Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2841331_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (L 132 - § 7.
Finansministeriet) af 4. september 2023 stillet efter ønske fra
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget de stigende forsvarsudgifter beslaglægger
af det økonomiske råderum år for år frem til og med 2030? Samtidig ønskes op-
lyst, hvor stor en del af forsvarsudgifterne der antages dækket af den offentlige in-
vesteringsramme.
Svar
I forbindelse med
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
opdateres den mel-
lemfristede fremskrivning frem mod 2030, herunder opgørelsen af det finanspoli-
tiske råderum. Det finanspolitiske råderum er et mål for, hvor meget plads der er
til nye politiske initiativer på udgifts- eller skatteområdet inden for det fastsatte ba-
lancekrav på -0,5 pct. af BNP i 2030.
Det bemærkes, at det finanspolitiske råderum i indeværende svar opgøres i for-
hold til udgiftsniveauet i 2024. Det skal ses i lyset af, at råderummet i 2024 dispo-
neres i forbindelse med finanslovforslaget og finansloven for 2024. Den skønnede
offentlige forbrugsvækst i 2024 afspejler således ikke længere en beregningsteknisk
mulig vækst i det offentlige forbrug (hvilket er tilfældet for årene 2025-2030), men
derimod konkrete prioriteringer på finanslovforslaget for 2024 mv.
På baggrund af den opdaterede fremskrivning kan det finanspolitiske råderum op-
gøres til 55¼ mia. kr. (2024-priser) målt ift. niveauet i 2024.
I tabel 1 fremgår den økonomiske ramme fra forsvarsforliget fra juni 2023 ekskl.
den beregningstekniske reservation under den offentlige investeringsramme
dvs.
en beregningsteknisk opgørelse af trækket som forsvarsforliget vil have på det fi-
nanspolitiske råderum.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om 15 mia. kr. til øgede forsvarsudgifter i 2030 mv.
2841331_0002.png
Side 2 af 2
Ovenstående skal ses i sammenhæng med, at det beregningsteknisk er lagt til
grund, at det den økonomiske ramme i forsvarsforliget delvist finansieres af en re-
servation under den offentlige investeringsramme, svarende til 4 mia. kr. (2024-
priser) i 2030.
Desuden bemærkes det, at den økonomiske ramme er opgjort ift. niveauet i 2024,
da det finanspolitiske råderum også måles fra 2024.
Tabel 1
Den økonomiske ramme i forsvarsforliget fra juni 2023 ekskl. reservationen under den offentlige
investeringsramme.
2025
Mia. kr. (2024-priser)
Den økonomiske ramme i forsvarsforliget
(ekskl. reservation under den offentlige in-
vesteringsramme)
¾
3�½
6�½
5�½
8
10�½
2026
2027
2028
2029
2030
Anm.: Den økonomiske ramme i forsvarsforliget fra juni 2023 er i tabellen opgjort ekskl. en beregningsteknisk
reservation under den offentlige investeringsramme. Reservationen er forudsat at udgøre 4 mia. kr. i 2030
(2024-priser). Desuden er der taget højde for, at de teknisk afledte udgifter til refusion af købsmoms ved et
løft af forsvarsudgifterne ligeledes indgår som en reservation i det finanspolitiske råderum..
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister