Bilag 1. Vurdering af effekter
på offentligt forbrug og offentlig beskæftigelse i 2035 som følge af LA’s
2035-plan
Tabel 1
Effekter på offentligt forbrug og offentlig beskæftigelse i 2035 som følge af LA’s 2035-plan
(2024-priser)
Effekt på offentligt forbrug (2035 ift. 2024)
Mia. kr.
Effekt i alt
Demografisk træk på offentligt forbrug
-29,4
35
Pct.
-4,8
5,1
Effekt på offentlig beskæfti-
gelse (2035 ift. 2024)
1.000 personer
-92
-
-
Det lægges til grund, at der alene refereres til udgifter til
dansk forsvar (og dermed ikke militær støtte under Ukrai-
nefonden). Udgifterne til dansk forsvar og sikkerhed (inkl.
den økonomiske ramme i forsvarsforliget 2024-2033) op-
gøres til 1,6 pct. af BNP i 2024. Det er beregningsteknisk
forudsat, at hele stigningen i forsvarsudgifter frem mod
2035 mhp. at udgøre 2 pct. af BNP udgøres af offentlige
forbrugsudgifter.
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt en vurdering af
virkningen på det offentlige forbrug. Generelt forventes der
at være et produktivitetstab på sundhedsområdet ifm. frit-
valgsordninger grundet krav om større fleksibilitet. Det
gælder særligt på fertilitetsområdet, da fertilitetsbehandlin-
ger er underlagt særlige omstændigheder (såsom at be-
handling kun kan ske på bestemte tidspunkter (cyklusrela-
teret)), hvilket kan gøre kravet til fleksibilitet større, og der-
for efterlade et større produktivitetstab. Omfanget for pro-
duktivitetstabet er vanskeligt at estimere. Evt. højere pro-
duktivitet i den private sektor vil kunne trække modsat.
Det vurderes, at udgiften vil have karakter af offentligt for-
brug, hvorfor tiltaget alt andet lige vil øge det offentlige for-
brug.
LA’s estimat på 1,3 mia. kr. (i 2022-priser)
lægges til grund
for udgiftsskønnet. Det betyder, at der forudsættes en ud-
gift til tiltaget på 1,4 mia. kr. i 2035. Det vurderes, imidlertid
at merudgifterne til forslaget vil være betydeligt større end
det angivne beløb i LA’s 2035-plan,
og at det skitserede
forslag vil have en række konsekvenser, hvoraf virkningen
ikke kan opgøres.
LAs estimat på 2,9 mia. kr. (i 2022-priser) lægges til grund.
Det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser ved for-
slaget er forbundet med betydelig usikkerhed, og at der
hertil kommer udgifter forbundet med etablering af yderli-
gere pladser i Kriminalforsorgen. Der henvises til Kriminal-
forsorgens udtalelse i besvarelsen af spørgsmål 1 til REU
spm. 160 B for uddybning heraf. Der er ikke opgjort et nyt
estimat for effekten på det offentlige forbrug.
LAs opgørelse af merudgiften på 0,9 mia. kr. i 2035 (i
2022-priser) lægges til grund.
Antagelser og forbehold
15. april 2024
Løft af dansk forsvar til 2 pct.
13,4
2,2
-
Omfat fertilitetsbehandling i det udvidede
frie sygehusvalg
Ikke muligt at vurdere
konkret
Ikke muligt at vurdere
konkret
-
Fritvalgspulje på 1,3 mia. kr., som skal
målrettes frit valg fra dag 1
1,4
0,2
-
Opgør med strafferabatter for alvorlige
forbrydelser
3,1
0,5
-
Skatteyderbetalt tandlæge til kronikere
1,0
0,2
-