Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2851009_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. april 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 117 (Alm. del) af 24.
januar 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan Liberal Alliances 2035-plan
”Fra tryghedsstat. Til
ansvarssamfund” skønnes at påvirke realvæksten i det offentlige forbrug frem
mod 2035 opgjort i procentvis vækst og mia. kr. i 2030 og 2035? Ministeren bedes
derudover oplyse, hvordan realvæksten i det offentlige forbrug, som
følger af LA’s
2035-planen, beregningsteknisk vil påvirke den offentlige beskæftigelse i 2035.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der i indeværende svar er taget afsæt i Finansmi-
nisteriets seneste mellemfristede fremskrivning
2030-planforløb: Grundlag for udgifts-
lofter 2027,
august 2023¸herunder i forhold til at opgøre den beregningstekniske
udvikling i den offentlige beskæftigelse frem mod 2035.
Det bemærkes derudover, at den offentlige forbrugsvækst i den mellemfristede
fremskrivning afspejler den højest mulige offentlige forbrugsvækst givet målet for
den strukturelle saldo og således ikke afspejler en konkret planlagt offentlig for-
brugsvækst.
Af Liberal Alliances 2035-plan fremgår en lang række initiativer samt finansie-
ringsforslag med betydning for de offentlige finanser, herunder betydelige skatte-
lettelser, reduktion af det offentlige forbrug, investeringer, tilskud mv. De forslag,
der indgår i Liberal Alliances 2035-plan, vil samlet set indebære betydelige ændrin-
ger af strukturerne i dansk økonomi, herunder i relation til beskatning, arbejds-
marked og tilbagetrækning, indkomstforskelle og størrelsen af den offentlige sek-
tor set ift. den private.
Finansministeriet har i svaret, i det omfang det har været muligt, vurderet de indi-
viduelle tiltag, der skønnes at have en betydning for det reale offentlige forbrug.
Det betyder, at det alene er de individuelle tiltag, der vurderes at have karakter af
offentligt forbrug i nationalregnskabsmæssig forstand, der er vurderet. Liberal Al-
liances 2035-plan indeholder ikke et saldomål i 2035, og det er derfor ikke muligt
at foretage en samlet vurdering af planen og dermed opgøre betydningen for den
højest mulige offentlige forbrugsvækst (det finanspolitiske råderum). En række
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om ministeren vil oplyse, hvordan Liberal Alliances 2035-plan Fra tryghedsstat. Til ansvarssamfund skønnes at påvirke realvæksten i det offentlige forbrug frem mod 2035 opgjort i procentvis vækst og mia. kr. i 2030 og 2035
2851009_0002.png
Side 2 af 3
tiltag i LA’s 2035-plan
indenfor skat, afgifter, indkomstoverførsler og øvrige ud-
gifter samt finansiering vurderes derfor ikke.
Finansministeriet har vurderet de udgiftsmæssige konsekvenser og opgjort netto-
effekten af de enkelte tiltag. Overskuddet opgjort i planen indgår derfor heller
ikke i vurderingen. Det betyder endvidere, at der
ikke
er taget højde for afledte ef-
fekter, samt krydseffekter mellem de forskellige initiativer mv.
Finansministeriet har på det foreliggende grundlag vurderet, at ti tiltag fra Liberal
Alliances 2035-plan vil påvirke det offentlige forbrug,
jf. boks 1.
For de fleste af til-
tagene gælder det, at der ikke foreligger en nærmere beskrivelse af udmøntningen
heraf. Vurderingerne af de forskellige tiltag er derfor baseret på en række antagel-
ser og forbehold,
jf. bilag 1,
og skal derfor ses som grove skøn, snarere end egent-
lige estimater. For enkelte af initiativerne har det ikke været muligt at angive et
konkret estimat.
Boks 1
Tiltag fra LA’s 2035-plan,
der vurderes at have påvirkning på det offentlige forbrug
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
Demografisk træk på offentlige finanser
Løft af dansk forsvar til 2 pct.
Omfat fertilitetsbehandling i det udvidede frie sygehusvalg
Fritvalgspulje på 1,3 mia. kr., som skal målrettes frit valg fra dag 1
Opgør med strafferabatter for alvorlige forbrydelser
Skatteyderbetalt tandlæge til kronikere
10 pct. produktivitetsforbedring i det offentlige
Rul Mette Frederiksens stigninger i det offentlige forbrug tilbage udover det demografiske træk
Afskaf seniorjobordningen
Beløbsordningen sænkes til mindste overenskomstmæssige løn
Der indgår ingen profiler for indfasning af tiltagene i Liberal Alliances 2035-plan,
men alene en beregnet provenueffekt i 2035. Det har derfor ikke været muligt at
vurdere effekterne på det offentlige forbrug i 2030. Det antages, at tiltagene er
fuldt ud implementeret i 2035. Alle tiltag vurderes i forhold til niveauet i 2024.
Samlet set vurderes det offentlige forbrug isoleret set at falde med 29,4 mia. kr. i
2035, svarende til et fald på 4,8 pct. ift. det skønnede offentlige forbrug i 2024 i
Finansministeriets mellemfristede fremskrivning fra august 2023,
jf. bilag 1.
Det
svarer til en gennemsnitlig årlig vækstrate på -0,4 pct. (opgjort ved inputmetoden).
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger lægges det beregningsteknisk
til grund, at der i den offentlige produktion er et fast forhold mellem udgifterne til
offentlig beskæftigelse og offentligt varekøb. Det betyder, at andelen af det offent-
lige forbrug, der benyttes til aflønning af ansatte (lønsumskvoten), er omtrent
uændret over tid. I fremskrivningerne er der forudsat en produktivitetsvækst i den
private sektor, og dermed falder prisen på de varer og tjenester, som det offentlige
køber, relativt til den offentlige løn. Ved en omtrent uændret lønsumskvote vil det
indebære en større realvækst i varekøbet og tilsvarende en lavere vækst i den of-
fentlige beskæftigelse set i forhold til væksten i det offentlige forbrug. Der skal
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om ministeren vil oplyse, hvordan Liberal Alliances 2035-plan Fra tryghedsstat. Til ansvarssamfund skønnes at påvirke realvæksten i det offentlige forbrug frem mod 2035 opgjort i procentvis vækst og mia. kr. i 2030 og 2035
Side 3 af 3
således en vis offentlig forbrugsvækst til hvert år for at fastholde en uændret of-
fentlig beskæftigelse over tid.
En offentlig realvækst på -4,8 pct. fra 2024-2035 vurderes beregningsteknisk at
medføre omkring 92.000 færre beskæftigede i den offentlige sektor i 2035 ift.
2024.
Det skal dog understreges, at det som udgangspunkt er op til de enkelte statslige,
regionale og kommunale institutioner og beslutningstagere, hvordan de får størst
muligt udbytte af budgetterne
herunder fordelingen på offentlige lønudgifter og
køb fra den private sektor (netto). Udviklingen i den offentlige beskæftigelse vil
således blandt andet afspejle lokale behov og prioriteringer i den enkelte kom-
mune, region og institution. Det betyder, at der ikke er en enkel sammenhæng
mellem realvæksten i det offentlige forbrug og udviklingen i den offentlige be-
skæftigelse. Sammenhængen afhænger blandt andet af, hvor stor en del af det of-
fentlige forbrug, der produceres i den offentlige sektor (og dermed af offentligt
ansatte), og hvor stor en del, der købes fra private leverandører (og dermed pro-
duceres af privat ansatte).
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister