Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. marts 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 146 (Alm. del) af 8.
februar 2024 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekten på det offentlige provenu før og efter tilbageløb og
adfærd af en ordning, hvor unge under 18 år ikke skal betale am-bidrag af arbejds-
indkomst, som ligger under niveauet for deres personfradrag?
Svar
Blandt de knap 1,16 mio. børn og unge under 18 år har ca. 177.000 arbejdsind-
komst. Arbejdsomfanget i timer for disse svarer til godt 19.000 fuldtidspersoner
1
.
Personfradraget udgør 49.700 kr. i 2024. Spørgsmålet er tolket således, at der i
grundlaget for AM-bidraget gives et bundfradrag på 49.700 kr. til personer, der ul-
timo indkomståret er under 18 år. Denne fortolkning indebærer, at også personer
med en arbejdsindkomst på mere end 49.700 kr. opnår en skattelempelse. Det be-
mærkes, at for godt 9 ud af 10 af de berørte er deres årlige arbejdsindkomst under
denne grænse.
Initiativet skønnes at være forbundet med et umiddelbart mindreprovenu på om-
kring 205 mio. kr., svarende til ca. 155 mio. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1 nedenfor.
Blandt de beskæftigede børn og unge vurderes skattelempelsen at bidrage til en
stigning i arbejdsudbuddet svarende til ca. 200 fuldtidspersoner. Indregnes den af-
ledte virkning på de offentlige finanser (som her stort set alene består af tilbagelø-
bet fra moms og afgifter som følge af øget indkomst) af det øgede arbejdsudbud
fra timeeffekten, kan der skønnes en samlet merudgift ved lempelsen på 150 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd.
Andelen af de unge med arbejdsindkomst har været stigende over de senere år, fra 13,9 pct. i 2020 svarende
til 160.300 personer til 15,3 pct. i 2022 svarende til 177.300 personer. Arbejdsomfanget opgjort i fuldtidsper-
soner er steget fra 16.500 i 2019 til 19.100 i 2022.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K