Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2875192_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. maj 2024
Opfølgning på svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 161 (Alm.
del) af 27. februar 2024 stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV)
Afrapportering af ambassadehøring
Finansministeriet svarede den 25. marts 2024 på Finansudvalgets spørgsmål nr. 161.
Det fremgik af svaret, at der med bistand fra Udenrigsministeriet ville blive gen-
nemført en høring via ambassaderne i en række specifikke lande vedr. de efter-
spurgte oplysninger. Som opfølgning på Finansministeriets svar oversendes en sam-
menfatning af høringen vedr. reglerne omkring offentlighed samt tilgange til åben-
hed om de specifikke landes kongehuses økonomi.
De via Udenrigsministeriet indhentede høringssvar er sammenfattet herunder:
Sverige
Den centrale økonomiske redegørelse, som Hoffet udarbejder, er årsregnskabet.
Årsregnskabets udformning er aftalt ved flere forskellige tilfælde gennem forhand-
ling mellem Hoffet, regeringen og Riksdagen.
Det svenske hof er ikke en myndighed, og offentlighedsprincipperne gælder således
ikke for Hoffet. Hoffet efterstræber at være så åbne som muligt, når det gælder
Hoffets økonomi, men åbenheden har visse begrænsninger, særligt når det kommer
til hensynet til at værne om Kongefamiliens privatliv.
Norge
Det norske kongehus finansieres over statsbudgettet. Statens bevillinger til konge-
huset er reguleret i Grundloven. Bevillingerne til Det kongelige hof omfatter driften
af kongehuset, inkl. lønsumsmidler til ansatte. Apanagen er midler som kongefami-
lien disponerer til private formål. Kongehuset følger den almindelige budgetproces
i staten. Det betyder, at de hvert år afgiver budgetforslag til Digitaliserings- og for-
valtningsdepartementet. Forslaget bliver herefter en del af den samlede statsbud-
getproces, indtil Stortinget træffer endelig beslutning om statsbudgettet. Kongehu-
sets årlige budgetforslag er underlagt reglerne om aktindsigt.
Der blev i 2002 etableret særskilte regler i form af et økonomiregelsæt, som blev
fastsat ved kongelig resolution. Af økonomiregelsættet for Det kongelige hof følger
det bl.a., at kongehuset selv skal dække underskud, og at kongehuset disponerer
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 161: MFU spm. om, hvordan reglerne omkring offentlighed i kongehusenes økonomi i Norge, Sverige, Holland, Belgien, Storbritannien og Spanien adskiller sig for reglerne fsva. det danske kongehus
Side 2 af 3
over et eventuelt overskud. Det forudsættes endvidere, at love og regler for offent-
lige indkøb finder anvendelse, når hoffet foretager indkøb og udfører opgaver på
vegne af det offentlige.
Kongehuset offentliggør hvert er en årsrapport på kongehusets hjemmeside.
Holland
Den hollandske grundlov fastsætter, at der hvert år skal udbetales en ydelse til kon-
gen. Den årlige statsydelse til kongehusets medlemmer er fastsat i loven om konge-
husets finansforordning. Kongen betaler ikke skat af statsydelsen, men betaler skat
af sine private aktiver.
Oplysninger om kongehusets økonomi fremgår hvert år af finansloven. Bevillingen
til kongehuset deles op i drift af hoffet og apanage. De største driftsposter tæller
lønninger og materielle udgifter. Den samlede apanage for Kongen og kongehusets
medlemmer fremgår ligeledes af de årlige finanslove. Kongens budget for 2024 ud-
gør 55,9 millioner euro. Budgettet for de øvrige medlemmer af kongehusets udgør
i 2024 11,6 millioner euro.
I tillæg til statsydelsen er der omkostninger forbundet med monarkiet, som er for-
delt mellem flere ministerier, herunder indenrigs-, udenrigs- og forsvarsministeri-
erne. Disse udgifter fremgår ligeledes af statsbudgettet. Dertil afholder staten ud-
gifter til kongehusets sikkerhed.
Belgien
Det belgiske kongehus’ økonomi
består af Kong Philippes civilliste (statens ydelse
til kongen), apanage til visse medlemmer af den kongelige familie og øvrige om-
kostninger til den kongelige families aktiviteter.
Kong Philippes civilliste omfatter alle de midler, som stilles til rådighed for stats-
overhovedet, herunder udgifter til personale, udstyr, arrangementer, indvendigt
vedligehold, administration mv. samt rådighed over visse slotte og den kongelige
kunstsamling.
Ud over de udgifter, der afholdes direkte af Kong Philippe fra civillisten, ydes og
betales visse støttetjenester til monarkiets drift af statslige myndigheder, herunder
bl.a. fra Premierministeriet, Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet, den statslige
ejendomsadministration samt det føderale politi. Udgifterne går bl.a. til besøgsrejser
til udlandet, aflønninger til personale, åbning af de kongelige paladser for offentlig-
heden, vedligeholdelse og brug af de kongelige paladser mv.
Udgiftsposter fremgår af det generelle budget for 2024, som er offentligt tilgænge-
ligt.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 161: MFU spm. om, hvordan reglerne omkring offentlighed i kongehusenes økonomi i Norge, Sverige, Holland, Belgien, Storbritannien og Spanien adskiller sig for reglerne fsva. det danske kongehus
Side 3 af 3
Storbritannien
Det britiske kongehus finansieres af en række private og offentlige kilder. Den of-
fentlige finansiering kommer fra
”Sovereign
Grant”, der tildeles hvert finansår og i
vid udstrækning svarer til den danske statsydelse.
I forlængelse af den relevante lovgivning (Sovereign Grant Act 2011) er der fastlagt
rammeaftaler for udmøntningen af ydelsen og krav om udarbejdelsen af årlige rap-
porter om kongehusets økonomi, der er offentligt tilgængelige. Det gælder bl.a. en
rammeaftale mellem det britiske finansministerium og hoffet om forvaltningen af
ydelsen, en årsberetning fra hoffet, der forelægges Parlamentet, og en årlig rapport
fra
”Royal
Trustees”, der fastsætter niveauet for ydelsen.
”Royal
Trustees” evaluerer desuden hvert femte år, hvorvidt den årlige beregning
af ydelsen er passende. Kongehusets private indkomst (bl.a. fra hertugdømmerne
Lancaster og Cornwall som er en portefølje af landområder, ejendomme og aktiver)
reguleres ikke på samme måde som den offentlige ydelse. De to hertugdømmer skal
dog ifølge lovgivning også aflægge årlige regnskaber for Parlamentet.
Spanien
Statens finansielle bidrag til kongehuset fremgår hvert år af finansloven. Der udfø-
res hvert år ekstern revision af kongehusets økonomi ved den spanske revisionsret.
Kongehusets årsregnskab med revisionspåtegning offentliggøres dertil hvert år på
kongehusets hjemmeside.
Ifølge lov om offentlighed i forvaltningen behandles anmodninger om aktindsigt
vedr. det spanske kongehus af Generalsekretariatet i det spanske Statsministerium.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister