Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del
Offentligt
2878969_0001.png
#Decorative
Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 86
Offentligt
Hvad koster et gratis
mobilspil?
Marts 2024
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0002.png
Side 2 af 21
Resumé
Der kan foregå meget mere end dét, som man kan se med det blotte
øje, når man spiller mobilspil.
Denne rapport er baseret på analyser af de gratis spilapps til iPhone, som
er mest populære i Danmark. Målgruppen for de analyserede spilapps vur-
deres primært at være børn og unge. Disse apps er blevet analyseret i for-
hold til hvilke tredjepartstjenester, der bl.a. indsamler data til målrettet
markedsføring via disse apps. I analysen er al sporing, dataindsamling, coo-
kies mv. blevet afvist hvis muligt. Kun i tilfælde, hvor det har været en for-
udsætning for at anvende appen, er dette blevet accepteret.
Omfattende dataoverførsel til mange forskellige tredjeparter
I alle de analyserede apps indsamler tredjepartstjenester data til brug for
markedsføring. Facebook indsamler data ved alle de pågældende apps.
Google og AppLovin indsamler data fra næsten alle (95 pct.) analyserede
apps og Tiktok indsamler data fra 40 pct. af de analyserede apps. Dette ad-
skiller sig fra analysen ”Tredjepartstjenesters udbredelse på danske hjem-
meside”, som Digitaliseringsstyrelsen lancerede i september 2023, hvor fx
Tiktok kun var på to pct. af de analyserede hjemmesider.
Dette understreger tydeligheden af, at selvom det ikke umiddelbart koster
noget i kroner og øre at spille disse spil og selvom man afviser al dataind-
samling, som er muligt, hvis man gerne vil spille det konkrete spil, så sker
der en indsamling af brugerdata. En indsamling af data, som tjener til spil-
lenes reklamebaserede forretningsmodel.
Tredjeparter fra hele verden – særligt USA og Kina
En anden væsentlig indsigt fra analysen er, at data indsamles af tredje-
partstjenester fra en række forskellige lande, hvilket er et udtryk for den
globale karakter af markedet for gratis mobilspil. På alle spillene er der
amerikanske tredjeparter, der indsamler data til markedsføring, og på 90
pct. af spillene er der tredjeparter fra Kina, som indsamler data til markeds-
føring. Forskellige lande kan have forskellige regler, standarder og retnings-
linjer for beskyttelse af persondata, og det betyder, at data om brugerne
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 3 af 21
kan ende i lande, der ikke har det samme beskyttelsesniveau, som findes i
Danmark og resten af EU.
Børn i centrum
Brugerne af disse apps vil ofte være børn, der som gruppe er særligt sår-
bar, da de ofte ikke har samme evne som voksne til at forstå, hvad de siger
”ja” og ”nej” til, og hvilken betydning det har for indsamlingen af data ved
deres brug af fx apps.
Anbefalinger
Der tegner sig således et billede af, at der ved brug af de mest populære
mobilspil sker en betydelig dataindsamling fra tredjeparter, som ikke umid-
delbart er gennemsigtig. Som bruger af sådanne apps eller som forældre til
børn, der bruger sådanne apps kan man dog tage en række forholdsregler:
Vær opmærksom på, at intet er helt gratis
Tjek dine eller dine børns app-tilladelser
Overvej alternative apps.
Gennemgå og slet ubrugte apps
Brug privatlivsrapporten
Anbefalingerne bliver gennemgået senere i rapporten.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0004.png
Indhold
1. Indledning
Forretningsmodellen bag gratis spil
2. Metode
Reglerne på området
3. Resultater
Nye bekendtskaber og gamle kendinge
Spil i et globalt perspektiv
Problematikken med børn som brugere
4. Anbefalinger
6
6
9
10
12
12
15
16
18
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0005.png
Side 5 af 21
Indledning
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0006.png
Side 6 af 21
1. Indledning
Er en gratis app egentlig gratis?
I dagens digitale tidsalder er mobilteknologi blevet en uundværlig del af vo-
res liv, og smartphones som iPhone har ændret den måde, vi kommunike-
rer, arbejder og bliver underholdt på. Børn er ivrige brugere af mobiltekno-
logi, herunder spil, og deres manglende evne til at forstå konsekvenserne
af denne dataindsamling gør dem sårbare. Den data, der indsamles, kan
bruges til at opbygge dybdegående profiler af børns adfærd og interesser,
hvilket kan føre til mere målrettede reklamer.
Det er vigtigt at forstå, at dataindsamling ikke nødvendigvis er problematisk
i sig selv. Data kan bruges til at forbedre brugeroplevelsen, sikre at appen
ikke bliver overbelastet af uægte brugere og tilpasse tjenester efter indivi-
duelle præferencer. Det kan være svært for brugere, herunder forældre og
børn, at vurdere hvordan de indsamlede data bruges. Tidligere undersøgel-
ser har således vist, at de samlede privatlivspolitikker for de apps, som en
almindelig person har på sin smartphone, består af 250.000 ord og tager
mere end 30 timer at læse
1
.
Forretningsmodellen bag gratis spil
Mobilspil, der engang var en niche, har udviklet sig til en industri, der un-
derholder millioner over hele verden. Denne udvikling har imidlertid også
rejst relevante spørgsmål om indsamlingen og brugen af brugerdata, samt
de etiske grænser, som spiludviklere og annoncører opererer inden for.
Mens spillere fordyber sig i de virtuelle verdener, kan der bygges kom-
plekse mønstre af data, der kan bruges til at få indsigt i brugernes adfærd,
interesser etc. i den virkelige verden. Disse data og indsigter kan herefter
bruges til flere formål, som fx at forbedre spiloplevelsen, fastholde bru-
gerne i længere tid eller målrette reklamer til dem. Hvor meget data der
indsamles kommer især an på forretningsmodellerne, da disse data kan
være appens primære indtægtskilde.
1
https://www.forbrukerradet.no/side/250000-words-of-app-terms-and-conditions/
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0007.png
Side 7 af 21
Forretningsmodeller bag mobilspil
Mikrotransaktioner (in-game purchases)
Mobilspil kan tilbyde virtuelle varer eller tjenester, som spillere
kan købe med rigtige penge. Dette kaldes ofte "in-game
purchases"
eller "mikrotransaktioner." Spillere bruger deres rig-
tige penge til at erhverve ting som våben, karakterer, kosmetiske
genstande, virtuel valuta eller fremskridt i spillet.
Dataindsamling og reklamer
Nogle mobilspil indsamler oplysninger om, hvordan spillere inter-
agerer med spillet. Dette kan omfatte spilleradfærd, præferencer
og spilvaner. Disse data kan bruges til at forbedre spillet, tilpasse
spiloplevelsen og målrette reklamer mere præcist. Disse rekla-
mer kan være bannerannoncer, videoer eller pop-up-annoncer,
der vises i løbet af spillet. Når spillere interagerer med disse re-
klamer, f.eks. ved at se dem eller klikke på dem, tjener udvik-
lerne penge fra annoncørerne.
Abonnementer
Nogle mobilspil tilbyder abonnementsmodeller, hvor spillere be-
taler et fast beløb, normalt månedligt eller årligt, for at få adgang
til eksklusivt indhold eller funktioner. Dette giver en stabil ind-
tægtskilde for udviklerne og fjerner ofte reklamer eller begræns-
ninger for abonnenter. I nogle tilfælde kan dette komme som
”paraply”-abonnementer, hvor enten ejeren af platformen eller
spiludvikler tilbyder en abonnementsløsning, som man kender
det fra spillekonsolmarkedet med fx Playstation Plus eller EA
Play.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0008.png
Side 8 af 21
Metode
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0009.png
Side 9 af 21
2. Metode
Datagrundlag, fremgangsmåde og reglerne på området
Datagrundlaget i denne rapport er analyser af de 24 mest populære apps
2
i
kategorien ”Gratis spil” i den danske udgave af Apple App Store
3
. Målgrup-
pen for de analyserede spilapps vurderes primært at være børn og unge, da
hovedparten af de pågældende apps havde aldersmærkningen 4+ år i
Apple App Store på udvælgelsestidspunktet. De resterende havde alders-
mærkningerne 9+ og 12+ år, og en enkelt app havde 17+ år.
Data om de pågældende apps er hentet fra spillets privatlivsrapport, som
er tilgængelig på iPhone. Denne indeholder oplysninger om brugen af de re-
spektive apps, herunder hvilke tredjepartstjenester, som benyttes og hvilke
ressourcer, som appen bruger, fx kamera, mikrofon og lokation. Denne pri-
vatlivsrapport bliver tilgængelig og opdateret løbende i takt med, at man
bruger de respektive apps.
Analysen tager udgangspunkt i apps fra Apple App Store, da både smart-
phones og tablets fra Apple dominerer det danske marked. Der er således
flere brugere, som anvender enheder med iOS eller iPadOS-styresyste-
merne, end Android, der er den nærmeste konkurrent
4
.
Hver app blev downloadet og brugt i ca. 15 minutter af en medarbejder i Di-
gitaliseringsstyrelsen. Denne analyse af gratis spilapps undersøger derfor
udelukkende, hvordan en given app opfører sig, når man aktivt bruger den,
og dermed ikke hvordan den opfører sig, når man fx har lukket appen og
lagt enheden fra sig. Personen, der spillede de 24 spil, har som udgangs-
punkt ikke givet tilladelse til sporing på tværs af websteder, adgang til res-
sourcer eller brug af cookies og lignende teknologier, når vedkommende er
blevet spurgt om det. Der kan dog være tilfælde, hvor det enten ikke har
været muligt at bruge appen, hvis man ikke gav tilladelse til fx brugsvilkå-
25 apps blev forsøgt analyseret, men der skete en fejl i analysen af én af disse apps, og denne blev derfor
ikke analyseret.
3
De pågældende apps er udvalgt pr. 21. august 2023. Se liste over analyserede spilapps i bilag 1.
4
https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/denmark
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0010.png
Side 10 af 21
rene, og i disse tilfælde har forsøgspersonen derfor accepteret dette. Resul-
taterne er derfor et udtryk for den situation, hvor man har afvist alt, som
man har mulighed for at afvise, hvis man samtidig skulle fortsætte brugen
af den pågældende app. Det skyldes, at formålet med rapporten er at vise
netop dén dataindsamling, der foregår, selvom man har prøvet at undgå
indsamling af data ved at afslå brugen af cookies og lignende teknologier.
Når det kommer til brugen af tredjepartstjenester, er det ikke muligt defini-
tivt at se hvilke data, der er blevet indhentet, samt hvad disse data helt
konkret anvendes til. Ved at undersøge de identificerede tredjepartstjene-
ster nærmere, er det dog muligt at se på hvilke overordnede formål, som
disse anvendes til og på den måde kvalificere, hvorvidt indsamlingen af
data sker med henblik på fx at målrette markedsføring eller beskytte mod
cyberkriminalitet. I denne rapport er fokus på de tredjepartstjenester, som
anvendes til indsamling af data til, samt visning og målretning af markeds-
føring.
Reglerne på området
Cookiereglerne, som Digitaliseringsstyrelsen vejleder om og fører
tilsyn med, gælder også for apps. Cookiereglerne stiller krav om,
at ejeren af en app skal indhente samtykke fra den besøgende,
inden der anvendes cookies og lignende teknologier, medmindre
der er tale om cookies og lignende teknologier til teknisk nødven-
dige formål på appen. Du kan læse mere i Digitaliseringsstyrel-
sens vejledning om cookies her: https://digst.dk/sikkerhed/digi-
tale-tilsyn/tilsyn-med-cookieomraadet/cookievejledningen/
Det er vigtigt at huske på, at cookiereglerne kun gælder for selve
indsamlingen af oplysninger fra den besøgendes terminaludstyr,
fx tablet eller smartphone. Hvis det drejer sig om personoplysnin-
ger, skal den efterfølgende behandling, som fx hvor data bliver
opbevaret, og hvad data bliver brugt til, ske i overensstemmelse
med GDPR.
Denne rapport kommenterer ikke på lovligheden af analysens re-
sultater. Læring og indsigter fra analysen vil dog indgå i Digitali-
seringsstyrelsens fremadrettede arbejde og kommende tilsyn
med apps.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0011.png
Side 11 af 21
Resultater
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0012.png
Side 12 af 21
3. Resultater
På alle de analyserede spil, er der tredjepartstjenester, der indsamler
data til markedsføring. Samtidig betyder det internationale marked
for apps, at oplysninger om danskere kan ende mange forskellige ste-
der i verden.
Ser man på formålene bag de forskellige tredjepartstjenester, som anven-
des på de analyserede apps, er det tydeligt, at størstedelen af dem bruges
til at indsamle data til målretning af markedsføring, samt at vise annoncer
på de analyserede apps. På denne måde kan brugeradfærd og interaktio-
ner analyseres mhp. at fastslå brugernes interesser og præferencer og på
den baggrund at vise målrettede annoncer.
Alle de analyserede apps anvender minimum én tredjepartstjeneste, der
bruges til at indsamle data til markedsføring. Det er dog ikke overraskende,
eftersom disse apps alle er gratis og er afhængige af den indtjening, der
kommer fra reklamer og målrettede annoncer, eller alternativt mikrotrans-
aktioner og køb i selve spillet.
Nye bekendtskaber og gamle kendinge
Figur 1 viser en oversigt over de tredjepartstjenester, der anvendes til ind-
samling af data til annoncering.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0013.png
Side 13 af 21
I en tidligere analyse af hjemmesider, ”Tredjepartstjenesters
udbredelse på
danske hjemmesider”
5
, som blev offentliggjort af Digitaliseringsstyrelsen i
sommeren 2023, fremgår det, at tech-giganterne Google og Meta begge
har en stor udbredelse. Også i denne analyse af gratis spilapps er Google
og Meta fremtrædende, jf. figur 1. Således indsamler Facebook data til
brug for markedsføring via alle de undersøgte apps, og Google via 95 pct.
af de pågældende apps. Amazon er i modsætning hertil alene tilstede på
25 pct. af de undersøgte apps.
Når Facebook indsamler data via alle de analyserede apps, kan disse data
senere bruges af Facebooks moderselskab, Meta, til at målrette reklamer
ved at bygge profiler af brugerne af disse apps. Foruden annoncering på
Facebook-platformen, tilbyder Meta en række reklameprodukter til andre af
dets platforme fx Instagram. Fordi Meta ejer flere platforme, kan selskabet
nå ud til mange forbrugere, og deres reklameprodukter er derfor attraktive,
hvis man fx ønsker at markedsføre produkter eller føre kampagner.
Et andet fremtrædende socialt medie på de undersøgte spilapps er TikTok.
TikTok, som er ejet af den kinesiske virksomhed ByteDance, indsamler
5
https://digst.dk/media/28985/tredjepartstjenesters-udbredelse-paa-danske-hjemmesider.pdf
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0014.png
Side 14 af 21
data på 40 pct. af de analyserede apps. Ligesom Meta, kan ByteDance
også bruge data, der indsamles på apps, til at målrette annoncer og ind-
hold på deres egen platform, TikTok. Til sammenligning var TikToks tilstede-
værelse på de hjemmesider, som blev analyseret i 2023 af Digitaliserings-
styrelsen, på under 5 pct.
Analysen viser, at der dog også er en markant tilstedeværelse af tredje-
partstjenester, som slet ikke er udbredt på hjemmesider. Én af disse er
Mobvista. Mobvista er en virksomhed med hovedsæde i Kina, som leverer
tjenester og løsninger inden for mobilannoncering
6
. Mobvista har afdelinger
i USA, Europa og Asien, og virksomhedens tjenester og løsninger kan bru-
ges på apps i hele verden. Én af Mobvistas større tjenester er Mintegral.
Mintegral er Mobvistas mobilannonceringsplatform, der specialiserer sig i
at levere løsninger til at opnå indtjening fra annoncer. Når brugere interage-
rer med annoncer, der leveres af Mobvistas tjenester, eller bruger en app,
hvor Mintegral er indlejret, bliver der indsamlet data for at optimere målret-
ningen, måle annoncens præstation og forbedre den samlede effektivitet
7
.
I denne analyse er Mintegral den mest anvendte af Mobvistas tjenester.
Derudover har Mobvista tjenesten GameAnalytics, der er et analyseværktøj
til spiludviklere, og Nativex, der er specialiseret i at lave globale marketing-
løsninger.
Eksemplet med Mobvista er med til at illustrere de bagvedliggende speciali-
seringer, som kendetegner de tredjepartstjenester, der anvendes til mobil-
annoncering. Mobvista er ikke en kendt virksomhed i Danmark, hvilket kan
gøre det sværere for forbrugere, myndigheder og andre aktører at gennem-
skue, hvem der indsamler data, hvad det bliver brugt til og hvor det ender
henne.
Ser man på figur 1 er der mange tredjepartstjenester, der, ligesom Minte-
gral, bruges til mobilannoncering. Dette gælder bl.a. AppLovin, ironSource,
Unity Ads og Vungle. Det er således tydeligt, at der eksisterer en bred porte-
følje af tjenester til mobilannoncering, der anvendes af de mest populære
gratis spil. At disse er specialiserede i mobilannoncering er også årsagen
til, at de ikke er fremtrædende i analysen af hjemmesider, og derfor for-
mentlig er mere ukendte end fx de store sociale medier.
6
7
https://www.mobvista.com/en/about-us
https://www.mobvista.com/en/what-we-do/mintegral
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0015.png
Side 15 af 21
Spil i et globalt perspektiv
Markedet for gratis spilapps er præget af internationale aktører. Dette kan
skyldes, at det er relativt nemt at lave en app på den anden side af kloden
og gøre den tilgængelig i den danske udgave af Apple App Store. Tredje-
partstjenesterne er ligeledes præget af store, internationale aktører, hvor
især tech-giganter spiller en afgørende rolle.
Figur 2 viser de lande, som tredjepartstjenesterne til markedsføring på de
analyserede spilapps stammer fra. Ser man på figur 2, er det tydeligt, at
særligt USA, Kina og Israel dominerer. Desuden, fremgår det, at ingen af de
brugte tredjepartstjenester til markedsføring kommer fra virksomheder
med hovedsæde i EU.
Alle de analyserede apps bruger tredjepartstjenester til markedsføring be-
liggende i USA. Det skyldes, at brugen af tredjepartstjenester fra især Meta
og Google, samt andre aktører som fx AppLovin og Vungle, der også er ame-
rikanske. 90 pct. af de analyserede apps bruger kinesiske tredjepartstjene-
ster til markedsføring, hvilket særligt udgøres af Mobvista og TikTok. Israels
placering på oversigten skyldes udelukkende brugen af ironSource.
Det er derfor væsentligt at være opmærksom på hvor i verden, de pågæl-
dende tjenester er beliggende, fordi persondata om danskere kan ende i
lande, der ikke har det samme beskyttelsesniveau, som findes i Danmark
og resten af EU.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 16 af 21
Problematikken med børn som brugere
Gratis spilapps har i høj grad børn og unge som brugere, da børn ofte spiller
på deres smartphones. I tråd med sociale medier som også umiddelbart er
gratis, har de analyserede apps indsamlingen af brugerdata og i sidste
ende brugeren, som sit produkt. Dette fører til en forretningsmodel, hvor
indlejringen af moduler fra tredjeparter til indsamling af data, kan bruges til
at målrette annoncer på tværs af tjenester ud over den enkelte app. Endvi-
dere har denne forretningsmodel indflydelse på spillenes design. Da indtje-
ningen baserer sig på kontinuerlig og tilbagevendende brugeraktivitet, er
elementer såsom tidsbaseret spilmekanismer en populær metode til at på-
virke brugeraktivitet. Dette tillader tredjeparter at indsamle data, så de pro-
filer, der bruges til at målrette markedsføring, er løbende opdateret. Det må
antages, at børn i højere grad end voksne kan manipuleres igennem disse
designvalg, som kan påvirke deres adfærd, og det kan ikke forventes, at
børn og unge i tilstrækkelig grad har forståelse for den rolle, de spiller i for-
retningsmodellen for gratis spilapps.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0017.png
Side 17 af 21
Anbefalinger
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0018.png
Side 18 af 21
4. Anbefalinger
Hvad kan man selv gøre som bruger af mobil-apps for at se, om tred-
jeparter indsamler data?
