-19-relaterede opgaver.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 170: MFU spm. om, hvad de mange administrativt ansatte, der blev hyret i forbindelse med corona-håndteringen, laver i dag, når det tilsyneladende forholder sig sådan, at den administrative oprustning, der fandt sted under corona ikke er blevet efterfulgt af tilsvarende nedskæringer i tiden efter?
Side 2 af 2
Som finansminister er jeg stolt af den store indsats, vores statslige myndigheder
ydede under covid-19-krisen i tæt samarbejde med kommuner, regioner og den
private sektor. Det var helt afgørende for covid-19-håndteringen, at vi handlede
resolut og tilførte de nødvendige ansatte og ressourcer.
Jeg er samtidig optaget af at lægge låg på den generelle opdrift i antallet af admini-
strativt ansatte og ledere i staten de senere år. På tværs af områder skal den stats-
lige sektor være effektiv, og der skal ikke være flere ansatte end nødvendigt.
Derfor er jeg også optaget af, at antallet af ansatte normaliseres på et hensigts-
mæssigt fremadrettet niveau, i takt med at de covid-19-relaterede opgaver bortfal-
der. Det er en af årsagerne til, at regeringen i 2024 blandt andet har igangsat en
budgetanalyse af Indenrigs- og Sundhedsministeriets koncern. Regeringen vil på
baggrund af analysen tage stilling til eventuelle tilpasninger, som vil blive søgt af-
spejlet på finansloven for 2025.
Det er regeringens helt klare ambition at begrænse unødig statslig administration.
På finansloven for 2024 er der gennemført en generel rammereduktion i staten på
ca. 400 mio. kr. årligt. Men det kræver en vedvarende indsats at ændre udviklin-
gen. Derfor vil regeringen senere i år præsentere et flerårigt arbejdsprogram for
staten, som blandt andet har til formål at sikre bedre ressourceudnytelse, under-
støtte opgavebortfald og begrænse statslig administration og bureaukrati.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister