Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2858284_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
29. april 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 149 (alm. del) af
15. februar 2024
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over, hvordan Liberal Alliances forslag a)
Kontanthjælpsforslag om lavere sats efter et år og lavere satser generelt, b)
Dimittend-dagpenge på SU-niveau, c) Halvering af dagpengeperiode, d) Fjern
det 6. SU-år og gør kandidaten lånebaseret og e) Inflationsregulering af
overførselsindkomster efter 2023 fra Liberal Alliances 2035-plan ”Fra
tryghedsstat til ansvarssamfund”, jf. side 10, forventes at påvirke
indkomstuligheden frem mod 2035 målt ved 1) Gini-koefficienten, 2)
disponibel indkomst i procent og kroner og ører, 3) antal fattige børn og 4)
antal fattige voksne?
Svar
Indledningsvis skal det bemærkes, at det på nuværende tidspunkt ikke er mu-
ligt at skønne over effekterne af forslag b) og c) vedrørende ændringer i dag-
pengesystemet, idet Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet har igang-
sat et arbejde med at opdatere Dagpengemodellen, jf. Beskæftigelsesudvalget
bilag 148 (alm. del) af 24. april 2024.
Opgørelserne i svaret vedrører således forslag a), d) og e) vedr.:
Kontanthjælpsforslag om lavere sats efter et år og lavere satser generelt
Fjern det 6. SU-år og gør kandidaten lånebaseret
Inflationsregulering af overførselsindkomster efter 2023
Kontanthjælpsforslag om lavere sats efter et år og lavere satser generelt
Opgørelsen af virkningen af LA’s forslag om at nedsætte alle
kontanthjælpsmodtageres sats til integrationsydelse efter første år tager
udgangspunkt i oplysninger om borgere, som er i kontanthjælpssystemet, og
den generelle befolkningssammensætning i 2019. Det skyldes, at 2019 er det
seneste år med tilgængelige, detaljerede og konsoliderede oplysninger om
modtagere af kontanthjælpsydelser.
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om hvordan Liberal Alliances forslag a) Kontanthjælpsforslag om lavere sats efter et år og lavere satser generelt, b) Dimittend-dagpenge på SU-niveau, c) Halvering af dagpengeperiode, d) Fjern det 6. SU-år og gør kandidaten lånebaseret og e) Inflationsregulering af overførselsindkomster efter 2023 fra Liberal Alliances 2035-plan Fra tryghedsstat til ansvarssamfund, jf. side 10, forventes at påvirke indkomstuligheden frem mod 2035 mv.
LA’s 2035-plan blev præsenteret i april 2022, og forslaget vurderes derfor i
forhold til reglerne i det gældende kontanthjælpssystem. Det vil sige, at der i
besvarelsen ikke tages udgangspunkt i kontanthjælpssystemet, som følger af
aftalerne på kontanthjælpsområdet af d. 13. oktober 2023, der forventes at
træde i kraft i 2025.
Det er i beregningen lagt til grund, at kontant- eller uddannelseshjælpsmodta-
gere overgår til SHO-ydelsen, for personer der har modtaget kontanthjælp el-
ler uddannelseshjælp i 1 år. Hertil følger også, at borgere som overgår til SHO-
ydelsen omfattes af nye kontanthjælpslofter, fordi de overgår til en anden
ydelse. Det bemærkes, at bevillingen af særlig støtte til kontanthjælpsmodta-
gere sandsynligvis ville stige med forslaget, grundet den betydelige ydelsesned-
gang for berørte borgere. I beregningerne er der ikke indregnet ændringer i
særlig støtte, da disse beror på individuelle vurderinger. I opgørelsen er der ta-
get højde for, at der forekommer ændringer i udbetalingen af boligstøtte.
I beregningen er ikke indregnet
lavere satser generelt,
da det ikke er specifice-
ret i LA’s 2035-plan, hvad det konkret indebærer.
Fjern det 6. SU-år og gør kandidaten lånebaseret
Beregningerne af LA’s forslag om at afskaffe det 6. SU-år tager udgangspunkt i
oplysninger om personer, som er i gang med en uddannelse i 2019 og deres
brug af SU-klip i 2019.
Regeringen, LA, K og DF blev i december 2023 enige om en SU-reform af de
videregående uddannelser, som skal have virkning for studerende, der påbe-
gynder en ny videregående uddannelse fra og med sommeroptaget 2025. Re-
formen indeholder blandt andet, at SU tildeles til studiets normerede tid samt
justering af den maksimale SU-ramme til 58 SU-klip. Det er i beregningen af
LA’s forslag om at afskaffe det 6. SU-år lagt til grund, at det følger elementerne
i reformen.
Det er lagt til grund for beregningen af at gøre kandidatordningen lånebaseret,
at alle SU-klip anvendt af personer på en kandidatuddannelse omlægges til
lån. I den forbindelse bemærkes det, at SU-lån ikke indregnes i den disponible
indkomst og derfor ikke indgår ved opgørelser af indkomstforskellene målt ved
Gini-koefficienten.
Inflationsregulering af overførselsindkomster efter 2023
Beregningen af LA’s forslag om fremadrettet at regulere overførselsindkomster
med inflation frem for at følge lønudviklingen tager udgangspunkt i indkomst-
oplysninger om befolkningen i 2020.
På baggrund af de seneste skøn for fremadrettede løn- og prisstigninger
1
vur-
deres det, at forbrugerprisindekset vil stige med ca. 35,5 pct. fra 2023 til 2035,
Økonomisk redegørelse december 2023,
Økonomiministeriet, samt
2030-planforløb: Grund-
lag for udgiftslofter 2027,
Finansministeriet.
1
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om hvordan Liberal Alliances forslag a) Kontanthjælpsforslag om lavere sats efter et år og lavere satser generelt, b) Dimittend-dagpenge på SU-niveau, c) Halvering af dagpengeperiode, d) Fjern det 6. SU-år og gør kandidaten lånebaseret og e) Inflationsregulering af overførselsindkomster efter 2023 fra Liberal Alliances 2035-plan Fra tryghedsstat til ansvarssamfund, jf. side 10, forventes at påvirke indkomstuligheden frem mod 2035 mv.
og at tilpasningsprocenten (der følger lønstigningen to år tidligere) tillagt 2
pct. vil stige med ca. 51,2 pct. i samme periode. Det svarer til, at sociale pensio-
ner med inflationsreguleringen vil være 10,4 pct. lavere end med den nuvæ-
rende regulering i 2035.
Tilsvarende vil andre relevante overførselsindkomster, der reguleres med til-
pasningsprocenten tillagt 1,7 pct.
2
frem til 2030 og tillagt 2 pct. herefter, være
8,6 pct. lavere end med den nuværende regulering i 2035.
Skønnede virkninger af forslagene
Ministeriernes regneprincipper og sædvanlige tilgang til skøn for de forde-
lingsmæssige konsekvenser tager udgangspunkt i, at der i eksisterende syste-
mer indføres marginale ændringer. Fordelingsvirkningerne opgøres med ud-
gangspunkt i de umiddelbare virkninger og afspejler ikke de forventede ad-
færdsvirkninger.
De opgjorte fordelingsvirkninger bør derfor alene fortolkes som vejledende
skøn for de mulige fordelingsmæssige konsekvenser. Det skyldes, at forslagene
må forventes at indebære betydelige adfærdsændringer, som efter de sædvan-
lige regneprincipper ikke indregnes i de skønnede fordelingsvirkninger. Lige-
som der ikke er taget højde for alle samspilseffekter mellem de enkelte initiati-
ver på overførselsområdet.
Der er i opgørelsen af de fordelingsmæssige konsekvenser ikke foretaget en
vurdering af eventuelle fordelingsvirkninger af udmøntningen af de sparede
penge, som forslaget vil medføre.
Det vurderes, at forslagene isoleret set bidrager til at reducere de gennemsnit-
lige disponible indkomster med hhv. 0,2, 0,2 og 1,2 pct.,
jf. tabel 1.
Det bemær-
kes dog, at der er stor spredning på tværs af indkomstdeciler.
I årene frem til 2030 overføres 0,3 pct. af overførselsydelsen til en obligatorisk fradragsberetti-
get livsvarig pensionsordning.
2
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om hvordan Liberal Alliances forslag a) Kontanthjælpsforslag om lavere sats efter et år og lavere satser generelt, b) Dimittend-dagpenge på SU-niveau, c) Halvering af dagpengeperiode, d) Fjern det 6. SU-år og gør kandidaten lånebaseret og e) Inflationsregulering af overførselsindkomster efter 2023 fra Liberal Alliances 2035-plan Fra tryghedsstat til ansvarssamfund, jf. side 10, forventes at påvirke indkomstuligheden frem mod 2035 mv.
2858284_0004.png
Tabel 1
Umiddelbar virkning på de disponible indkomster opdelt på indkomstdeciler
Inflationsregulering af
overførselsindkomster,
2023-2035
3)
Kroner
Pct.
Initiativ
Kontanthjælpsforslag
1)
Kroner
Pct.
SU-forslag
2)
Kroner
Pct.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
I alt
-3.000
-1.000
-200
-100
-100
0
0
0
0
0
-500
-3,9
-0,9
-0,2
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
-1.700
-900
-400
-300
-200
-200
-100
-100
-0
-0
-400
-2,1
-0,7
-0,3
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
-0,2
-3.600
-6.300
-7.000
-4.700
-3.200
-2.500
-1.900
-1.500
-1.200
-1.000
-3.300
-3,9
-4,2
-3,9
-2,4
-1,5
-1,1
-0,7
-0,5
-0,4
-0,2
-1,2
Anm.: Indkomstdecilerne er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede disponible indkomster. Virkningerne er opgjort enkeltvis
og beregnet på baggrund af forskellige datagrundlag.
1)
Baseret på oplysninger fra 2019.
2)
Baseret på oplysninger fra 2019.
3)
Baseret på oplysninger fra 2020.
Kilde: Egne og Beskæftigelsesministeriets beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Det bemærkes, at der i Danmark ikke findes en officiel definition af fattigdom.
I stedet er den umiddelbare virkning på antal personer i lavindkomstgruppen
opgjort.
Det vurderes, at forslagene isoleret set bidrager til at øge indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten med hhv. 0,22, 0,15 og 0,71 pct.-point,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Umiddelbar virkning på indkomstforskellene og antal personer i lavindkomstgruppen
Indkomstforskellene målt
ved
Gini-koefficienten
Pct.-point
Kontanthjælpsforslag
SU-forslag
Inflationsregulering af
overførselsindkom-
ster, 2023-2035
0,22
0,15
0,71
Heraf børn
i lavindkomstgruppen
Initiativ
Lavindkomstgruppen
------------------------Antal------------------------
26.000
15.500
50.000
6.000
1.100
9.300
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 4 af 4