Som forbruger kan det være svært at navigere blandt de mange tusinde til-
gængelige apps, når det kommer til at finde balancen mellem brugerople-
velse, pris og privatliv.
Her er fem forholdsregler, du som forbruger kan tage, når du spiller spil,
tjekker dit horoskop eller noget tredje via apps på din smartphone.
Vær opmærksom på, at intet er helt gratis
Det er vigtigt at forstå, at selvom en app er gratis at downloade, kan udvik-
lerne stadig tjene penge ved at indsamle data om dig. Vær opmærksom på
de tilladelser, du giver, når du installerer den pågældende app, og overvej,
om det er det værd. Du betaler typisk med dine data, når appen i sig selv
ikke koster noget.
Tjek dine app-tilladelser
Gennemgå dine og evt. dine børns app-indstillinger og undersøg, hvilke tilla-
delser hver app har. Hvis en app anmoder om adgang til oplysninger, kan
du slå det fra her. Du kan få adgang til det under "Indstillinger" og derefter
tjekke dine respektive apps, hvor du kan se, hvorvidt du har tilladt sporing,
samt adgang til fx dit kamera, GPS og mikrofon. Man skal dog være op-
mærksom på, at dette kan forandre eller forringe oplevelsen, når man ef-
terfølgende bruger den pågældende app.
Overvej alternative apps
Hvis du er bekymret for den dataindsamling, der sker på apps, kan du over-
veje at bruge alternative apps, der er kendt for at være mere privatlivsven-
lige. Nogle gange kan betalte versioner af apps også være et alternativ, da
de ikke er så afhængige af reklameindtægter, og derfor måske indsamler
mindre data eller slet ingen overhovedet.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 19 af 21
Gennemgå og slet ubrugte apps
Tag dig tid til at gennemgå de apps, du og evt. dine børn har installeret, og
slet dem, I ikke bruger. Du risikerer nemlig, at de apps, I har installeret, ind-
samler data, selv når I ikke aktivt bruger dem. Ved at slette dem, undgår I
det.
Brug privatlivsrapporten
På din iPhone eller iPad kan man tilgå en privatlivsrapport (App Privacy Re-
port), der giver indsigt i, hvordan dine apps bruger dine data. Du kan få ad-
gang til det under "Indstillinger" > "Privacy" > "App Privacy Report." Vær dog
opmærksom på, at disse oplysninger kan være komplekse og forstås bedst,
hvis man har et mere indgående kendskab til det.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 20 af 21
Bilag 1: Analyserede spilapps
Følgende apps, udvalgt pr. 21. august 2023, er blevet analyseret og danner
grundlag for rapporten:
Idle Lumber Empire - Wood Game
Family Island™ — Farming game
Tile Busters
Block Puzzle
Dragonscapes Adventure
Tap Out - Take 3D Blocks Away
Weapon Craft Run
Skip-Bo
Geometry Dash Lite
Pipe Connect Puzzle Art
Idle Bank Tycoon: Money Empire
Stumble Guys
Happy Match Cafe: Line Puzzle
Paper.io 2
MONOPOLY GO!
Family Tree! - Logic Puzzles
Brain Test: Tricky Puzzles
Roblox
Chrome Valley Customs
Tic Tac Toe - 2 Player XO
Figgerits - Logic Puzzles Game
Magic Tiles 3: Piano Game
Alice’s Dream: Merge Island
Parking Order!
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878969_0021.png
digst.dk