Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2829371_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
23. februar 2024
Svar på spørgsmål S 129 af 7. februar 2024 stillet af Trine Partou
Mach (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan afgangseffekten er identificeret i Finansmini-
steriets beregninger i dagpengemodellen, og om Finansministeriet kan henvise til
økonomisk litteratur, hvor nøjagtig samme metode anvendes?
Svar
Dagpengemodellen blev udarbejdet som led i Dagpengekommissionens arbejde i
2015 og er dokumenteret i publikationen
Dagpengemodellen Teknisk Analyserapport
af
2015.
Som led i udarbejdelsen af dagpengemodellen foretog Dagpengekommissionen en
analyse, som ligger til grund for modellens adfærdsestimater. Analysen omfatter
bl.a. ændringerne i dagpengesystemet siden gennemførslen af dagpengereformen
fra 2010, som var en del af
Aftalen om genopretning af dansk økonomi
mellem den da-
værende VK-regering, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Radikale Venstre af
maj 2010. Reformen indebar bl.a. en forkortelse af dagpengeperioden fra fire til to
år, samt en forlængelse af genoptjeningsperioden.
Som det fremgår af
Dagpengekommissionens tekniske analyserapport
benyttes ændrin-
gerne i dagpengesystemet siden 2010 som det empiriske grundlag for at fastlægge
empiriske adfærdseffekter i perioden frem mod og omkring en ydelsesændring.
Analysen bygger på en varighedsmodel. I varighedsmodeller beskrives sandsynlig-
heden for, at en person på et givet tidspunkt skifter fra en tilstand til en anden. I
Van den Berg (2001)
1
gennemgås forskellige typer af varighedsmodeller. Derud-
over henviser
Dagpengekommissionens tekniske analyserapport
til Falch, (2015)
2
, som
anvender en varighedsmodel i kontekst af en forkortelse af dagpengeperioden i
Norge i perioden 2003-2004.
I analysen identificeres adfærdsvirkningen af en ydelsesændring ved at kombinere
en modellering af afgangen fra dagpenge med en individuelt beregnet
Van den Berg, G. J. (2001). Duration models: specification, identification and multiple durations. Handbook
of econometrics (Vol. 5, pp. 3381-3460). Elsevier.
2
Falch, N. S. (2015). Three essays on unemployment insurance.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om AE har ret i, at Dagpengemodellen viser forkerte resultater på flere afgørende områder
2829371_0002.png
Side 2 af 3
”behandlingsintensitet” for hver ledig, målt ved de (potentielle) ændringer
i den
individuelle kompensationsgrad for hver ledig.
Metoden kan ret præcist beregne, hvad incitamentsvirkningen af en ydelsesæn-
dring er for den enkelte ledige og bidrager derfor med en større grad af præcision i
opgørelsen af de økonomiske incitamenter fra en ydelsesændring, end ved tidli-
gere analysemetoder som anvendt af fx DØR (2014) og SFI (2014). I analyserne af
DØR og SFI beror identifikation på en før-efter sammenligning af en person-
gruppe, som påvirkes af ydelsesfaldet som følge af at dagpengeperioden forkortes
til 2 år med en persongruppe, som ikke påvirkes af den forkortede dagpengeperi-
ode. I analysen fra Dagpengekommissionen beror identifikation ikke kun på en
før-efter sammenligning. I stedet beror identifikation på både den variation der er
i behandlingsintensitet pba. forkortelsen af dagpengeperioden (samme variation
som før-efter sammenligningen), forskelle i behandlingsintensitet som følge af de
midlertidige initiativer igennem analyseperioden, såvel som den variation der er i
behandlingsintensiteten på tværs af individer, som ellers har sammenlignelige dag-
pengeregler. I analysen fra Dagpengekommissionen tages der i øvrigt højde for, at
individer i perioden kan have flere ledighedsforløb, og analysen er således med til-
bagelægning.
Den anvendte metode fra Dagpengekommissionen tager bl.a. højde for, at datoen
for start på dagpengeperioden ikke er fuldt ud bestemmende for den ydelsesprofil,
de ledige står overfor. Dagpengeforlængelsen for ledige, der opbrugte dagpenge-
retten i 2. halvår 2012, og de midlertidige ydelser var betinget på det tidspunkt de
ledige stod til at opbruge dagpengeretten. Det betyder, at ledige, som af forskellige
grunde holder pause i deres ledighedsforløb (fx som følge af beskæftigelse, barsel
mv.) i gruppebaserede analyser (utilsigtet) kan skifte mellem kontrol- og behand-
lingsgruppen og dermed skabe en fejlkilde i resultaterne. Med den anvendte me-
tode, som er baseret på de individuelle, forventede ydelsesprofiler ved fortsat le-
dighed, opstår dette problem ikke.
I publikationen,
Dagpengemodellen Teknisk Analyserapport
af 2015, robusthedstjekkes
identifikationsmetoden ved sammenligning med resultaterne fra analysen af DØR
(2014) og SFI (2014). Her finder Dagpengekommissionen, at et skift til identifika-
tionsmetoden i DØR ikke har afgørende betydning for reformens effektestimater,
jf. Figur 3C.2 i Teknisk Analyse (2015).
I samme publikation findes også yderligere
robusthedstjek og dokumentation på fremgangsmetoden i analysen.
Forud for Kommissionens analyse blev der på bestilling udarbejdet to litteraturop-
samlinger af eksterne forskere,
jf. Andersen et al. (2015)
3
samt Holmlund (2015)
4
. For
yderligere indsigt i baggrunden for Dagpengemodellens grundlag henvises hertil.
Med venlig hilsen
3
4
Andersen, Svarer og Vejlin (2015).
https://bm.dk/media/6096/revisedrapport20151004-pdf.pdf
Holmlund, B. (2015).
https://bm.dk/media/6657/note_holmlund_2015-pdf-pdf.pdf
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om AE har ret i, at Dagpengemodellen viser forkerte resultater på flere afgørende områder
Side 3 af 3
Nicolai Wammen
Finansminister